Új javaslat a kormánytól: 1,8 millió e-autó vásárlásra, 350–600 ezer forintnyi támogatás otthoni töltőkre

2024. július 10. 10:52

Az elektromos járművek egységesített uniós támogatását célozza az EU soros elnökeként megfogalmazott magyar javaslat. A Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter által ma bejelentett tervek szerint az egyéni vásárlók 1,8 millió forintnyi e-autó-vásárlási és 350–600 ezer forintos otthoni töltőpont-kialakítási támogatást kaphatnának.

2024. július 10. 10:52

Magyarország július elseje óta az EU soros elnöke, így született meg Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter javaslata az elektromos járművek összeurópai támogatására vonatkozóan. Azért egy összeurópai szabályozási keretrendszer kialakítása a cél, mivel a tárcavezető szerint eddig az országok eltérő stratégiákat követtek.  

A miniszter elmondta, hogy hozzávetőleg 100 milliárd eurós nagyságrendű lehet a támogatási csomagok összértéke. 

Nagy Márton emellett sürgette azt is, hogy az EU mielőbb alkosson törvényt az elektromobilitással kapcsolatban, hasonlóan például a ritkaföldfémeket vagy a mesterséges intelligenciát fókuszba helyező jogszabályokhoz. 

A Portfolio.hu portál részletes beszámolója szerint a magyar kormányzat várhatóan tizenegy pontos javaslatcsomaggal áll elő, amelynek a lényegi elemei az alábbiak. 

  • A könnyű tehergépjárművekre vonatkozó AFIR-szabályozás szigorítása szükséges. Minden egyes töltőállomás teljesítményét 900 kW-ra kell növelni, és az egymástól való távolságuk nem haladhatja meg az 50 km-t. (Az AFIR, vagyis az Alternatív Üzemanyagok Infrastruktúrájáról szóló rendelet – Alternative Fuels Infrastructure Regulation – az EU „Fit for 55” csomagjának része, amelynek célja a közlekedési szektor kibocsátásainak csökkentése, valamint hogy biztosítsa a megfelelő infrastruktúrát az alternatív üzemanyagok, különösen az elektromos és hidrogén-üzemanyagú járművek használatához – a szerk.
  • Az EU-ban működő üzemanyagtöltő állomások 80 százalékán legalább 150, de lehetőleg 300 kW teljesítményű elektromos gyorstöltőt kell biztosítani az e-járművek számára. További töltési lehetőségeket kell biztosítani különböző frekventált területeken, így például a bevásárlóközpontok, parkok közelében. 
  • Mielőbbi EU-s támogatási program szükséges a nyilvános töltőhálózat fejlesztésére. Ezenfelül a háztartási töltőállomások számára állomásonként 900–1500 euró (350–600 ezer forint) támogatás bevezetése javasolt. 
  • A villamosenergia-hálózat gyorsabb fejlődésének elősegítése érdekében egyszerűsíteni kell az engedélyeztetési eljárásokat. 
  • Az állami szabályozás enyhítése szükséges a kutatás-fejlesztés, az ipari megvalósítás, valamint a szén-dioxid-semleges járművek gyártása és ellátási láncának támogatása érdekében. 
  • A kereslet növelése érdekében az EU polgárai számára 4500 eurós (mintegy 1,8 millió forintos) támogatást kell biztosítani tisztán elektromos gépkocsik vásárlására. 
  • A használt elektromos járművek vásárlását és lízingelését egyedi támogatások bevezetésével kell ösztönözni. 
  • Európai flottafelújítási rendszer bevezetése szükséges a kereskedelmi célú közúti közlekedési flották fejlesztésére, a közepes és nehéz tehergépjárművekre, autóbuszokra és távolsági buszokra való átállás felgyorsítása érdekében. 
  • A csomagban az NGM javasolja a járművekben használt energiatároló rendszerek, vagy azok részeinek cseréjére vonatkozó technológiasemleges eljárások előmozdítását (egyfajta szabványosítást), ezáltal támogatva a használt gépkocsik hosszú élettartamát. 
  • A csomag része a használt akkumulátorok kötelező újrafeldolgozása és megbízhatósági tanúsítvány bevezetése. 
  • A közlekedés fenntarthatóbbá tétele a vasúti közlekedés előtérbe helyezésével, emellett a közúti közlekedés szén-dioxid-semlegessé tételével valósulhat meg. 

A fenti 11 cél megvalósításának előmozdítására a magyar kormány azt javasolja az Európai Bizottságnak, hogy hozzon létre egy munkacsoportot, amely az elektromosjármű-ipar fellendítéséért, felügyeletéért és vizsgálatáért felel. 

A témával természetesen még foglalkozunk, amint friss információk érkeznek. 

Kapcsolódó:

Címlapfotó: MTVA/Bizományosi: Faludi Imre 
 

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon. 

 

Összesen 124 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
palika-2020
2024. július 10. 22:38
20 évvel ezelőtt elektromos targoncán dolgoztam, le kellett szoftveresen fojtani mert tul gyorsan mentek. De még igy is egesz napi munka utan is volt még az akksiba. Ebbol kiindulva gondoltam nem lenne rossz egy elektromos auto, hisz sokkal kevesebb alkatresz kell hozza mint egy hagyomasos autohoz. Erre tessek, egy Dacia Spring majdnem 10 milla es meg lehet nezni a mennyit megy el egy feltoltessel. Vicc! Tesla meg kinek kell? Ronda, teljesen feleslegesen es rosszul nagy, alacsony es persze koszonoviszonyban sincs a magyar fizetesekkel, plane az alberletben lako fiataloknak akiknek eselyuk sincs sajat lakasra nemhogy elektromos autora. A gazdagok, a cegek majd birtokolnak ilyet, ahogy lenni szokott, nincs semmi meglepo. Ha ezt az uzeltpolitikat folytatjak, ittrohadjonmegazosszes!
Galsó Atya
2024. július 10. 14:58
Ez mind nagyon gyönyörű. De a nyolc éves Fokuszomat talán eladom 3 millióért, ha megvárom a vevőt, meg még kapok támogatást 1.8-at, de egy legszarabb villanyautó is kb 15 millió. Honnan veszem a fennmaradó 10 millót? 10 millióból mennyit lehet tankolni? (Sokat)
Akitlosz
2024. július 10. 13:33
Ha a vasúti közlekedés annyira jó, akkor a politikusok miért különrepülőgépekkel és miért luxusautókkal közlekednek? A vasúti közlekedés erőltetése már csak azért is rossz ötlet, mert a legtöbb helyre még máig sem raktak le síneket, azaz a legjobb szándékkal em lehet vasúton közlekedni a települések legtöbbjébe. Ahol meg van vasút ott is sokszor csak valahol a külvárosban vagy a falutól több kilométerre. Semmilyen mértékben nem versenyképes az autóbuszközlekedéssel, az menne mindenhova, ha a Fidesz be nem tiltatta volna, hogy mesterségesen üldözze át az embereket a vasútra. Az autóközlekedéssel meg pláne nem versenyképes.
Akitlosz
2024. július 10. 13:23
A vasúti közlekedés régen elavult XIX. századi technológia. Nem modern, nem a jövendő útja. Már régen át kellett volna állni mágnesvasútra. Az modern. Drága, de meg is látszik rajta. Nem a klímát kellene megvédeni, hanem az emberek életét. Még nagyon sokan fognak belehalni a vasúti közlekedésbe. Abszolút nem biztonságos. Aztán elintézik azzal, hogy de hát a fénysorompó - ami úgy sorompó, ahogyan a hóember ember - pirosat jelzett. A jövendő mágnesvasútja csőben fog haladni így még egy legyet sem fog elgázolni. Drága, de meg is látszik rajta. Az emberéleteknek meg ugye nincsen értéke pénzben.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!