Cél a magyar gazdák védelme – gyűlnek az aláírások a NAK és a MAGOSZ közös petíciójában
Így igyekeznek fellépni az Európai Bizottság ellen, amely többek között arra készül, hogy elvegye a területalapú támogatásokat a gazdáktól.
A hagyományos benzines és dízelautók iránti kereslet növekedett, a magánvásárlóknál 24, a flottás ügyfeleknél pedig 20 százalékkal. Ezzel szemben az idei első fél évben a németeknél az e-kocsik rendelésszáma 47, a tölthető, azaz plug-in hibrideké (PHEV) pedig 37 százalékkal esett vissza.
A cikk szerzője a Makronóm újságírója.
Az elektromos autók piaca Németországban drámai visszaesést mutat. A Német Autókereskedők és Szervizek Szövetségének jelentése szerint az idei első fél évben a megrendelések száma jelentős mértékben csökkent, ami a szokottnál is súlyosabb aggodalomra ad okot az autópiacon, különösen az e-gépkocsik piacán. Ugyanis
az előző év hasonló időszakához képest a magánvásárlók körében az elektromos gépjárművek rendeléseinek a száma 47 százalékkal esett vissza.
„Ez komoly figyelmeztetés az iparág számára” – írja Várkonyi Gábor autópiaci szakértő közösségimédia-posztjában.
A céges beszerzések sem néznek ki sokkal jobban, bár a zöldszemlélet, az ESG térnyerése erre szigorúan kötelezi a flottamenedzsereket – sok vállalatnál immár kifejezetten csak teljesen elektromos (BEV) autókat lehet rendelni. Mégis döbbenetes, 41százalékos csökkenést tapasztalunk itt is az elektromos kocsik rendeléseinél, míg
a tölthető hibridekből, a PHEV-ekből is 33 százalékkal igényeltek kevesebbet.
„A számok önmagukért beszélnek, és komoly kérdéseket vetnek fel a jövőre nézve” – értékelte a friss adatokat Várkonyi Gábor.
A kereskedők szövetségének felmérése alapján az autóházak 91 százaléka „rossznak” vagy „nagyon rossznak” ítéli meg az idei év kilátásait az elektromos gépjárművek kapcsán. Eközben részben kompenzálja a csökkenést, hogy a hagyományos benzines és dízelautók a magánvásárlóknál 24, a flottás ügyfeleknél pedig 20 százalékos növekedést értek el. „Ez a tendencia azt mutatja, hogy a fogyasztók még mindig inkább a megszokott technológiához ragaszkodnak” – írja Várkonyi Gábor az említett posztjában.
És tegyük hozzá: az is kiderül, hogy támogatások hiányában a jellemzően drágább e-autók még a tehetős vevőket felvonultató német piacon sem versenyképesek.
A német magánszemélyek számára elérhető e-autó-vásárlási állami támogatások 2024 januárjától megszűntek.
Ezt az intézkedést a kormány azzal indokolta, hogy az elektromobilitás elérte a tömeges piaci érettséget, így további állami támogatásra nincs szükség. Holott tavaly még elérhető volt a 4500 eurós dotáció a 40 ezer eurónál olcsóbb tisztán elektromos autókra, ám ez az összeg 2024-re nullára csökkent. A céges támogatások pedig már 2023 szeptemberétől megszűntek.
Igaz, lehetséges, hogy rövidesen újra napirendre kerül a támogatási programok megújítása egész Európában. A júliustól esedékes magyar EU-s elnökség első napjaiban ugyanis
a Nemzetgazdasági Minisztérium friss, 11 pontos európai e-autós támogatási javaslatcsomaggal állt elő,
ahogyan az az alábbi írásból is kiderül.
Az Ayvens flottakezelő cég tanulmánya szerint az elektromos autók kilométerköltsége tavaly még 15 EU-s országban volt alacsonyabb, mint a hagyományos járműveké, ám az idén ez már csak 13-ra igaz. Az ALD és a LeasePlan egyesüléséből létrejött vállalat elemzése alapján ez a tendencia is hozzájárul a piaci bizonytalansághoz. „A piacnak alkalmazkodnia kell az új realitásokhoz, és gyorsan reagálnia kell ezekre a változásokra” – hangsúlyozza Várkonyi Gábor.
Címlapfotó: dreamstime.com
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.