Ilyet még nem láttunk: rongyként csavarható az LG új kijelzője
A cég számos potenciális alkalmazási területet lát a technológiában.
A mesterséges intelligencia (MI) utazásra és turizmusra gyakorolt hatásáról már a ChatGPT 2022. novemberi nyilvános megjelenése előtt elkezdődtek a találgatások. Amikor azonban az OpenAI eszköze arról számolt be, hogy alig öt nappal a bevezetése után elérte az egymillió felhasználót, úgy tűnt, hogy a mesterséges intelligencia ágazaton belüli alkalmazásának futurisztikus jövőképe nem is annyira a jövő zenéje – inkább már a jelené.
A ChatGPT megjelenése jelentősen felforgatta a mindennapjainkat. Egyszerűbbé vált például egy e-mail vagy egy önéletrajz megírása, új nyelvek tanulása és még sok más, gyakran számunkra unalmas feladatot képesek ellátni a generatív chatbotok.
Szakértők szerint
Mint ahogy általában, a kezdetek az MI és a turizmus szorosabb kapcsolatában nem voltak zökkenőmentesek. Ahogyan a CNBC is megírta, egy konkrét utazás megkereséséhez folyamatosan frissített információkra lenne szükségünk, például azzal kapcsolatban, hogy milyen utazásokra van lehetőségünk jelentkezni, vagy van-e még szabad férőhely. Azonban a ChatGPT 3.5-ös, ingyenes verziója erre nem képes, hiszen nem az internetről gyűjti be az információt, hanem egy saját adatbázisból – amelybe csupán 2021 novemberéig vannak betáplálva az adatok.
Érdemes azonban megjegyezni, hogy a mesterséges intelligenciával nem csupán chatbot formájában találkozhatunk. Gondoljunk csak arra, amikor rákeresünk az interneten például egy porszívóra, majd egy hétig porszívóreklámokat dobálnak fel a közösségimédia-felületeink. Ez szintén az MI-nek köszönhető.
A mesterséges intelligenciát a vállalati működés optimalizálására is használják, az utazók viszont nem mindig vannak ennek tudatában. A légitársaságok például arra használják, hogy megjósolják, hány utas fogja törölni vagy lemondani a járatát.
Ezzel a jelenséggel azonban nem csupán a közösségi médiában találkozhatunk, hanem többek között a Booking.com-on is. Kereséseink alapján mesterséges intelligencia segítségével kapunk személyre szabott ajánlatokat az oldalon – ezt a technológiát az említett platform közel egy évtizede használja, így elmondhatjuk, hogy az MI nem is akkora újdonság ebben az iparágban. Azonban a közeljövőben ennél látványosabb felhasználására is számíthatunk.
A Bookings.com platformja nemrég egy blogbejegyzésben bejelentette, hogy weboldalukba beépítik a ChatGPT-t. A közlemény a chatbotot „virtuális utazási asszisztensként” írja le, amellyel nemsokára beszélgetést folytathatunk a platformon.
„A felhasználók hamarosan beírhatják a keresőbe például, hogy: »Hová tudok áprilisban 500 dollár alatt repülni New Yorkból?« – és személyre szabott ajánlásokat kapnak a keresési feltételeik és a Kayak korábbi utazási adatai alapján.”
A tervek szerint a beépített nyelvi modell arra is válaszol majd, ha valaki például olyan New York-i szállodát keres, amely közel van a Central Parkhoz, majd ennek megfelelően tesz javaslatot a platform.
A ChatGPT–hez hasonló nyelvi modellek talán egyik legfontosabb feladata, hogy időt nyerjenek nekünk – és persze ki ne szeretné az unalmas ügyintézéseket gyorsan és hatékonyan elvégezni. Ebből következik,
Bár az emberek által működtetett utazási irodák ma még fontosak, Max Starkov – aki harminc éve dolgozik vendéglátóipari és online utazási tanácsadóként – szerint ők lesznek a turizmusban a technológiai fejlődés vesztesei, amennyiben nem lépnek a fejlődés útjára.
Starkov azt is hozzátette, hogy nem a következő évekről, hanem hetekről, hónapokról beszélt. A turisztikai platformok gőzerővel dolgoznak a chatbotok és az MI egyéb felhasználásának beépítésén, hogy megelőzzenek másokat. A technológiai verseny ezáltal a turizmusban is elkezdődött.
- - -