Kommunikációs szinten Kína továbbra is elkötelezett a 2020-ban lefektetett kettős cél, a kibocsátási csúcs 2030-ra és a karbonsemlegesség 2060-ra való elérése iránt, de az utóbbi időben a tényleges kibocsátás-csökkentési erőfeszítések háttérbe szorultak, inkább növekedni szeretnének.
2024. július 04. 15:17
8 p
2
1
100
Mentés
Kína klímapolitikájának legfőbb mozgatórugója természetesen a pártvezetés politikai akarata, amelyet kiegészít az energiafüggőség csökkentésének szükségessége, a fejlődési modell fejlesztése, a zöldtechnológiák kiaknázása, a globális stratégia és a külföldi tevékenység szempontjai – derül ki az asiasociety.org minapi írásából.
A zöldtechnológiai forradalom és az energiafüggetlenség Kínában is kiemelkedő fontosságú, mivel ezek összekapcsolják a zöldpolitikát az iparstratégiával. Az ázsiai nagyhatalom törekvései között szerepel, hogy csökkentse függőségét a fosszilis tüzelőanyagoktól és fejlessze a hazai zöldtechnológiai iparágakat. Ezek eddig a szép elvek.
Kommunikáció és politikai elköteleződés
Kommunikációs szinten persze Kína elkötelezettsége nem változott a 2020-ban lefektetett kettős cél (kibocsátási csúcs 2030-ra, karbonsemlegesség 2060-ra) elérése terén. Azonban
az utóbbi időben megfigyelhető, hogy a tényleges és gyors kibocsátáscsökkentési erőfeszítések a háttérbe szorulhatnak.
Erre kitűnő jelzés, hogy mondjuk Ting Hszüe-hsziang, aki a pártban a 6. helyen áll az „örökranglétrán”, és a klímaügyért felelős legfőbb politikus, mégis, mintha nem igyekezne eléggé a munkája végzésével. Döbbenetes például, hogy mindeddig nem ült még össze tárgyalni az illetékes szakbizottságokkal.
Klímadiplomácia versus tényleges intézkedések
Liu Csen-min kinevezése mint kínai speciális nagykövet a klímaváltozás terén azt jelzi, hogy a klímadiplomácia prioritást élvez a tényleges intézkedések meghozatalával szemben. Ez a megközelítés inkább a globális színtéren való jelenlétet és a befolyás erősítését célozza, mintsem a hazai intézkedések szigorítását. A klímadiplomácia Kína számára eszköz arra, hogy növelje befolyását a fejlődő országokban és támogassa technológiai átadásokat, valamint a szabványalkotást.
Az alacsonyabb szintű kínai közigazgatás szerepe
A közigazgatás alacsonyabb szintjei is jelentős szerepet játszanak a kínai klímapolitika véghezvitelében, azonban kérdéses, hogy az erősen centralizált irányítási rendszerben ez mennyire tud ténylegesen, a konkrét projektek szintjén érvényesülni. A helyi hatóságok tevékenysége gyakran szorosan követi a központi irányvonalakat, ami a lokális innováció és rugalmasság terén erős kérdéseket vet fel, különösen akkor, ha esetleg a kínai zöldátállás központi lassítása napirendre kerül. Ugyanakkor a helyi hatóságoknak fontos szerepük van az ipari termelés korszerűsítésében és a zöldtechnológiák bevezetésében.
Rövid távú intézkedések és jövőbeni irányok
Rövid távon az intézkedések valószínűleg a zöldtechnológia és zöldenergia terén történő kutatási jellegű áttörések elérésére fognak összpontosítani.
Idetartozik az ipari termelés korszerűsítése a szennyező ágazatokban, mint például az acél-, a cement- és a szénipar.
Továbbá szakpolitikai és intézményi rendszerek létrehozása, az éghajlattal kapcsolatos kutatások előmozdítása és az éghajlati szabályozások megerősítése. Várhatóan enyhülhetnek a kettős szén-dioxid-kibocsátási cél követelményei, miközben Kína globális szerepvállalása erősödik a fejlődő országok javára a szabványalkotás, a technológiaátadás és persze az úgynevezett soft power jellegű befolyásolás tekintetében.
Kína klímadiplomáciájának trendjei
Az ország klímapolitikája tehát sokrétű és összetett, és inkább „mozgó célpontra” lőnek – ám az utóbbi időben a kommunikáció fontosabb lett, mint a célok ütemes teljesítése, ugyanis
az ázsiai nagyhatalom vezetése feltehetően belátta: ha túl gyorsan csökkentik a kibocsátást a következő években, akkor az a vártnál nagyobb növekedési áldozattal járhat.
Az elkövetkező években a zöldtechnológia és -energia terén várható áttörések, valamint a globális klímadiplomácia további „felpörgése” természetesen érdemben kihathatnak Kína stratégiájára.
Kapcsolódó:
Címlapfotó: MTI/EPA/Vu Hong
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.
A tagjelöltből uniós politikai célponttá avanzsált kaukázusi állam felett továbbra is Damoklész kardjaként lebeg az orosz fenyegetés, de legalább az amerikai viszony enyhülőfélben van.
„Nem igaz, hogy Ukrajna valaha is igyekezett korlátozni a magyar kisebbség jogait” – áll a friss, Ukrajnából érkezett levélben.
p
0
3
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 100 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ördöngös pepecselés
2024. július 05. 07:17
mi ez az internáci baszakodás?
Engem Scholtz meggyőzött: Kína a zöldenergia felét állítja elő egyheted lakossággal.
Bár ő is lebaszásnak szánta de én ezt annak tulajdonítom hogy milyen ócska gazemberek irányítják a nyugatot.