A szerző a Makronóm újságírója.
Egyre súlyosabbak, szélesebbek és hosszabbak az autók Európában. A „méret a lényeg” gondolata nemcsak az Egyesült Államokban domináns még mindig, hanem az európai gépjárműipar (hanyatló) német fellegvárában és fogyasztói társadalmában is, amely ráadásul az egész EU területén meleg fogadtatásban részesül. A jelenség alapvetően a felső kategóriás prémiumautók iránti kereslettel indokolható: ezekre a járművekre nemcsak Európában, de a kínai piacon is igen nagy az igény, vagyis a gyártók igyekeznek ezekkel kompenzálni a hagyományos modellek iránt lanyhuló érdeklődést.
A Handelsblatt a régi-új trendet vizsgálva megállapítja: egy új autó átlagos tömege Németországban jelenleg csaknem 1,7 tonna, ami több mint 15 százalékos növekedés 2013-hoz képest.
Az Opel kivételével az összes német gépkocsimárka 9 és 19 százalék közötti súlyt szedett magára egy évtized alatt.
A Mercedes és a BMW a leginkább hízásra hajlamos, de a VW sem panaszkodhat a saját súlyára. A Golf például igazi súlybajnok: a modell az 1970-es években került a piacra, akkor kevesebb mint 800 kilogrammot nyomott, 3,7 méter hosszú és 1,6 méter széles volt. A nyolcadik generációs modell már 58 centiméterrel hosszabb, 17 centiméterrel szélesebb és több mint 500 kilogrammal nehezebb.
A Smart, amely valaha egyértelműen a kisautók képével azonosult a fogyasztókban, ma már négy méternél hosszabb SUV-okat és crossovereket gyárt. Az elektromos GMC Hummer csaknem 4,5 tonnát nyom, a Mercedes G-osztályú terepjárójának elektromos változata 3,1 tonnás (hasonlóan a Tesla Cybertruckhoz), a BMW XM SUV-ja pedig plug-in hibridként több mint öt méter hosszú és 2700 kilós. A hízásnak pedig soha nincs vége:
Európában az új autók kétévente egy centiméterrel szélesebbek lesznek – a tömeggel együtt nőnek a méretek is.
Akkuk és kényelem
A méretnövelést elsősorban a vezetők és az utasok kényelmével magyarázzák a gyártók.
Napjainkra nem autó az autó, ha nincs telepakolva szenzorok, vezetői asszisztensrendszerek seregével, de nagy hely kell az egyre méretesebb fedélzeti kijelzőknek, hangrendszereknek és az extra kategóriás technikai megoldásoknak is. Utóbbiak elsősorban a luxusjárművekre jellemzők, az általános szabályok, mint a biztonsági követelmények vagy a belső égésű motorok károsanyag-kibocsátásának csökkentése azonban minden gyártóra vonatkoznak: ennek megfelelően nőnek a méretek is.
Külön kihívást jelent a plug-in hibridek és a tisztán elektromos autók energiatárolása. Minél nagyobb egy jármű, annál nagyobb akkumulátor kell bele, a hatótávpara pedig a szükséges méretnél is terjedelmesebbet követel meg a gyártóktól. Egy hatszáz kilós akkucsomag beépítéséhez már nem elegendő a hely a járművek aljában, vagyis a tengelytávot kell megnövelni, ami dominóeffektusban húzza magával minden arány megnagyobbodását.