Német közlekedési szakértők szerint az amortizáció olyan gyors, hogy 2030-ig több mint 280 milliárd eurót kellene befektetni az ottani településeken a közúti közlekedés fenntartása és bővítése érdekében.
A jelentések egészen meghökkentő tényeket tartalmaznak: az utak egyharmada igen súlyos állapotban van, míg a hidak közül minden második amortizálódott le annyira, hogy a járművek tömegének növelése gyakorlatilag újabb szeget jelent a koporsójukba. Ismerve a német gazdaság jelenlegi állapotát és azt a tényt, hogy a pénzügy (évtizedek óta) éppen az infrastruktúra-fejlesztéseken spórol folyamatosan, a figyelmeztetés valószínűleg eltűnik a forgalom zajában – nem úgy, mint az egyre nagyobb és súlyosabb járművek.
Van, ahol drasztikus módszerekhez folyamodnak: Anne Hidalgo párizsi polgármester például kezdeményezéssel élt a SUV-ok fővárosi parkolásának extra emelése érdekében. Tervei szerint e díjakat jelentősen, fokozatosan, a jármű súlyának megfelelően növelnék. Ez vonatkozna az 1,6 tonna vagy annál nagyobb tömegű belső égésű vagy plug-in hibrid kocsik tulajdonosaira, a 2 tonna vagy annál nehezebb elektromos járművek birtokosaira és a nem párizsi látogatókra, akik a megengedettnél nagyobb tömegű SUV-val érkeznek.
Miközben az infrastruktúra korlátozott mértékben javul, az autók nagysága rohamos tempóban növekszik. Olyannyira, hogy sürgősen változtatni kell például a német parkolóhelyszabványon, amely jelenleg 2,30 métert ír elő kocsinként. (A javaslatok szerint alsó hangon harminc centiméterrel kell növelni a helyeket, a parkolóházakban és mélygarázsokban, ez pedig természetesen újabb gondot fog jelenteni.) Az elemzések szerint a probléma Európa-szerte jelentkezik: a száz legkelendőbb autómárka több mint fele már szélesebb a parkolóhelyek minimálisan előírt méreténél az olyan világvárosokban, mint London, Párizs vagy Róma, ezzel egyébként nemcsak a közúti, de a gyalogos- és kerékpáros-forgalomnak is igen sok borsot törve az orra alá.
A megoldás persze az lenne, ha a méretek növelése helyett a technikai és technológiai fejlesztésekkel a gyártók épp az ellenkező irányba indulnának el. Az akkumulátortechnológia rohamos fejlődése a járműhízlalás egyik kiváltó okát valószínűleg rövid időn megoldja, a globális vásárlói igények és a méretfétis azonban attól függetlenül továbbra is favorizálni fogják a testes járműveket.