A fogyasztás ösztönzése segítette a GDP-növekedést, viszont megemelte a külkereskedelmi hiányt. Ennek kapcsán Bálint Csaba kiemeli, hogy a folyó fizetési mérleg pénzügyi oldalát vizsgálva látható, hogy a kormányzat nagy finanszírozási igénnyel rendelkezik, a privát szektor és ezen belül a háztartások pedig nettó megtakarítók. Hangsúlyozza, hogy ez a trend hosszú távon nem fenntartható, az egyensúlytalanságokat fokozatosan le kell építeni. A folyó fizetési mérleg deficitje már 4 százalék körül fenntarthatóvá válhatna, állapítja meg. Ezt a hiányt egyrészt EU-s forrásokból lehetne finanszírozni, ami eddig is a GDP 1,5 százalékát tette ki, illetve külföldi tőkebefektetésekből, amelyek most a GDP 2 százalékát érik el. Persze ehhez a 7 százalékos hiányból még le kellene faragni 3 százalékot. A vándorgyűlés előadásaiból az is kiderült, hogy a kormány tett lépéseket a hiány mérséklésére. Az intézkedések mértékéről Valentin Lazea, a Román Nemzeti Bank vezető közgazdásza elmondta, hogy az több, mint amennyit ettől a kormánytól vártak volna, de a szükségesnél lényegesen kevesebb.
Bálint Csaba a bevezetett restrikciók közül a legfontosabbnak egyrészt az egyes kivételek eltörlését tartja, ilyen például a járulékmentesség az építő- és az élelmiszeripar esetében, másrészt a speciális adók bevezetését a több mint 50 millió eurós forgalmú nagyvállalatoknál. A bankszektor is kapott különadót, és vannak más konkrét adóemelések: néhány terméknél az áfa és a jövedéki adó is nő. Úgy becsli, hogy mindez GDP-arányosan 1,5 százalékot jelenthet. Ezzel a csomaggal időt lehet nyerni, de csak a fenntarthatósághoz szükséges kiigazítás felét érik el. Bizonytalanságot okoz az is, hogy a csomag több elemét az alkotmánybíróság vizsgálja. Remélhetőleg az intézkedéssor elég arra, hogy meggyőzzék az EU-t a források további folyósításáról. Röviddel a 2024-es szuperválasztási év előtt egy ilyen csomag átültetése komoly politikai kockázatot is jelent. Bálint Csaba bízik abban, hogy 2025-től folytatódik a költségvetés konszolidációja, de hozzáteszi, hogy a romániai kormányok átlagos élettartama hét-kilenc hónap.
Keleti szomszédunk és az üvegplafon
Szlovákia, Magyarország, sőt még Csehország esetében is világosan látszik az, amivel a román optimizmus nem számol: hogy ennél a fejlettségnél kialakul egy üvegplafon, amit nehéz átugrani, ez pedig a közepes fejlettség csapdája. Bálint Csaba szerint a kockázat, hogy egy bizonyos szintet elérve a felzárkózás lelassul vagy megáll, Románia esetében is fennáll. Úgy véli, ha sikerül rendet rakni, vagyis konszolidálni a költségvetést, akkor az EU-s források észszerű felhasználásával megadhatják azt a kis pluszt, ami megteremtené a további fejlődés lehetőségét. Kifejti, bár a GDP-arányosan évi 1,5 százalékos EU-s forrás kevésnek tűnhet, egy-két évtizedes távlatban ez lehet az a többlet, ami a felzárkózást lehetővé teszi. Rákérdeztünk, milyen kitörési pontokkal számol Románia. Ismeretes, hogy Szlovákia a képzésben, a kutatás-fejlesztésben látná a pluszt, Magyarország pedig olyan stratégiai fejlesztendő ágazatokat jelölt ki, mint az autóipar vagy a hadiipar. Bálint Csaba úgy gondolja, ideális esetben az EU-s források felhasználása Romániában is elősegítheti az ilyen technikai, technológiai célok elérését, hiszen éppen az olyan szektorokat célozzák, mint a digitalizáció, a zöldátállás és az energetika. A pénzügyi szakember azonban úgy véli, az átgondolt gazdaságfejlesztési stratégia megalkotásában az ország még hátrébb áll. Jövőképe, víziói nincsenek igazán kiforrva. Sajnálatosnak tartja, hogy a kutatás-fejlesztésre fordított összegek szintje Európában az egyik legalacsonyabb, viszont a külföldi tőkével együtt érkezik tudás is. Ezt bizonyítja, hogy bár a K+F-ráfordítás alacsony Romániában, a termelékenység növekedése mégis itt az egyik leggyorsabb az egész régióban.
A demográfiát Bálint Csaba nagy kihívásnak tartja. Persze annak, hogy 3-4 millió ember külföldön dolgozik, pénzügyileg van pozitív oldala is, mert tetemes összegeket utalnak haza. 2006-ban ez az érték a GDP 5 százalékát tette ki, mára 1 százalékra mérséklődött. Az összeg nagysága ma is jelentős, csak közben a román GDP meghaladta a 300 milliárd eurót. A demográfiai folyamatokban az olyan negatív tendenciák, mint a társadalom elöregedése, a jövőben nehézséget okoznak a költségvetésnek.