Óriásit zuhant a német e-autó-piac!

2024. augusztus 01. 10:41

A hagyományos benzines és dízelautók iránti kereslet növekedett, a magánvásárlóknál 24, a flottás ügyfeleknél pedig 20 százalékkal. Ezzel szemben az idei első fél évben a németeknél az e-kocsik rendelésszáma 47, a tölthető, azaz plug-in hibrideké (PHEV) pedig 37 százalékkal esett vissza.

2024. augusztus 01. 10:41
Halaska Gábor

A cikk szerzője a Makronóm újságírója.

Az elektromos autók piaca Németországban drámai visszaesést mutat. A Német Autókereskedők és Szervizek Szövetségének jelentése szerint az idei első fél évben a megrendelések száma jelentős mértékben csökkent, ami a szokottnál is súlyosabb aggodalomra ad okot az autópiacon, különösen az e-gépkocsik piacán. Ugyanis  

 az előző év hasonló időszakához képest a magánvásárlók körében az elektromos gépjárművek rendeléseinek a száma 47 százalékkal esett vissza. 

Ez komoly figyelmeztetés az iparág számára” – írja Várkonyi Gábor autópiaci szakértő közösségimédia-posztjában. 

A céges beszerzések sem néznek ki sokkal jobban, bár a zöldszemlélet, az ESG térnyerése erre szigorúan kötelezi a flottamenedzsereket – sok vállalatnál immár kifejezetten csak teljesen elektromos (BEV) autókat lehet rendelni. Mégis döbbenetes, 41százalékos csökkenést tapasztalunk itt is az elektromos kocsik rendeléseinél, míg  

 a tölthető hibridekből, a PHEV-ekből is 33 százalékkal igényeltek kevesebbet.  

A számok önmagukért beszélnek, és komoly kérdéseket vetnek fel a jövőre nézve” – értékelte a friss adatokat Várkonyi Gábor. 
 A kereskedők szövetségének felmérése alapján az autóházak 91 százaléka „rossznak” vagy „nagyon rossznak” ítéli meg az idei év kilátásait az elektromos gépjárművek kapcsán. Eközben részben kompenzálja a csökkenést, hogy a hagyományos benzines és dízelautók a magánvásárlóknál 24, a flottás ügyfeleknél pedig 20 százalékos növekedést értek el. „Ez a tendencia azt mutatja, hogy a fogyasztók még mindig inkább a megszokott technológiához ragaszkodnak” – írja Várkonyi Gábor az említett posztjában.  

És tegyük hozzá: az is kiderül, hogy támogatások hiányában a jellemzően drágább e-autók még a tehetős vevőket felvonultató német piacon sem versenyképesek.  

A német magánszemélyek számára elérhető e-autó-vásárlási állami támogatások 2024 januárjától megszűntek.  

Ezt az intézkedést a kormány azzal indokolta, hogy az elektromobilitás elérte a tömeges piaci érettséget, így további állami támogatásra nincs szükség. Holott tavaly még elérhető volt a 4500 eurós dotáció a 40 ezer eurónál olcsóbb tisztán elektromos autókra, ám ez az összeg 2024-re nullára csökkent. A céges támogatások pedig már 2023 szeptemberétől megszűntek.  

Igaz, lehetséges, hogy rövidesen újra napirendre kerül a támogatási programok megújítása egész Európában. A júliustól esedékes magyar EU-s elnökség első napjaiban ugyanis  

a Nemzetgazdasági Minisztérium friss, 11 pontos európai e-autós támogatási javaslatcsomaggal állt elő,  

ahogyan az az alábbi írásból is kiderül. 

Az Ayvens flottakezelő cég tanulmánya szerint az elektromos autók kilométerköltsége tavaly még 15 EU-s országban volt alacsonyabb, mint a hagyományos járműveké, ám az idén ez már csak 13-ra igaz. Az ALD és a LeasePlan egyesüléséből létrejött vállalat elemzése alapján ez a tendencia is hozzájárul a piaci bizonytalansághoz. „A piacnak alkalmazkodnia kell az új realitásokhoz, és gyorsan reagálnia kell ezekre a változásokra” – hangsúlyozza Várkonyi Gábor. 

Címlapfotó: dreamstime.com

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.

Összesen 112 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
canadian-deplorable
2024. szeptember 06. 16:37
Egész nyugaton zuhan a villanyos autók iránti kereslet. Ez azért van, mert akik vettek rájöttek, hogy szar, kényelmetlen, drága, haszontalan. Ez rossz hír a baloldalnak, mert globális szinten ebbe fektettek be, utána meg törvényeket hoztak, hogy ettől és attól a dátumtól csak e-autót szabad venni. Ebből se lesz semmi, hatalmas bukta lesz. Hála Istennek.
2024. augusztus 02. 20:53 Szerkesztve
....szerintem egy elektromos autó városi közlekedésre való, napi 100 km -től már egy dízel autót kell tartani a garázsban. Egyébként nem értem pl. a gázos autókat (LPG), miért nem fejlesztik. 340Ft/l az ára. Tartok tőle, ha elterjedne,felemelnék 600Ft/l-re :) A városi e-autónak meghatározni a méretét..hossz, szélesség a parkolások miatt.
Király Kávéház
2024. augusztus 01. 12:56
A baj szerintem az hogy igen drágák ezek az elektromos autók. Hogy olcsóbban lehessen közlekedni velük, ahhoz egy otthoni napelemes rendszer kéne.. ami kerül mondjuk 2.5 -3.5 millió forintba. A legtöbb autós kb. összesen ennyi szánna az autóvásárlásra, és akkor még hol van az autó ? :D Megszoktuk évekig hogy egy autót lehet venni kb. 2-3 millió forintért... most meg a nagy drágulás miatt még az ember meg se szokta hogy egy Suzuki Swift kerül 6.5 millió forintba. Egy átlag magyarnak meg kb. 600-700 ezer forintja van hogy vegyen valami autót.
RasPutin
2024. augusztus 01. 12:49
A BYD kinek adja majd el a Szegeden gyártott autóit?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!