Ijesztő elemzés: az elektromos és hibrid kocsik kétszer nagyobb valószínűséggel ütnek el gyalogosokat

2024. május 24. 14:44

Az elektromos és hibrid járművek halkabbak a belső égésű motorral rendelkező társaiknál, így nehezebb őket hallani, különösen városi környezetben.

2024. május 24. 14:44
Fekete Kíra

A szerző a Makronóm újságírója.

A brit közúti balesetek elemzése szerint a hibrid és elektromos autók nagyobb valószínűséggel ütik el a gyalogosokat, mint a benzin- vagy dízelüzemű járművek, különösen a városokban. 

Az akkumulátoros autók 32 milliárd, illetve a benzines és dízelüzeműek 3 milliárd mérföldnyi útadatainak elemzéséből kiderült, hogy 

az elektromos és hibrid kocsik kétszer nagyobb valószínűséggel ütnek el gyalogosokat, és háromszor nagyobb valószínűséggel teszik ezt városi területeken. 

A kutatók szerint ebben több tényező is közrejátszik. Az elektromos autók vezetői általában fiatalabbak és kevésbé tapasztaltak, illetve Phil Edwards, a London School of Hygiene & Tropical Medicine epidemiológiai és statisztikai professzora is megerősítette, hogy ezek a járművek sokkal halkabbak is, így nehezebb őket hallani, különösen a zajos városokban. Hozzátette, az autóvezetőknek is sokkal körültekintőbbnek kell lenniük, a gyalogosok pedig hamarosan hozzászoknak a változásokhoz.  

Emellett kiemelte, hogy a kormány feladata is enyhíteni ezeket a kockázatokat, mielőtt fokozatosan megszünteti a benzin- és dízelautók értékesítését. 

Fontos a biztonság 

Az Egyesült Királyságban a közúti közlekedési balesetek a gyermekek és fiatal felnőttek halálozásának elsőszámú oka – állítja a The Guardian. 

az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának jelentése szerint 2017-ben az elektromos és hibrid autók 20 százalékkal nagyobb kockázatot jelentenek a gyalogosokra nézve, mint a benzin- és dízelüzeműek, és 50 százalékkal nagyobb a rizikó kanyarodás, tolatás, forgalomba való belépés és megállás során. 

Edwards és kollégái a 2013 és 2017 közötti brit utazási és közúti baleseti adatokat vizsgálták. Az elemzésük 916 713 esetet tartalmazott, amelyek közül 120 197-ben gyalogos is érintett volt. Több mint 96 ezret autó vagy taxi ütött el. 

Az utakon közlekedő járművek többsége benzines vagy dízelüzemű, így ezek okozták a gyalogosbalesetek háromnegyedét. Ugyanazon távolság megtétele esetén azonban az akkumulátoros autóknál gyakoribb volt az ilyen jellegű baleset. A Journal of Epidemiology and Community Health című folyóiratban megjelent tanulmány szerint a gyalogosok átlagos éves baleseti aránya 100 m megtett kilométerre vetítve 5,16 volt az elektromos és hibrid autók esetében, míg a benzines és dízelüzeműeknél 2,4. 

Fittyet hánynak a szabályokra 

 2019 júliusa óta minden Európában értékesített új hibrid és elektromos járművet fel kell szerelni akusztikus járműriasztó rendszerrel, amely hangot ad ki, ha az autó lassan halad, azonban több százezer elektromos gépkocsi közlekedik enélkül. Edwards szerint a kormánynak meg kellene vizsgálnia a már értékesített elektromos és hibrid járműveket, és utólagosan be kellene szereltetnie ezeket az eszközöket.  

Nicola Christie, a UCL közlekedésbiztonsági professzora szerint 

az elsődleges probléma, hogy az emberek a hangjuk alapján ítélik meg a járművek sebességét és helyzetét. A látássérültek esetén különösen hangsúlyos ez a probléma.  

Edwards hozzátette, hogy nem a kisebb zaj az egyetlen gond. Az elektromos autók általában gyorsabban gyorsulnak és sokkal nehezebbek, ezáltal a fékútjuk is jóval nagyobb. 

Kapcsolódó:

Címlapfotó: MTVA/Bizományosi: Faludi Imre 

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.

 

Összesen 143 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
salmonella
2024. szeptember 03. 06:48
Nem az alacsony menetzajjal van gond, hanem a séta közben mobilt böködő gyalogosokkal. Láttam már gyalogost, aki mobilozás közben nekiment a járdán a villanyoszlopnak (nem volt elég hangos az oszlop...).
Silcon
2024. május 26. 12:54
- Jóval nehezebbek, nagyobb a mozgási energia. - A villanyautós rászokik a lassú fékezésre az energia-visszatöltés miatt, fejben nehezebb neki padlóféket nyomni.
horvata
2024. május 26. 10:29
Hát, mindenképpen az elektromos autóké a jövő, bár szerintem nem az akkumulátorosok-é (üzemanyagcella + hidrogén, a jelenlegi egy zsákutca). Szóval alkalmazkodni kell. Autósoknak, gyalogosoknak és természetesen a technikának is (talán mindenek előtt). Valószínűleg a biztonsági rendszerek fejlődése (és használata) nagyban segíthet majd a problémán. De ez csak egy szép színes cikk a médiának. Az igazi problémák az (jelenlegi) elektromos autókkal nem itt kezdődnek. Itt vannak az autók, bárki megveheti (jó drágán, bár támogatással), de hol van hozzájuk az infrastruktúra? És van esély rá, hogy ez érdemben változzon (és milyen időtávlatban)?
kata56
2024. május 26. 09:14
Hm...en a svajci Zermattban szembesultem eloszor az elektromos autok...szokatlansagaival. ott csak az van. Nebhanyszor sikerult elejuk lepnem. De ok szokva vannak a bugyuta turistakhoz. Ugy nem lett bajom. Nem rajtam mult.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!