A szerző a Makronóm újságírója.
Donald Trump a kampány során többször megígérte, hogy elnökké választása esetén a Kínából érkező valamennyi árura minimum 60, míg a világ többi részéből az Egyesült Államokba exportált termékek esetében 20 százalékos extravámot vet ki az amerikai vállalatok és ipar védelmében. A szavakat lassan a tett követi, a világ pedig lázasan készül, hogy valahogyan alkalmazkodjon egy alapjaiban megváltozó globális kereskedelmi struktúrához.
Az Egyesült Államokban a vállalkozások ugyanazt teszik, amit az első Trump-ciklusban, amikor az elnök elkezdett foglalkozni a Kínára kivetett vámok emelésének gondolatával: elképesztő mennyiségben kezdenek árut rendelni kínai partnereiktől, a készletek felhalmozását pedig csúcsra járatják még a vámok bevezetése előtt. (Ez természetesen a kereskedelmi hiányt ideiglenesen, de jelentősen emeli, miután az import mértéke jócskán meghaladja az amerikai exportét.)
A folyamat már a múlt hónapban megkezdődött, amikor a kínai export 13 százalékkal nőtt az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest, és 2,4 százalékot ugrott az idei szeptemberhez viszonyítva.
A The Wall Street Journal közgazdászok elemzéseire hivatkozva úgy véli, az elkövetkezendő hónapokban nem is lehet csökkenésre számítani. A tét igencsak magas: Kína a világ legnagyobb exportőre, az Egyesült Államok pedig a legnagyobb vásárlója. Az amerikai vállalatok tavaly nagyjából 430 milliárd dollárnyi kínai árut rendeltek, a tételek oroszlánrészét a számítógépes és elektronikai termékek tették ki, vagyis éppen az a terület, ahol egyébként is brutális szigorítások várhatók az új amerikai kormányzat részéről. Miután az extravámokat a megrendelőnek kell kifizetni (és ezen összegek egyből be is csorognak az államkasszába), az árufelhalmozás csupán átmeneti elkerülése a hirtelen áremelésnek – hiszen végső soron a fogyasztóra hárul a különbözet kifizetése.
Mennyi lesz az annyi?
Kína részesedése az Egyesült Államok importjából 2017-ben még 22 százalék volt. A tavalyi mutató már „csak” 14 százalékon állt, ám a változás nem volt elegendő ahhoz, hogy a két ország közötti kereskedelmi hiány számottevően csökkenjen, de ahhoz sem, hogy a kínai kereskedelmi többletet érdemben befolyásolja. Ennek egyik oka az amerikai fogyasztók egyre nagyobb mohósága a kínai termékek iránt, a másik pedig a gyengülő kínai belső kereslet, amelynek ellensúlyozására Peking értelemszerűen az exporttevékenységet izmosítja.
A menekülő recept az extravámokkal megterhelt áruk esetében régi és jól bevált: Kína megerősítette exporttevékenységét a délkelet-ázsiai országok felé, eközben az amerikai cégek éppen ezekből az államokból kezdtek egyre nagyobb mennyiségben importálni. Vagyis a kereskedelem a két ország között messze nincs hanyatlóban, mindössze a piac helyszíne változott, és az eddigi közvetlen megállapodások helyett egyre gyakrabban egy harmadik szereplőn keresztül folyik az üzlet.
Az extravámok természetesen nem hatástalanok: azzal például, hogy Biden elnök 100 százalékra emelte a kínai elektromos autók vámtarifáját, gyakorlatilag ellehetetlenítette azok bejutását az Egyesült Államokba.
A Trump által felvázolt 60 százalékos emelés elől egyetlen kibúvó lesz: ha a kínai vállalatok az egyébként is exportra szánt termelés központjait amerikai területen építik fel – ez ellen a leendő elnöknek olyannyira nincs kifogása, hogy ő szorgalmazza a legjobban.
Mindez megvalósulhat a legnagyobb kínai gyártók esetében, kivitelezhetetlennek tűnik azonban az olyan kis- és középvállalkozások számára, amelyek esetében sem anyagi, sem kapacitásforrás nem áll rendelkezésre egy ilyen horderejű beruházásra. Lefordítva: lehet, hogy a BYD felépít egy gigagyárat valahol az Egyesült Államokban, ám egy masszázsolajat exportáló kisvállalat esetében ez már kivitelezhetetlen. Miután az ő termékét az amerikai importőr éppen az alacsony ára miatt tudja viszonylag nagy tételben értékesíteni, egy 60 százalékos extravám nemcsak a kínai gyártót, hanem az amerikai kereskedőt is a lehető legnegatívabban fogja érinteni, a kereskedelem tehát az ilyen esetekben egyszerűen véget ér. A jelenlegi készletfelhalmozás csupán haladékot, jó esetben egyévnyi időt ad a két félnek, a rendelések azonban a készletek kifogyásával már nem fognak megújulni a hatalmas vámtarifa miatt.
Szétnézni a világban
Bár egyes közgazdászok – például a Goldman Sachs elemzői – kétségbe vonják, hogy az Egyesült Államok valóban 60 százalékra fogja feltolni a vámokat a kínai termékek esetében (szerintük átlagosan 20 százalék valószínűsíthető), a vállalatok a Trump által mondottakat veszik alapul, és egyfelől a készletfelhalmozással, másfelől a diverzifikációs törekvések erősítésével igyekeznek készülni egy zordabb jövőre.
A Bain & Company idei felmérése szerint az amerikai vállalatvezetők 69 százaléka tervezi csökkenteni a Kínától való függőséget – szemben a 2022-es 55 százalékkal. Általános vélemény, hogy a Trump által tervezett extravámok csak felgyorsítanak egy alapjaiban már egyébként is elindult folyamatot, amely a Kínán kívüli gyártási lehetőségeket és beszállítókat kutatja fel. Vannak, akik máris ezt a megoldást részesítik előnyben a készletfelhalmozás helyett: több amerikai cég, amely eddig az ázsiai országban gyártott, fel akarja számolni az ottani érdekeltségeit – a kapacitásuk egy részét a régió más államaiba, például Kambodzsába költöztetik, a nagyobb hányadát pedig visszatelepítik az Egyesült Államokba. Mint mondják: Kínát nem lehet csak úgy lecserélni, de más piacok is vannak a világon, tehát a legtöbb esernyőt kell beszerezni a közelgő vihar előtt.