Kecskés Bálint junior elemző írása a Makronómon.
Az Egyesült Államok és Kína közötti rivalizálás évtizedek óta vizsgált jelenség. Mára nemcsak egy gazdasági és kereskedelmi háború kibontakozásáról beszélünk, hanem egy olyan konfliktushelyzetről, amely alapjaiban képes megváltoztatni azt a nemzetközi rendszert, amelyben a második világháború vége óta élünk. Az Egyesült Államok a kereskedelmi háborún felül jó néhány eszközzel igyekszik megakadályozni a számára fenyegetést jelentő nemzetközi szereplőket fejlődésükben, gazdasági növekedésükben. Az egyik ilyen gyakorlatát képezi az elmúlt években új szintre emelt szankcionálási politika, egyelőre azonban úgy tűnik, hogy az USA stratégiája a várttól eltérően épp az ellenkezőjét eredményezi.
Az Egyesült Államok küzdelme Kínával az erőegyensúly status quo állapotának megőrzésére.
Kína és az Egyesült Államok rivalizálása nem új a nap alatt. A két fél viszonya az idő előrehaladtával nemhogy javulna, a kettejük konfliktusa tovább fokozódik.
Már több mint tíz éve annak, hogy 2011 elején Kína bejelentette, hogy lehagyta a világ második legnagyobb gazdaságát, Japánt. Az Egyesült Államok mint hegemón hatalom nem várt sokáig a válasszal, még abban az évben a Közel-Keletről az ázsiai óriás felé fordította a figyelmét. A válasz Barack Obama Pivot to Asia elnevezésű programja formájában érkezett meg. A retorikájában a Kínával való kooperáció előmozdítását, azonban a gyakorlatban annak megfékezését jelentő stratégia az első lépése volt annak a folyamatnak, amely mára többek között a két hatalom nyílt katonai szembenállását jelenti a Dél-kínai-tenger régiójában. A két esemény közötti köztes időszakban a konfliktus lépésről lépésre lett egyre agresszívebb, amelyben iparvédő vámok, kereskedelmet, embereket, vállalatokat és intézményeket egyaránt érintő szankcionálási politikák is helyet kaptak. Úgy tűnik azonban, hogy az Egyesült Államok modern kori szankciócsomagjai a korábbiakhoz hasonlóan több kárt, mint eredményt okoznak. Ez egyrészt köszönhető annak, hogy Kínának mára akkora a gazdasági ereje, amelyről gyakorlatilag a kereskedelmet és gazdaságot érintő csapások visszapattannak, másrészt ezek a szankciók a szimbolikájuknak köszönhetően tovább mérgesítik a két fél viszonyát.
Az idő múlása és a két állam rivalizálása azt mutatja, hogy az Egyesült Államok hátráltatni talán, de meggátolni nem tudja Kínát abban, hogy bizonyos szabályokat újradefiniáljon.
De mi a kapcsolat az Egyesült Államok dominanciája és a Dél-kínai-tenger között?
Több, mint azt gondolnánk. A Dél-kínai-tenger a mai modern kapitalista gazdaság minden fontos elemét tartalmazza. A világ kereskedelmi forgalmának több mint 21 százaléka a Dél-kínai-tengeren megy át, emellett a nyersolaj globális tengeri forgalmának a 30 százaléka is ezeken a vizeken halad keresztül. Ezenfelül ez egy halászati kincsekben is kiemelten fontos terület. A fenti faktorok Kínán kívül öt regionális állam számára jelentik a gazdaság biztonságos működését és közvetett módon kvázi az összes államra kihatással vannak. Amennyiben a terület feletti kontroll egy ország kezében összpontosulna, úgy az nemcsak a térség, de a világ kereskedelmének jelentős része felett is uralkodna. Gyakorlatilag Kína pont erre törekszik. 2016 óta a régió szigetépítéseinek új szintre emelése, valamint a fokozatos militarizáció az Egyesült Államokat is egyre komolyabb katonai jelenlétre szólítja. Az USA – retorikájában – a jelenlétével igyekszik a békét és a stabilitást fenntartani, míg a gyakorlatban közvetett módon Kína felemelkedésének igyekszik gátat szabni elrettentéssel és a régió szövetségesi kapcsolatrendszerének mélyítésével. A fegyverkezési verseny tehát megkezdődött, és ezt kölcsönös szankciók kísérik.
Több, mint azt gondolnánk. A Dél-kínai-tenger a mai modern kapitalista gazdaság minden fontos elemét tartalmazza. A világ kereskedelmi forgalmánaka Dél-kínai-tengeren megy át, emellett a nyersolaj a 30 százaléka is ezeken a vizeken halad keresztül. Ezenfelül ez egy halászati kincsekben is kiemelten fontos terület. A fenti faktorok Kínán kívül öt regionális állam számára jelentik a gazdaság biztonságos működését és közvetett módon kvázi az összes államra kihatással vannak. Amennyiben a terület feletti kontroll egy ország kezében összpontosulna, úgy az nemcsak a térség, de a világ kereskedelmének jelentős része felett is uralkodna. Gyakorlatilag Kína pont erre törekszik. 2016 óta a régió szigetépítéseinek új szintre emelése, valamint a fokozatos militarizáció az Egyesült Államokat is egyre komolyabb katonai jelenlétre szólítja. Az USA – retorikájában – a jelenlétével igyekszik a békét és a stabilitást fenntartani, míg a gyakorlatban közvetett módon Kína felemelkedésének igyekszik gátat szabni elrettentéssel és a régió szövetségesi kapcsolatrendszerének mélyítésével. A fegyverkezési verseny tehát megkezdődött, és ezt kölcsönös szankciók kísérik. A szankciók hatásosak! Vagy mégsem?
A retorziós politikák eredeti célja, hogy a nemzetközi normáknak és szabályoknak nem engedelmeskedő államokra hátrányosan érintő intézkedéseket határoznak meg. Ilyenek azok, amelyekkel jelenleg Oroszországot sújtja Washington, amiért indokolatlanul és provokáció hiányában megszállta Ukrajnát. Az egyre több büntetőintézkedés célja, hogy Oroszországot elvágja azoktól a pénzkészleteitől, amelyekkel Moszkva a háborús gépezetét élteti.
Az Egyesült Államok Külföldi Vagyonellenőrzési Kincstári Hivatala (OFAC) májusban 20 országban 22 emberre és 104 jogi személyre vetett ki szankciókat , akik megpróbálták az Oroszországot érintő korábbi büntetőintézkedéseket kijátszani.