Hogyan támogatják az elektromos autók vásárlását Nyugaton?

2024. január 21. 10:34

Franciaország mellett még négy ország van, amelyek érdemben támogatják a nulla kibocsátású elektromos autók elterjedését: Németország, Spanyolország, Olaszország és az Egyesült Királyság. Lássuk, milyen mértékű támogatást biztosítanak a különböző államok!

2024. január 21. 10:34
Pósa Tibor

Eléggé beindult már az elektromos autók piaca ahhoz, hogy támogatások nélkül vagy csökkentett állami hozzájárulással is meg tudjon élni? Mi a megfelelő támogatási szint? Mely gépkocsik vásárlását kell egy kicsit meglökni: a tisztán elektromosat, az EV-ket, a plug-in vagy hibrid elven üzemelőket, amelyekben hagyományos motor is besegít? Európában több ország is felteszi magának ezeket a kérdéseket, és eltérő módon válaszolnak rájuk.   

Németországban már nincs ökobónusz 

Németországban az elektromos autók állami támogatása megszűnt, így most már a vevők nem részesülnek ilyen jellegű segítségben. Azok, akik az ilyen típusú járműveket szeretnék megvásárolni, reménykedhetnek abban, hogy az autószalonok nagyobb kedvezményeket kínálnak a magas árakból, ha elektromos autót választanak. 

A német kormány a költségvetési válság következtében kénytelen volt váratlanul megszüntetni az ökobónuszt, egy évvel a tervezett időpont előtt,  

amint azt a francia gazdasági napilap, a Les Echos is megírta. 

A vásárlók megnyugtatására a nagy autómárkák bejelentették, hogy kedvezmények formájában átmenetileg átvállalják a legfeljebb 4500 eurós (1,7 millió forintos) bónuszt. Az autóipari szakszervezet azonban keményen elítélte a kabinet döntését, amely gyengíti a politikák megbízhatóságába vetett bizalmat. Tavaly szeptemberben a kormány már a kereskedelmi forgalomba helyezett elektromos kocsikra vonatkozó bónuszt is megszüntette.  

A 2023-as év egészében a tisztán elektromos autók regisztrációja 11 százalékkal, 524 ezer darabra emelkedett. Mostanra az eladások 18,4 százalékát teszik ki, immár megelőzve a dízeles modelleket. A német kormány 2016 óta mintegy 10 milliárd eurót fizetett ki ökobónuszként mintegy 2,1 millió elektromos járműre. Az autóipar szakértői azonban az eladások visszaesését jósolják Németországban az idei évre.  

Ezt is ajánljuk a témában

Egyre nagyobb a botrány a német költségvetés körül

Hatalmas vita megy a költségvetést kis híján agyoncsapó német adósságfékkel kapcsolatban. A társadalom megosztott a kérdésben, nemkülönben a kormánypártok, amelyek – szokásukhoz híven – átharapják egymás torkát az ügyben.

 

Több támogatást igényel az ágazat Spanyolországban 

A Pireneusok mögött, bár lassan, de felfelé ível az elektromos autók piaca. 2023-ban 51 614 tisztán elektromos járművet adtak el, ami 69 százalékos növekedést jelent a 2022-es évhez képest. Ennek ellenére az elektromos autók csak az összes új regisztrált jármű 5,44 százalékát tették ki. 

Ez a szám az új járművek 12 százalékára emelkedik, ha az újratölthető hibridek 62 162 új regisztrációját is beleszámítjuk. Ez kiábrándító eredmény, tekintve Spanyolország célkitűzéseit a zöldmobilitás terén – mutatott rá José Lopez-Tafall, az Anfac gyártói szövetség főigazgatója, aki további támogatásokat sürgetett az eladások ösztönzésére, hogy megpróbáljanak közelebb kerülni az idei évre meghirdetett 280 ezres célhoz.  

Egy jelenleg hatályos spanyol program értelmében a vásárlók akár 7 000 euró (kb. 2,66 millió forint) támogatást kaphatnak egy új, tisztán elektromos autó vásárlásakor, és 5 000 eurót (kb. 1,9 millió forint) egy újratölthető hibrid autóra, feltéve, hogy az autó áfa nélküli ára nem lépi túl a 45 000 eurót (kb. 17 millió forint). 

Ezenfelül a márkák által alkalmazott ezer eurós jóváírást, valamint 10 százalékos kedvezményt kapnak a mozgáskorlátozottak, a taxisok, valamint az ötezer lakosnál kisebb településen élők. Ezek a kedvezmények, amelyek a használt és félig új járművekre is vonatkoznak, az idén júliusig érvényesek. 

Szűkebb lett a lista Franciaországban 

Frankhonban januártól módosult azoknak az elektromos autómodelleknek a listája, amelyek jogosultak az ökobónuszra. A kormány most már figyelembe veszi a járművek gyártása és szállítása során keletkező összes szennyezőanyag-kibocsátást. Korábban csak azt vizsgálták, hogy az autók mennyi üvegházhatású gázt bocsátanak ki használat közben. 

Mostantól kezdve az új bónuszt a jármű szén-dioxid-kibocsátása alapján ítélik oda, beleértve az autó gyártási szakaszát is, a gépkocsi használat előtti életciklusának nevezett módszerrel.  

Így környezetvédelmi kritériumok alapján a Franciaországban vagy Európában gyártott elektromos modelleket részesítik előnyben – írta a Le Figaro napilap. 

December közepén Macron elnök személyesen jelentette be a rendeletet, amely alapján az elektromos kocsik jogosultak lesznek a megújított bónuszra. Összesen 22 elektromosautó-márka szerepel rajta, köztük nagy francia gyártók, mint a Citroën, a Peugeot és a Renault, valamint olyan európai márkák, mint a BMW, a Fiat, a Mercedes, a Smart, a Volkswagen és a Volvo. Egyetlen kínai sem szerepel a támogatási listán, igaz, a Geely a Volvóban birtokolt tulajdonrészével áttételesen mégis részt vesz két típussal is.  

A távol-keleti autógyártók közül csak a dél-koreai Hyundai egyik modellje került fel a támogatható elektromos autók listájára, amelyet egy csehországi üzemben gyártanak. A Tesla autói közül is csak egy modell szerepel a listán. Itt nem az Amerikából történő szállítás jelent problémát, hiszen a Tesla rendelkezik németországi gyárral, hanem az ár, mivel a Tesla modellek árai meghaladják a támogatásra jogosító 47 ezer eurós határt. 

Hetvennyolc különböző modell közül válogathatnak a franciák. Ezek között szerepel az Audi Q4 45 E-Tron, a BMW iX1, a BMW iX2 és a Citroën E-C4. Ez a támogatás 2024-től évente összesen 1,5 milliárd eurót tesz ki, szemben a tavalyi 1,3 milliárddal. Ám az egy vevőre jutó támogatás Franciaországban ötről négyezer euróra csökken. A lépést költségvetési megfontolások indokolják, és ez bizony hatással lesz az eladásokra. 

Audi e-tron (Forrás: Shutterstock)

Nem csak az EV-ket segíti Olaszország 

 

Az olasz kormány 2030-ig 8,7 milliárd eurót tervez az elektromos autók támogatására irányuló programjába invesztálni. Ezt a beruházást elsősorban a töltőinfrastruktúra fejlesztésére szánják, mivel a töltőhálózat jelenleg még gyengén kiépített. Tavaly az eladott 1,57 millió új autóból csak 3 százalék volt elektromos. Az olasz autóflotta az egyik legöregebb Európában, több mint 11 millió 19 évnél idősebb járművel. 

A kormány nemcsak az elektromos járművek, hanem a hibridek, plug-in hibridek, valamint az LPG-vel és földgázzal (NGV) működő járművek vásárlását is támogatni kívánja. 

A tervek szerint az idén 950 millió eurót különít el a magánszemélyek és a vállalkozások támogatására, négyezertől 13 750 euróig terjedő átállási bónuszokkal. A részleteket február elejéig egy rendelet fogja meghatározni.  

A támogatás elektromos vagy új Euro 6-os gépkocsi vásárlására vonatkozik majd, egy húsz évnél idősebb Euro 1-es, 2-es, 3-as vagy 4-es belső égésű modellért cserébe. A megvásárolt jármű ára nem haladhatja meg a 35 ezer eurót adó nélkül.  

Végül a kormány arra akarja ösztönözni a Stellantis gyártót (amely a Fiat tulajdonosa is), hogy elektromos járműveket gyártson Olaszországban. A szakszervezetek szerint az eddig bejelentett ösztönzőknek eddig nem volt hatása.  

 

Az Egyesült Királyságban áfacsökkentést követelnek a gyártók 

 

Az Egyesült Királyságban, ahol az elektromos járművek elterjedése több év növekedés után stagnálásba kezdett, a gyártók arra szólítják fel a kormányt, hogy állítsák vissza a vásárlási támogatásokat. A brit autóipar képviselője, az SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders) azt javasolja, hogy az elektromos autók értékesítésekor alkalmazott áfát 20 százalékról 10 százalékra csökkentsék. Az elektromos autók értékesítése 2023-ban 18 százalékkal nőtt. 

Tekintettel azonban az autópiac általános fellendülésére, az elektromos gépjárművek aránya az összes eladáson belül 17 százalék körül stagnál. Mindez egybeesik a vásárlási támogatások 2022-es megszűnésével, amelyeket átcsoportosítottak az elektromos töltőpontok telepítésének a támogatására. Az ottani autógyártók aggódnak emiatt, annak ellenére, hogy a brexit óta az Egyesült Királyság az európaiaknál szigorúbb büntetési rendszert vezetett be, hogy a gyártókat a flottájuk zöldítésére ösztönözze.  

A kormány döntése az idei évre 22 százalékban jelölte meg a EV-k arányát a brit járműparkban, amelynek 2030-ra el kellene érnie a 80 százalékot. Eredetileg ez volt az a dátum, ameddig az Egyesült Királyság be akarta tiltani a belső égésű motorral hajtott autók értékesítését. A kormány nemrég ezt a határidőt 2035-re hosszabbította meg, akárcsak Európa többi részén. 

 

KERETES!!!! 

 

A vállalkozók villannyal járnak 

 

Magyarországon az idén a kormány az egyéni vállalkozókat célozza meg az elektromos járművekre (EV-kre) nyújtott támogatásokkal, különösen a tisztán elektromos autók esetében. A támogatást már egyetlen jármű vásárlásához is lehet igényelni, amely családi autóként is szolgálhat, ezzel hangsúlyozva, hogy nemcsak a teherautók, hanem a személygépkocsik is fontos szerepet játszanak ebben a kezdeményezésben. 

Február 1-jével indul a pályázat a villanyautó-támogatásra – tudatta a vezess.hu portál. A teljes keretösszeg 30 milliárd forint, amiből 10,8-et lehet felhasználni Budapesten, a fennmaradó részt pedig vidéken. Összesen 9375 projekt támogatására lesz elég ez az összeg, amit 2026-ig lehet felhasználni.  

A hazai támogatási rendszer az elektromos járművek akkumulátorkapacitásától és attól függően változik, hogy személygépkocsi vagy tehergépkocsi vásárlására nyújtottak be pályázatot. Tíz főnél kisebb létszámú vállalkozások esetében legfeljebb egy autóra lehet pályázni. A pályázati kiírásban szereplő maximális nettó listaár személygépjárművek esetén 20 millió forint (áfával 25,4 millió), míg teherautóknál 25 millió forint (áfával 31,75 millió). Ez az összeg egy autóra vetítve jelentős, és lehetővé teszi, hogy a vállalkozások magasabb felszereltségű modelleket is választhassanak. 

Ezen túl számos márka még több kedvezményt nyújt, amely az állami támogatással is összevonható. Külön a támogatás hatására is készülnek a vállalatok, egyedi ajánlatokkal és konfigurációkkal – említette meg a vezess.hu összefoglalójában. 

A legolcsóbb elektromos autó, a listaáron 9,1 millió forintért kapható Dacia Spring ára a legalacsonyabb, 2,8 milliós támogatással 6,3 millió forintra csökken, de a készleten lévő kocsikra további 2,1 milliós kedvezmény jár, így egy alapfelszereltségű Spring 4,2 millióba kerül.  

A második legolcsóbb villanyautó egy egészen friss érkező, a BYD Dolphin, kevesebb mint 11 millió forintos listaárral, ami a támogatással 7,37 milliót jelent. Erre nem ad több kedvezményt a márka, de 44,9 kilowattórás akkumulátorával így is jó vételnek tűnik a kínai villanyautó. 

A BYD hazai képviselője különösen az Atto 3 iránt vár nagy érdeklődést, amely az állami támogatással már 10 millió forint alatt megvásárolható. A kínai MG 4 modell állami támogatással 9,3 millió forintba kerül, amire a márka további 900 ezer forint kedvezményt ad, így az 51 kilowattórás akkumulátorral ellátott változat 8,4 millió forintért kapható. 

Tízmillió forint feletti listaárú autók közül a Mazda elektromos modellje, az MX-30, amelyre 3 millió forint kedvezményt nyújtanak, így az ára akár 7,7 millió forintra is csökkenhet. A Nissan Ariya esetében a legnagyobb kedvezményt lehet elérni; a 63 kWh-s akkumulátoros változatot 7,2 millió forinttal olcsóbban, 13,29 millió forintért lehet megvásárolni, ami jelentős csökkenés a listaárhoz képest, ami 20 millió forint felett van. Mind a KIA, mind a Volkswagen további kedvezményeket kínálhat az állami támogatás hatására. 

A Peugeot esetében számos e-Expert elektromos teherautót tartanak készleten, amelyekre az állami támogatáson felül 23,5 százalék kedvezmény is érvényes, így vannak olyan modellek, amelyeket 10 millió forintnál is olcsóbban lehet megvásárolni.  

Kapcsolódó:

Címlapkép: Shutterstock 

 

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon. 

Összesen 16 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ördöngös pepecselés
2024. január 21. 14:00
MaBaker 2024. január 21. 12:16 azért lassan az ítéletekkel nekem gyanús hogy az internáci propaganda pont most állt elő az aggályaival amikor egyre nyilvánvalóbb hogy a nyugat elbukja a versenyt az új technológiáért Kínával szemben. eddig nem érdekelte őket a hatótáv, a szervizelési költségek meg a megtérülési idő csak a zöldítés, most meg hogy Kína elhappolta a lítiumot egyből fontos lett. De az elkúrás duplán sikerült mert a nyugatiak az olajosokat is magukra haragították. Ma az elektromos-hagyományos pont pariban van(10-év, 200000km-l számolva), 3-5 év alatt azonban a Kínaiak tarolni fognak az elektromossal. Én kivárom az új beruházással.
2024. január 21. 13:46 Szerkesztve
Európától annyi telik, hogy euró milliárdokat szór a szélbe és védővámokat követel Kína ellen, arra hivatkozva, hogy ott az állam támogatja az elektromos autózást. A jelenlegi helyzet: Kínában a helyi, kínai tulajdonú cégek új modelljeinek több mint 90%-a elektromos hajtást kap. Aránya a tavaly eladott kínai márkájú autóknál 60% körül volt, a globális multik kínai autóinál meg 6%. A Volkswagen részesedése a benzines autók piacán Kínában 21%, az elektromos autóknál 2%. Bár ott nem akarják betiltani a hagyományos benzines hajtást, a vevők egyértelműen az olcsóbb villanyhajtást választják. Mi kell ehhez? Normális energiaár és az otthoni mellett nyilvános töltési lehetőség. Kínában több mint 2,5 millió nyilvános töltő van. Meg persze versenyképes, olcsó autók - aminek Európába exportálását az Uniónak feltétlenül meg kell akadályoznia.
Bell & Sebastian
2024. január 21. 12:31 Szerkesztve
Elektromos kacsa. Van még az önvezető kacsa, ami azért nem lesz, mert drasztikusan visszaveti az eladható egységek számát. Ugyanis minek venni, ha rendelésre házhoz jön egy. De van még az _ez sokkal jobb_ kacsa is. Dehogy jobb, silányabb és sokkal drágább. Továbbá robotizálható a gyártás és eldobható.
MaBaker
2024. január 21. 12:16
Pont a napokban derült ki a gyakorlatban is hogy nemigazán életképes ez a technológia olyan helyeken ahol igazi tél is van. Innentől kezdve megbukott a zéró kibocsájtás és az ész nélküli 100%-os zöld átállás ideája is.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!