Magyarország július elseje óta az EU soros elnöke, így született meg Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter javaslata az elektromos járművek összeurópai támogatására vonatkozóan. Azért egy összeurópai szabályozási keretrendszer kialakítása a cél, mivel a tárcavezető szerint eddig az országok eltérő stratégiákat követtek.
A miniszter elmondta, hogy hozzávetőleg 100 milliárd eurós nagyságrendű lehet a támogatási csomagok összértéke.
Nagy Márton emellett sürgette azt is, hogy az EU mielőbb alkosson törvényt az elektromobilitással kapcsolatban, hasonlóan például a ritkaföldfémeket vagy a mesterséges intelligenciát fókuszba helyező jogszabályokhoz.
A Portfolio.hu portál részletes beszámolója szerint a magyar kormányzat várhatóan tizenegy pontos javaslatcsomaggal áll elő, amelynek a lényegi elemei az alábbiak.
- A könnyű tehergépjárművekre vonatkozó AFIR-szabályozás szigorítása szükséges. Minden egyes töltőállomás teljesítményét 900 kW-ra kell növelni, és az egymástól való távolságuk nem haladhatja meg az 50 km-t. (Az AFIR, vagyis az Alternatív Üzemanyagok Infrastruktúrájáról szóló rendelet – Alternative Fuels Infrastructure Regulation – az EU „Fit for 55” csomagjának része, amelynek célja a közlekedési szektor kibocsátásainak csökkentése, valamint hogy biztosítsa a megfelelő infrastruktúrát az alternatív üzemanyagok, különösen az elektromos és hidrogén-üzemanyagú járművek használatához – a szerk.)
- Az EU-ban működő üzemanyagtöltő állomások 80 százalékán legalább 150, de lehetőleg 300 kW teljesítményű elektromos gyorstöltőt kell biztosítani az e-járművek számára. További töltési lehetőségeket kell biztosítani különböző frekventált területeken, így például a bevásárlóközpontok, parkok közelében.
- Mielőbbi EU-s támogatási program szükséges a nyilvános töltőhálózat fejlesztésére. Ezenfelül a háztartási töltőállomások számára állomásonként 900–1500 euró (350–600 ezer forint) támogatás bevezetése javasolt.
- A villamosenergia-hálózat gyorsabb fejlődésének elősegítése érdekében egyszerűsíteni kell az engedélyeztetési eljárásokat.
- Az állami szabályozás enyhítése szükséges a kutatás-fejlesztés, az ipari megvalósítás, valamint a szén-dioxid-semleges járművek gyártása és ellátási láncának támogatása érdekében.
- A kereslet növelése érdekében az EU polgárai számára 4500 eurós (mintegy 1,8 millió forintos) támogatást kell biztosítani tisztán elektromos gépkocsik vásárlására.
- A használt elektromos járművek vásárlását és lízingelését egyedi támogatások bevezetésével kell ösztönözni.
- Európai flottafelújítási rendszer bevezetése szükséges a kereskedelmi célú közúti közlekedési flották fejlesztésére, a közepes és nehéz tehergépjárművekre, autóbuszokra és távolsági buszokra való átállás felgyorsítása érdekében.
- A csomagban az NGM javasolja a járművekben használt energiatároló rendszerek, vagy azok részeinek cseréjére vonatkozó technológiasemleges eljárások előmozdítását (egyfajta szabványosítást), ezáltal támogatva a használt gépkocsik hosszú élettartamát.
- A csomag része a használt akkumulátorok kötelező újrafeldolgozása és megbízhatósági tanúsítvány bevezetése.
- A közlekedés fenntarthatóbbá tétele a vasúti közlekedés előtérbe helyezésével, emellett a közúti közlekedés szén-dioxid-semlegessé tételével valósulhat meg.
A fenti 11 cél megvalósításának előmozdítására a magyar kormány azt javasolja az Európai Bizottságnak, hogy hozzon létre egy munkacsoportot, amely az elektromosjármű-ipar fellendítéséért, felügyeletéért és vizsgálatáért felel.