A jelenség nem korlátozódik a VW-re. A Bloomberg szerint mind az öt nagy – a BMW, a Mercedes-Benz, a Stellantis, a Renault és a VW – gyártási kapacitásának csaknem egyharmada kihasználatlan volt tavaly, a darabszámok pedig gyakorlatilag a felére csökkentek. Az európai éves eladások nagyjából 3 millió autóval maradnak el a járvány előtti szint mögött, ami azt jelenti, hogy sem a gyárak, sem az azokban dolgozók hatékonysága nem kifizetődő. „Kisebb lett a torta, így most annak szeleteiért folyik a harc a gyártók között” – fogalmazott a lapnak találóan egy autópiaci szakértő, aki szerint mindez törvényszerűen egyes gyáregységek bezárásával fog járni.
Bár az üzembezárások elméletileg tovább rombolhatják az amúgy sem acélos versenyképességet, a Volkswagen húzása inkább azért meglepő, mert történelme folyamán még soha nem került sor ilyesmire. A tendencia természetesen veszélyes: az autóipar az Európai Unió GDP-jének több mint 7 százalékát termeli ki, ráadásul több mint 13 millió munkahelyért felel, beleértve az autóipar beszállítókat is, amelyeknél a nagy vállalatok padlózása miatt szintén óriási leépítések kezdődtek. A beszállítói ágazatban 2020 óta összesen 86 ezer munkahelyet szüntettek meg, annyi új azonban még nem jött létre az elektromosautó-ipar miatt, amennyi pótolta volna a hiányt:
a munkahelyvesztések száma így is 56 ezerre rúg, amelyből 32 ezer az idei év első felében következett be.
Az olyan gyártók, mint a Mercedes, az új modellek bevezetésétől remélik a kapacitásnövelést, a VW azonban a zsugorodást választja. Sokan szemére vetik most a vezetőségnek, hogy a vállalat kisgömböc módjára próbált behabzsolni mindent, amit csak meglátott, a gyors és kockázatelemzési szempontból egyesek szerint teljesen átgondolatlan terjeszkedés pedig (a Skoda, a Bentley vagy éppen a Lamborghini bekebelezése) most duplán fog visszacsapni a vállalatra, amely az alapmárkával sem tud boldogulni.
Az elektromos üzletágban a VW érezhetően feladta a reményt: pár éve még 2 milliárd eurós beruházásként tervezett új elektromos gyárat építeni, aztán tavaly, az elektromosautó-piac lassulásakor villámgyorsan félbehagyta a projektet, hasonlóan elektromos Audit gyártó brüsszeli üzeméhez, amelynek kapcsán szintén a bezáráson gondolkodik.