A vállalkozók villannyal járnak
Magyarországon az idén a kormány az egyéni vállalkozókat célozza meg az elektromos járművekre (EV-kre) nyújtott támogatásokkal, különösen a tisztán elektromos autók esetében. A támogatást már egyetlen jármű vásárlásához is lehet igényelni, amely családi autóként is szolgálhat, ezzel hangsúlyozva, hogy nemcsak a teherautók, hanem a személygépkocsik is fontos szerepet játszanak ebben a kezdeményezésben.
Február 1-jével indul a pályázat a villanyautó-támogatásra – tudatta a vezess.hu portál. A teljes keretösszeg 30 milliárd forint, amiből 10,8-et lehet felhasználni Budapesten, a fennmaradó részt pedig vidéken. Összesen 9375 projekt támogatására lesz elég ez az összeg, amit 2026-ig lehet felhasználni.
A hazai támogatási rendszer az elektromos járművek akkumulátorkapacitásától és attól függően változik, hogy személygépkocsi vagy tehergépkocsi vásárlására nyújtottak be pályázatot. Tíz főnél kisebb létszámú vállalkozások esetében legfeljebb egy autóra lehet pályázni. A pályázati kiírásban szereplő maximális nettó listaár személygépjárművek esetén 20 millió forint (áfával 25,4 millió), míg teherautóknál 25 millió forint (áfával 31,75 millió). Ez az összeg egy autóra vetítve jelentős, és lehetővé teszi, hogy a vállalkozások magasabb felszereltségű modelleket is választhassanak.
Ezen túl számos márka még több kedvezményt nyújt, amely az állami támogatással is összevonható. Külön a támogatás hatására is készülnek a vállalatok, egyedi ajánlatokkal és konfigurációkkal – említette meg a vezess.hu összefoglalójában.
A legolcsóbb elektromos autó, a listaáron 9,1 millió forintért kapható Dacia Spring ára a legalacsonyabb, 2,8 milliós támogatással 6,3 millió forintra csökken, de a készleten lévő kocsikra további 2,1 milliós kedvezmény jár, így egy alapfelszereltségű Spring 4,2 millióba kerül.
A második legolcsóbb villanyautó egy egészen friss érkező, a BYD Dolphin, kevesebb mint 11 millió forintos listaárral, ami a támogatással 7,37 milliót jelent. Erre nem ad több kedvezményt a márka, de 44,9 kilowattórás akkumulátorával így is jó vételnek tűnik a kínai villanyautó.
A BYD hazai képviselője különösen az Atto 3 iránt vár nagy érdeklődést, amely az állami támogatással már 10 millió forint alatt megvásárolható. A kínai MG 4 modell állami támogatással 9,3 millió forintba kerül, amire a márka további 900 ezer forint kedvezményt ad, így az 51 kilowattórás akkumulátorral ellátott változat 8,4 millió forintért kapható.
Tízmillió forint feletti listaárú autók közül a Mazda elektromos modellje, az MX-30, amelyre 3 millió forint kedvezményt nyújtanak, így az ára akár 7,7 millió forintra is csökkenhet. A Nissan Ariya esetében a legnagyobb kedvezményt lehet elérni; a 63 kWh-s akkumulátoros változatot 7,2 millió forinttal olcsóbban, 13,29 millió forintért lehet megvásárolni, ami jelentős csökkenés a listaárhoz képest, ami 20 millió forint felett van. Mind a KIA, mind a Volkswagen további kedvezményeket kínálhat az állami támogatás hatására.
A Peugeot esetében számos e-Expert elektromos teherautót tartanak készleten, amelyekre az állami támogatáson felül 23,5 százalék kedvezmény is érvényes, így vannak olyan modellek, amelyeket 10 millió forintnál is olcsóbban lehet megvásárolni.