Belga együttműködéssel fogja gyártani rakétáit Ukrajna
A belga Thales vállalat együttműködési megállapodást kötött egy ukrán védelmi céggel, így Ukrajna hamarosan megkezdheti a külföldi rakéták gyártását.
Szabaddá vált az út a F–16-os vadászgépek Ukrajnába szállítása előtt. Számba vesszük, hogy mely nyugati adományozóktól, milyen típusú gépekre számíthat Kijev, és a legfontosabb az, hogy mikor.
Ukrajna partnerei küldhetnek majd az Egyesült Államokból vásárolt F–16-os vadászgépeket Kijevnek – ezt jelentette be Joe Biden elnök a G7-ek, a világ legfejlettebb államainak múlt heti, a japán Hirosima városában rendezett tanácskozásán. A háború kiterjedésében ez a lépés következik, mint azt egy korábbi cikkünkben megírtuk,
A cikk eredti, bővebb változata a Makronóm Blogon olvasható.
A hirosimai tanácskozás előtt, amelyen részt vett Zelenszkij ukrán elnök is, a brit és a holland miniszterelnök bejelentette, hogy európai koalíciót kíván létrehozni, amelynek célja F–16-os vadászgépek szállítása az ukránok számára. Ám egyelőre az első lépés az ukrán pilóták felkészítése.
Fontos tudni, hogy az F–16 különböző típusai a nyugati világ legkelendőbb vadászgépeinek számítanak, a II. világháború után ez a legelterjedtebb ilyen géptípus. A világon még mindig ez a gépcsalád a legszélesebb körben használt harci repülőgép. Az Egyesült Államokban több mint 4600 darabot gyártottak, ebből több mint 1500 még mindig szolgálatban van. A többcélú, negyedik generációs repülő az 1970-es évek végén született, tehát a tervezés 40 évesnél is régebbi. Az eredeti változatot még a General Dynamics tervezte, a jelenlegi típusokat a Lockheed Martin készíti.
Az eltelt évtizedek alatt nemegyszer modernizálták, a belseje a hajtóműtől az elektronikáig teljesen átalakult.
Kijevnek valószínűleg jut majd ebből is, abból is. A legkorszerűbbek nyilván az Egyesült Államok hadseregében szolgálnak.
Sokféle küldetést képes végrehajtani a felderítéstől más repülőgépek megsemmisítésén át egészen a földi célpontok elleni támadásokig. Az F–16-os előnye Ukrajna számára a sokoldalúsága mellett nem is annyira az ereje, hanem az, hogy nagy számban elérhető. Az is értékelendő szempont, hogy viszonylag könnyű hozzá találni alkatrészeket és fegyverutánpótlást. Ezek a gépek, amelyeket európai országokban állítottak szolgálatba, az élettartamuk végéhez közelednek, magyarán cserére érettek. Az európai F–16-osok közül évente több tucat„nyugdíjba vonul” az aktív szolgálatból.
Vegyük végig azokat a nyugati országokat, amelyek esélyesek arra, hogy ilyen típusú vadászgépeket szállítsanak Kijevnek. Hollandia, és Dánia mellett Nagy-Britannia „a harcigép-koalíció” oszlopos tagja. Hága 213 F–16-ost vásárolt, ezek közül 108-at az élettartam közepén fejlesztettek. Dánia összesen 62 F–16-ost szerzett be, és a tervek szerint 2024-ben ki kell vonni a gépeket a hadrendből. Ám az utódjának választott F–35-ös csak jelentős késéssel érkezik, így a skandináv királyságban a jelenlegi vadászgépek 2027-ig maradnak szolgálatban. A nyugati vezetőknek
pontosítani kell azt, hogy a tervezett 8000 repülési órát elérő F–16-osokat teljesen fel kell-e újítani, mielőtt bármilyen átadásra gondolnának.
Norvégia 72 F–16-ost üzemeltetett, mindegyiket felújították, és már le is cserélték F–35-ös típusra. Tavaly Belgium még 53 F–16-ost üzemeltetett a korábban beszerzett 160-ból. Brüsszel azonban 2025-re várja az F–35-ösök első szállítását, így jó ideig innen sem érkezik meg a vágyott géptípus Ukrajnába.
Más európai országok is üzemeltetnek ilyen típusú vadászgépet: Portugáliának 30 felújított F–16-osa van, és felajánlotta, hogy részt vesz az ukránok kiképzésében, de kizárja a repülőgépek szállítását. Románia a közelmúltban vásárolt be F–16-osokból, így valószínűtlennek tűnik, hogy ezeket most elajándékozza. Lengyelországnak 48 F–16-osa van, de mint Varsó bejelentette, a saját védelme szempontjából nem tud lemondani egyetlen gépről sem. Van az F–16-soknak két nagy felhasználója Európában, ez pedig
Görögország és Törökország. Ők azonban nincsenek jóban egymással, így nekik végképp szükségük van a vadászgépekre. Nem valószínű, hogy Török- és Görögországból akár egyetlen F–16-os is érkezne Ukrajnába.
Jelenleg az Egyesült Államok azt hangoztatja, hogy nem akar ürügyet szolgáltatni az orosz–ukrán háború kiszélesedéséhez, nem kívánja provokálni Moszkvát, így egyelőre elzárkózik az amerikai F–16-osok Ukrajnának történő átadásától, de más államoknak (mint gyártó ország) megengedi azt. A pilóták kiképzését viszont vállalja, mint ahogy az előbb említett országok zöme. Ez a felkészítés körülbelül fél évig tarthat, és a szerelőké is legalább annyi.(A hivtalos képzési idő 9 hónap, de a New York Times értesülései szerint a sürgősség miatt ez az idő 4-5 hónapra rövidülhet, így elvben akár már 2023 októbere folyamán megjelenhetnek az első ukrán F–16-osok, hiszen a képzés, egyes hírek szerint, már el is kezdődött – a szerk.)
Az elemzők szerint összesen 60-80 amerikai vadászgépet kaphat Ukrajna. Sok ez vagy kevés? Ha mind rendszerbe áll, jelentős változást hozhat az ukrán légtér védelmében, de háborús fordulatot nem lehet ezzel elérni. Mikorra esedékes az első szállítás? A legderűlátóbbak sem várják az idei ősz előtt az első fecskék érkezését, ezért Kijevnek türelmesen várnia kell, mielőtt megkapja az első nyugati többcélú vadászgépeit.
Címlapfotó:123rf.com