Keresztény kabbalisztikus misztika a reneszánszból – Mirandola könyvéről

2025. augusztus 17. 13:02

A fülszöveg szerint a szerző „jelen műve egyik legkiforrottabb munkája”, amelynek témája „az ember központi szerepe a teremtésben”.

2025. augusztus 17. 13:02
null
Szilvay Gergely

„Nagyra becsült Lorenzo!” – kezdi könyvét a reneszánsz sztárszerző, Giovanni Pico della Mirandola, akinek harmincegy év adatott a földi létben. Zseninek számított, kánonjogot, arabot, hébert tanult, elmerült a filozófiában. Huszonhárom évesen vitára hívta Rómába kora tudósait röpke 900 téziséről, kis híján elítélték eretnekségért. Több hónapot töltött Perugiában és a szomszédos Frattában egy szerelmi kaland után, ott ismerkedett meg a kabbala misztikusaival, valamint a hermetika misztikus tanítója, Hermész Triszmegisztosz tanaival. 1488-ban Párizsba menekült, ahol a pápai nuncius kérésére II. Fülöp herceg le­tartóztatta, és a vincennes-i vár börtönébe záratta. Később Lorenzo de’ Medici közbenjárására engedték szabadon, aki Firenzében újra szárnyai alá vette. 

Mirandola gyanús körülmények között halt meg 1494-ben. A firenzei Szent Márk-székesegyházban helyezték örök nyugalomra, temetési szertartásán Girolamo Savonarola prédikált. A földi maradványainak 2007-es exhumálását végző kutatócsoport megállapította, hogy csontjaiban rendkívül magas volt az arzénkoncentráció, vagyis nagy valószínűséggel megmérgezték. 

A fülszöveg szerint Mirandola „jelen műve egyik legkiforrottabb munkája”, amelynek témája „az ember központi szerepe a teremtésben”. A kérdéskört „a bibliai teremtéstörténet hétszeres elemzése során fejti ki még részletesebben. A makrokozmosz és mikrokozmosz analógiájának értelmezései a római disputa meghiúsulása és a Kúria általi üldöztetése után itt keresztényibb megközelítésben olvashatók, hiszen a hét előadás közül mindegyik Krisztusban ér véget”. Hozzáteszik: a könyv záróakkordja „egy teljesen újszerű, kabbalista módszerrel végigvitt keresztény vallásfilozófiai fejtegetés. A teremtés hétszeres elemzésének hét szempontja a következő: az első három előadás a világ hármas (földi, égi, angyali) felosztásáról szól, a negyedik az ember mint mikrokozmosz felépítéséről és lehetőségeiről, az ötödik és hatodik az első négy összefüggéseit tárgyalja, míg a hetedik a teremtmények végső boldogságának mibenlétét boncolgatja, ahol az angyalokon kívül egyedül az ember számára adatik meg a kegyelem révén az Istenhez való visszatérés lehetősége”. 

A reneszánsz filozófia egyik klasszikus, kemény filozófiai munkájáról van szó tehát, mely „Mózes kommentálásra méltó szavaival” indít, megidézve a Teremtés könyve elejét. Ezután jön az elemek világa, majd a mennyei világ, azt követően az angyali és láthatatlan világ elemzése, majd a szerző rátér az emberi világra és az ember természetére. Az ötödik fejezet témája „valamennyi világ egymást követő sorrendben”, a hatodiké „a világok közötti és minden dolgok közötti kötelék”, a hetediké pedig „a boldogság, avagy az örök élet”. A kötet az első kifejezés, vagyis a „kezdetben” értelmezésével zárul. 

S hogy mi a kabbala? Szóhagyomány, amely csak a beavatottaknak van fenntartva, „szűkebb értelemben olyan tan vagy iskola, amely a judaizmus misztikus és ezoterikus vonatkozásaival foglalkozik”; célja „meghatározni a világegyetem és az emberi lét természetét, a létezésének értelmét és célját és számos egyéb ontológiai kérdést. Módszereket is szolgáltat ezen kérdések megértésére és arra, hogyan érhető el a spiritualitás”. Mirandolát elolvasva bárki eldöntheti, neki sikerült-e ez. 

Giovanni Pico della Mirandola: A végső boldogság hét lépcsőfoka – Bevezetés a keresztény kabbalába. Hitel, 2025

Összesen 8 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Sámson
2025. augusztus 18. 06:21
A cikk szerint Mirandola hébert tanult, elmerült a filozófiában. Perintfalvi Rita római katolikus teológus is ókori zsidó történelmet tanult, majd elmerült a barna mocsokban egy videó tanulsága szerint. Bese Gergő atya is katolikus papi szemináriumba járt, pap lett, majd meleg orgiákra járt. Hodász Bandit bevallása szerint kisfiú korában megrontotta egy római katolikus atya, majd teológiát tanult, pap lett, most meleg párjával él. A pedofíliában, kisfiúk szexuális megrontásában elítélt kalocsai rk papok is római katolikus teológiát tanultak, majd papok lettek, végül a gyermekek közelébe kerültek, ahol a bűncselekményeket elkövették. Böjte Csaba árvaházában volt egy katolikus líceumot végzett tanító, akik a nyomozás eredménye szerint évtizedeket át az intézetis kisgyermekek szájába vizelt. Benedek pápa nyilatkozta még, hogy a római katolikus papi szemináriumokban nyílt meleg klubok alakultak ki.
Válasz erre
0
2
bogdan5-aki-vigan-jatszott-mig-elevenen-egtek-az-oroszok
2025. augusztus 17. 18:00
madonnát kéne megkérdezni, hogy a zsidó kabbala mennyire egyeztethető össze a kereszténységgel szerintem a sátánizmus vagy okkultizmus felé hajlik
Válasz erre
3
0
2025. augusztus 17. 16:21 Szerkesztve
Nincs sok érvénye a kabbalisztikus misztikának ott, ahol Krisztus Isten kiejtett Szava - Igéje. Mindig és mindenhol történik próbálkozás a világ "nyitját" ALULRÓL megfejteni - de ezek a kísérletek, Bábel tornyaként, szüntelen összeomlásra ítéltetnek. A zsidó misztikus kabbala is ezen hiábavaló próbálkozások egyike. A világ "nyitja" - "megértése" - FELÜLRŐL jön, a hitben, a hit által megszerzett való "ismeretben" - Krisztusban, mint teljes Isten és teljes ember elfogadásában.
Válasz erre
5
0
Hasadt Tölgy
2025. augusztus 17. 15:43
Szánalmas, amikor valaki morzsákat csipeget a teológiából/filozófiából, és utána a bölcsek köveként árulja. Főleg a mandineren.
Válasz erre
0
3
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!