A párizsi olimpián valószínűleg nem kapnak felszállási engedélyt a repülő taxik

2024. április 05. 07:06

Akik olyannyira vágytak a repülő taxik megjelenésére, most megint el kell tolniuk a nagy esemény dátumát: 2024-es párizsi olimpiai játékokon valószínűleg az ilyen bérjárművek aligha fognak repkedni. Továbbra is hiányoznak az európai biztonsági engedélyek ahhoz, hogy az egyik sporteseményről a másikra utazhassunk légi taxival.

2024. április 05. 07:06
Pósa Tibor

A szerző a Makronóm Intézet elemzője.

Taxik repülnek a fény városa felett, miközben a nemzetközi sport krémje az olimpiai érmekért küzd – erről valószínűleg le kell tenniük még azoknak is, akik tudják, hogy az idő pénz, és hajlandók mélyen a zsebükbe nyúlni ezért a szolgáltatásért. A francia állam és az Île-de-France régió már évek óta ezt a futurisztikus látomását szövögeti, amely szerint 2024 nyarára egy új, elektromos közlekedési eszközzel lehet egyik helyszínről a másikra eljutni az olimpián. De – tisztázta a brüsszeli Politico – ez nem fog megvalósulni.   

A technológia igenis megvan 

Az Európa ügyeivel foglalkozó oldal, a Volocopter, a párizsi projektben jelenleg legjobban előrehaladott német gyártó nehézségeinek szentelt cikkében kifejtette: 

Nem arról van szó, hogy ez a típusú repülőgép nem létezik – a technológia igenis megvan –, de a szükséges engedélyek megszerzése nagyon hosszú időt vesz igénybe egy olyan biztonságtudatos ágazatban, mint a repülés.”   

A projekt az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) által kiadott tanúsítványtól függ, de a francia közlekedési minisztériumnak is zöld utat kell adnia a repülőgép felszállásához. A kedvezőtlen jelzések azonban megszaporodtak. A legutóbbi, 2023 novemberében és decemberében lefolytatott nyilvános vizsgálatot követően februárban kiadott vélemény sem töltötte el derűlátással a gyártó céget.   

Az első talán jövőre repülhet  

Az AESA Politico által idézett forrása arról beszélt, hogy a már benyújtott hat pályázat közül az elsőt 2025-re engedélyezhetik, ami ugye nem az idei olimpia ideje. A repülő taxik közül eddig csak egy típus kapott zöld utat, de ez egy olyan repülőgép, amely nem tud függőlegesen fel- és leszállni, ami a városokban való használat elengedhetetlen feltétele – magyarázta az amerikai online oldal.   

A taxik a jövőből  

Az Uber amerikai taxivállalkozás 2016 óta tervezi, hogy meghódítja az eget. Az eltelt időszakban időről időre felbukkant egy hír, amely azt sugallta, hogy ez a terv most már hamarosan valósággá válik, és a városokban röpködhetünk taxival. Aztán jön a csend és a várakozás.    

Az Uber korábban bejelentette, hogy a Hyundai dél-koreai autógyártóval partnerséget kötött repülő taxik gyártására. A szerkezet prototípusa már közkézen forgott, aztán az amerikai vállalat is rájött, hogy számtalan problémát meg kell még oldani.  

Hogy néznek ki ezek a Hyundai által készített gépek? A teljesen elektromos SA-1 négy utas befogadására lesz képes, az utazósebessége pedig 290 km/óra lesz. „Egy drónhoz hasonlóan függőlegesen tudna fel- és leszállni, így kifutópálya nélkül is működőképes lenne” – magyarázta akkor a CNBC amerikai tévécsatorna. A járművek kezdetben pilóta által irányítottak lesznek, de a Fortune amerikai magazin szerint idővel autonómmá válhatnak.  

Mint a CNBC rámutatott, a taxivállalatnak az a célja ezzel a projekttel, hogy kiterjessze a hatókörét a nagyvárosokban, felgyorsítva a városi közlekedést, „összekapcsolva a városközpontokat a külvárosokkal, köszönhetően a repülő taxiknak, amelyeknek el kell kerülniük a forgalmi dugók okozta problémákat, mivel körülbelül 300 és 600 méter magasságban fognak repülni”. Az eddigi tervek szerint az első légi taxikat az amerikai Dallasban és Los Angelesben, valamint az ausztráliai Melbourne-ben indítanák be. De erre még várni kell.  

Nem a biztonság az egyetlen akadály a légi taxik előtt. A francia környezetvédelmi hatóság 65 decibeles zajt mért egy ilyen közlekedési eszköz által kibocsátott repülés közben, és arra a következtetésre jutott, hogy nem olyan csendes, mint amilyennek ígérték. Ezt a megállapítást némileg cáfolja a Volocopter vezérigazgatója, Dirk Hoke, aki azt állította, hogy két beszélgető embert nem tudna zavarni a légi jármű zaja.   

A párizsi repülőterek üzemeltetője az eddigi akadályok ellenére elszántnak mutatta magát, hogy az olimpiai játékok idején sikerrel zárja le repülő taxis kísérletét. A Politico által idézett szakértők szerint még mindig lehetséges, hogy „a Volocopter a franciák különleges engedélyével előre meghatározott és szigorúan ellenőrzött útvonalakon, előre kiválasztott, nem fizető utasokkal, például hírességekkel, sportolókkal és valószínűleg újságírókkal repülhet”. Ez Dirk Hoke reménye is, aztán kevesebb mint négy hónap múlva meglátjuk, hogy mi teljesült ebből.  

Az Airbus légi taxija is előrehaladott állapotban van  

Az európai repülőgépgyártó vállalat, az Airbus, hogy ne maradjon le a Hyundai és más, a függőlegesen fel- és leszálló elektromos járművek (eVTOL) piacára belépő startupok mögött, bemutatta a CityAirbus NextGent. A „felszállás és utazás koncepciót” alkalmazó óriáscég úgy véli, a prototípus tökéletes lesz a városok és külvárosok légi közlekedésére.  

A CitiAirbus NextGen 12 méter szárnyfesztávolságával korántsem kicsi, de rögzített szárnyait és V alakú farokrészét az Airbus szerint a csendes repülés jegyében tervezték. A forma azt is lehetővé teszi, hogyelérje a 120 km/órás utazósebességet – írta a Carscoops.  

A prototípust nyolc elektromos meghajtású légcsavar segíti abban, hogy függőlegesen felemelkedjen a földről és vízszintesen mozogjon a levegőben. Az Airbus 80 kilométeres hatótávolságot céloz meg. Ez – állításuk szerint – ideális lesz a nagyvárosokban való használatra. Az üzemeltetési konfiguráció egy pilótát foglal magában, akit három utas kísér, akik a kabin hátsó részében ülnek.  

Az Airbus tavaly december óta üzemelő németországi Donauwörth tesztközpontját a CityAirbus NextGen első repülésének előkészítésére használják, amelyre várhatóan még az idén sor kerül. A vállalat az eVTOL elektromos motorjainak, rotorjainak, repülésvezérlőinek, avionikájának és egyéb rendszereinek tesztelését végzi. Bár automatizált repülési üzemmóddal szerelik fel, a kezdeti repüléseket pilóta végzi majd, hogy megbizonyosodjon a technológia felelősségteljes alkalmazhatóságáró

Kapcsolódó:

Címlapfotó: MTI/EPA/Timm Schamberger

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon. 

Összesen 114 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
zakar zoltán béla
2024. április 05. 08:16
szúnyograj
Upuaut
2024. április 05. 07:16
Én baromian nem igénylem, hogy ilyenek röpködjenek a fejem felett.
Pandaka pygmaea
2024. április 05. 05:56
Pedig milyen fasza kis agyaggalamb lövészetet rendezhettek volna az olimpia alatt az arra fogékonyak... :)
Patika
2024. április 05. 03:10
Még szép, Biztos, betartanák, hogy ne röpködjenek a stadionok fölött...Akár terroristaként...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!