A szerző a Makronóm újságírója.
A brit közúti balesetek elemzése szerint a hibrid és elektromos autók nagyobb valószínűséggel ütik el a gyalogosokat, mint a benzin- vagy dízelüzemű járművek, különösen a városokban.
Az akkumulátoros autók 32 milliárd, illetve a benzines és dízelüzeműek 3 milliárd mérföldnyi útadatainak elemzéséből kiderült, hogy
az elektromos és hibrid kocsik kétszer nagyobb valószínűséggel ütnek el gyalogosokat, és háromszor nagyobb valószínűséggel teszik ezt városi területeken.
A kutatók szerint ebben több tényező is közrejátszik. Az elektromos autók vezetői általában fiatalabbak és kevésbé tapasztaltak, illetve Phil Edwards, a London School of Hygiene & Tropical Medicine epidemiológiai és statisztikai professzora is megerősítette, hogy ezek a járművek sokkal halkabbak is, így nehezebb őket hallani, különösen a zajos városokban. Hozzátette, az autóvezetőknek is sokkal körültekintőbbnek kell lenniük, a gyalogosok pedig hamarosan hozzászoknak a változásokhoz.
Emellett kiemelte, hogy a kormány feladata is enyhíteni ezeket a kockázatokat, mielőtt fokozatosan megszünteti a benzin- és dízelautók értékesítését.
Fontos a biztonság
Az Egyesült Királyságban a közúti közlekedési balesetek a gyermekek és fiatal felnőttek halálozásának elsőszámú oka – állítja a The Guardian.
az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának jelentése szerint 2017-ben az elektromos és hibrid autók 20 százalékkal nagyobb kockázatot jelentenek a gyalogosokra nézve, mint a benzin- és dízelüzeműek, és 50 százalékkal nagyobb a rizikó kanyarodás, tolatás, forgalomba való belépés és megállás során.
Edwards és kollégái a 2013 és 2017 közötti brit utazási és közúti baleseti adatokat vizsgálták. Az elemzésük 916 713 esetet tartalmazott, amelyek közül 120 197-ben gyalogos is érintett volt. Több mint 96 ezret autó vagy taxi ütött el.
Az utakon közlekedő járművek többsége benzines vagy dízelüzemű, így ezek okozták a gyalogosbalesetek háromnegyedét. Ugyanazon távolság megtétele esetén azonban az akkumulátoros autóknál gyakoribb volt az ilyen jellegű baleset. A Journal of Epidemiology and Community Health című folyóiratban megjelent tanulmány szerint a gyalogosok átlagos éves baleseti aránya 100 m megtett kilométerre vetítve 5,16 volt az elektromos és hibrid autók esetében, míg a benzines és dízelüzeműeknél 2,4.