Százmilliókba kerülhet Musknak, hogy betörjön egy kecsegtető piacra, de más kihívás is vár rá
2023. december 14. 12:29
Modi miniszterelnök drasztikus vámcsökkentést hajt végre, amennyiben a Tesla Indiában épít gyárat. Musk bólint, a helyi autógyárak viszont nagyon idegesek.
2023. december 14. 12:29
7 p
2
0
4
Mentés
Révész Béla Ákos
India miniszterelnöke elektromosautó-ipari központról álmodik, a céljának elérése érdekében pedig hajlandó olyan kereskedelmi alapvetéseken is változtatni, amelyek egyáltalán nem rímelnek a hazai gyártók érdekeivel.
Amikor Modi találkozott Elon Muskkal, az üzenete egyértelmű volt. Hajlandó az addigi 100 százalékos importvámot 15 százalékra csökkenteni, amennyiben a Tesla gyárat épít az országában.
Az indiai piac jelenleg életben lévő importszabályozása szerint a 40 ezer dolláron felüli kocsikra 100, az az alattiakra 70 százalék az importvám.
A Tesla Y-ja (alapfelszereléssel) 47 ezer dollár felett van az Egyesült Államokban (extrák nélkül), így Musknak elég kemény diót jelent a világ harmadik legnagyobb autópiacára betörni.
A milliárdos hosszas gondolkodás után beadta a derekát, néhány feltétellel: 500 millió dollárt hajlandó befektetni, ha India jóváhagyja a vámcsökkentést 12 ezer külföldről érkező Tesla-modellre, de akár 2 milliárdot is rááldoz, ha ugyanez a koncesszió 30 ezer járműre vonatkozik. Pillanatnyilag az udvarias alkudozás fázisában járnak a felek, de valószínűsíthető, hogy ha már ennyire közel járnak a megoldáshoz, meg is találják azt.
Ez azonban egyáltalán nem tetszik a helyi gyártóknak, amelyek éppen most kezdenének komoly terjeszkedésbe, így Musk színrelépését a lehető legrosszabb ómenként fogják fel.
Mire az Európai Unió bevezeti a védővámokat a Tesla ellen, India már el is engedi azokat. Így lesz egy igazi gyára. Modi miniszterelnök és Elon Musk nagy játszmája a végéhez közeledik. Brüsszelnek nagyon kellene figyelnie rájuk.
Mérges lett a Tata
A hazai gyártók, élükön a Tata Motors vállalattal, azonnal vad lobbizásba kezdtek, hogy valahogyan eltérítsék a kormányt nyitási szándékaitól. Indoklásuk szerint, ha Modi drasztikusan csökkenti az importadót, az teljesen ellentétes lesz a hazai ipar védelmének ígéretével, ráadásul a belföldi befektetői bizalmat is kikezdheti.
Az indiai elektromosjármű-piac jelenleg nem az erősségéről híres: 2023-ban 72 ezer ilyen autót adtak el, ennek majdnem 75 százalékát azonban a Tata szállította. Három modell szerepel a kínálatában, ezeknek az ára 10 400 és 24 000 dollár között van.
A Tesla egyik ígérete Modi felé éppen az volt, hogy az indiai modelljét 24 ezer dollárért fogja értékesíteni, vagyis ár-érték arányban valóban agyoncsaphatja a belföldi riválist.
A Tata ezért jobb híján több állami támogatást szeretne elérni, azaz ha megtörténik a legrosszabb, és a Tesla beköltözik az eddigi tágas otthonába, szeretne szülői gondoskodást igénybe venni, hogy a piacon valahogyan versenyben maradhasson.
A Tata egyik modellje
Jön a mumus
Az indiai autópiac az egyik legnagyobb a világon. Évente mintegy 3 millió autó lel itt gazdára, csakhogy az elektromos szegmens még mindig elenyésző a belső égésűekhez képest. Modi kormánya több olyan ösztönző intézkedést is bevezetett, amely az arányok megváltoztatását célozta meg. A terv szerves része lenne a külföldi elektromos gyártók becsábítása, amit eddig a Tata által vezetett csoport sikeresen akadályozott meg, ám a tiltakozások ezúttal lepattannak a kormány irodáinak ajtajáról.
A kabinet célja egyértelmű: 2030-ig az éves autóeladások elektromos részét a jelenlegi 2 százalékról 30-ra szeretnék felhúzni,
mindezt úgy, hogy ezzel párhuzamosan a ma még gyerekcipőben járó infrastruktúrát is ki akarják építeni az országban.
A kormány igyekszik megnyugtatni a helyi vállalatokat, mondván, olyan struktúrát fognak kialakítani, amely mindenki számára előnyökkel jár. Ugyanakkor finoman figyelmeztette is a belföldi „lázadókat”: India nem változtat az új stratégiáján. A globális elektromosautó-piac megkerülhetetlen szereplőjévé akar válni, ez pedig a külföldi gyártók bevonzása nélkül nem fog menni.
Elon Musk azért rágott be, mert az Európai Bizottság nem indított a Tesla ellen vizsgálatot. Ez első hangzásra értelmetlennek tűnik, pedig nagyon is van benne logika. Brüsszel valójában nem a kínai autókra akar extravámokat kivetni, hanem kifejezetten a Teslákra. De miért?
Fotó: MTI/EPA/Kim Ludbrook
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.
A Liu testvérekkel aranyérmet nyert Burján Csaba kálváriája egy Kínát sértő bejegyzéssel kezdődött, majd eltiltása után nem jutott ki az előző olimpiára, de mégis győzelemhez segítette Liu Shaoangot. A Mandinernek elárulta, hogyan boldogul a civil életben, mikor húzott legutóbb korcsolyát, és egyáltalán dolgozna-e még szeretett sportágában.
A németek egyetlen dologban értenek egyet: abban, hogy az országnak rosszul megy. Sokan szeretnék, ha valami végre megváltozna. De hogyan? Boris Kálnoky írása.
p
0
0
3
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 4 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
letsgobrandon-2
2023. december 16. 15:37
Cigányisztán pontosan úgy lopja a technológiát mint kína
... de , a saját piacuk elég csöves