A szerző a Makronóm újságírója.
A négyévente megrendezendő nagy sportesemény a világ elismerő és csodálkozó tekintete előtt az építészeti trükkök (úszóstadionok, velodromok, azaz kerékpáros-versenypályák, tornacsarnokok) pazar meseországába röpít el minket. Ám a hátrahagyott örökség minden alkalommal kérdéseket vet fel. Mi hasznuk lesz ezeknek az építményeknek a néhány hetes dicsőség után?
A válasz attól függően változik, hogy például a 2004-es athéni olimpia után kihasználatlanul rothadó létesítményeket vagy a londoni Olimpiai Stadion, a West Ham United labdarúgóklub otthona számára talált kompromisszumos megoldást vesszük-e figyelembe – állapította meg a brit The Observer hetilap cikke.
Lehet-e majd a Szajnában versenyeket rendezni?
Párizs, amely idén az olimpiai játékoknak ad otthont, más megközelítést ígér. A legtöbb eseményt meglévő épületekben, például az eredetileg az 1998-as labdarúgó-világbajnokságra épült, de mára felújított Stade de France-ban, vagy a város szívében található ideiglenes helyszíneken rendezik majd. A strandröplabda- és a cecifoot- (látássérültek számára átalakított labdarúgás) versenyeket például az Eiffel-torony lábánál bonyolítják le, míg a szabadstílusú BMX- és gördeszkaversenyeket a Place de la Concorde-on. A megnyitó ünnepséget pedig a Szajnán csodálhatják meg az érdeklődők, amely hat kilométeres folyami felvonulásból áll majd.
Pierre Rabadan egykori rögbijátékos, jelenleg Párizs sportért és olimpiai játékokért felelős alpolgármestere szerint a játékok emblematikus megoldása nem egy épületre vonatkozik, hanem a Szajna „kisajátítására”. Várhatóan a folyót megtisztítják, hogy a nyíltvízi úszást és a triatlonversenyeket ott lehessen megrendezni, és jövőben a nagyközönség is élvezhesse a fürdőzést.
Ezt megerősíti Anne Hidalgo polgármester asszony, aki szocialistából lett környezetvédő városvezető, azon törekvését, hogy Párizs legyen „Európa legzöldebb metropolisza”.
A városvezető elképzelése szerint az új tervekkel meg kell könnyíteni a gyalogosok és a kerékpárosok életét, így az egészséges életre törekvők paradicsomává kívánja tenni Párizst
– szögezte le a vasárnap megjelenő brit lap, amely a The Guardian csoporthoz tartozik.
A tervek szerint a Szajna bal és jobb partján – amelyek az 1960-as évek óta gyorsforgalmi utak – a forgalom megszüntetését irányozták elő, ami 2013-ban, illetve 2016-ban meg is valósult. Apránként a főbb közterek gyalogosbarátabbá váltak. A Montparnasse pályaudvar közelében lévő nagy körforgalomban 478 fából álló „városi erdőt” ültetnek, míg a Champs-Élysées-t egy „rendkívüli kertté” alakítják át, ahol a gyalogosok a királyok.
Kétszázezer fa
A nagy járókelő-, kerékpáros- és zöldet támogató ünnep egyértelműen az autók ellen irányul. Ebben szerepel ezer kilométernyi kerékpárút kialakítása és 200 ezer utcai fa ültetése. A civilizáltabb városi életre való törekvés része a Tervezzük újra Párizst! várostervezési pályázat kiírása volt.
Ezeknek a változásoknak azonban nem mindenki örül.
Egyesek mindenféle apokaliptikus közlekedési helyzeteket jósoltak, különösen a folyóparti sávok lezárása után, de a félelmeik nem igazolódtak be
– vélte az Observer újságírója. Eközben az X-en a #SaccageParis (Párizs lerombolása) mozgalom elítélte a túlcsorduló szemeteseket, a kellemetlenkedő utcai árusok jelenlétét és a történelmi értékű vasmunkák, például kerítések eltüntetését. A mozgalom hozzászólói szerint mindezek a problémák sürgetőbbek, mint Anne Hidalgo ökológiai célkitűzései. Mások joggal mutatnak rá arra, hogy Párizs külvárosainak nagyobb szükségük van beruházásra és innovációra, mint a polgármester kedvelt kerületeinek.
Szakadék tátong a szó és tett között
Meg kell állapítani, hogy az új projektek tervezési minősége nem éri el a korábbi korok mesterembereiét. A mostani tervek rögtönzött hangulatúak, a macskaköves utcák közepén pedig a kis kertek küzdenek a túlélésért. Emmanuel Grégoire, Párizs várostervezésért felelős alpolgármestere elmagyarázta az Observernek, hogy ezek közül néhány fejlesztés ideiglenes, és javítani kell rajtuk, de szerinte az a fontos, hogy a dolgok mozgásba lendüljenek: „Ha arra várunk, hogy minden tökéletes legyen, az túl sokáig fog tartani.”
Anne Hidalgo projektjeivel szemben a legfőbb kritika az, hogy gyakran szakadék tátong a retorika és a valóság között. Például nagy területeket elfoglalni csupán azért, mert oda majd egyszer városi erdőket fognak telepíteni, és a 2014-ben indított Tervezzük újra Párizst! program is csak nyögvenyelősen valósul meg. Az új ültetvények némelyike meglehetősen jelentéktelennek tűnik.
A „negyedórás város”, a Carlos Moreno francia–kolumbiai várostervező és Hidalgo tanácsadója által támogatott koncepció szintén kissé elavultnak tűnik. E modell szerint a településeket úgy kell megtervezni, hogy minden, ami a mindennapi élethez szükséges (munkahely, üzletek, iskolák, szabadidős és sportolási lehetőségek) negyedórán belül elérhető legyen, gyalog vagy kerékpárral. A cél a közösségi szellem erősítése és az autóhasználat csökkentése. A formula világszerte hírnévre tett szert az összeesküvés-elméleteknek köszönhetően, amelyek a globális elit alattomos kísérletét látják benne, hogy megfosszák az embereket az egyéni szabadságuktól.