„Ilyenben még nem volt részem” – másodpercekig tartó szabadesés, pánik a magyar válogatott repülőgépén
Tombolt a vihar, ezért komoly rutinra volt szüksége a pilótának.
Erdogan elnök újraválasztását az egyik geopolitikai elemző a nyugati nyomás óriási kudarcának minősíti. Annyira, hogy emiatt eljött az ideje Ukrajna mellett a harmadik világháború egy másik színterére is nézni, amely hasonlóan súlyos következményekkel járhat.
Törökország csak egy a kudarcba fulladt gazdasági bérgyilkosműveletek hosszú sorában a színes forradalmak mellett. Az utolsó nagy sikertelenség Fehéroroszországban volt 2020-ban, amikor Alekszandr Lukasenkót újraválasztották – kezdte az írását Tom Luongo, aki kutatókémikusból lett geopolitikai és piaci elemző. A szerző a Newsmax hírlevél szerkesztője és munkatársa, valamint a Gold Goats ’n Guns hírlevél és blog kiadója.
Luongo szerint hét éve próbálkoznak megszabadulni Erdogantól. Kezdve a 2016-os puccskísérlettől, amelyet a NATO incirliki légi bázisán szerveztek meg, majd következett Törökország fizetőeszköze, a líra öt éven át kitartó brutális leértékelése, amely most, Erdogan győzelme nyomán újra esett a dollárral szemben. Van azonban valami észszerűség Erdogan monetáris politikai lépéseiben, nem hiába próbál Törökország önálló utakat keresni és devizakötelezettségeit dedollarizálni.
Erdogan, aki ravasz, mint egy róka, évek óta ügyesen kijátssza az Egyesült Államokat és Oroszországot/Kínát,
egyszerre pozicionálja Törökországot a NATO tagjává, a Fekete-tenger kapuőrévé, valamint a Keletet és Nyugatot összekötő pénzügyi és kereskedelmi kereszteződések közé.
A szerző a helyzet leírásaként visszaemlékezik a Nyugat igyekezetére, hogy megbuktassa a szír Aszad elnököt, ami nem kezdődhetett volna el Erdogan segítsége nélkül. Ő persze készségesen vállalta, mivel Törökország ígéretet kapott, hogy teljesítik az igényét a nyugati Idlib tartományra. Persze ezután érkezett Putyin megmenteni Aszadot.
Amikor Törökország 2015 novemberében lelőtt egy orosz SU–31-est, nagyon valós volt a veszélye annak, hogy az oroszok hadba lépnek ellenük, ami minden okot megadott volna a NATO-nak a beavatkozásra. Végül Putyin és Erdogan egyetértésre jutott ebben az incidensben. Luongo szerint ez nagy szerencse, mert láthatóan nem az ukrajnai konfliktus volt az első, ahol próbálták provokálni az orosz medvét.
A török kormány egyik nagy érdeme, hogy bármikor képes éles fordulatot hozni a külpolitikájában. Az Izraellel, Katarral, az Egyesült Arab Emírségekkel, Egyiptommal, Szaúd-Arábiával való kapcsolatai számos példát nyújtanak erről: ha a keleti kapcsolatok nem mennek jól, Törökország nyugat felé fordul, a Nyugattal való nehézségek esetén pedig kelet felé.
Erdogan pragmatikus, a török érdekek szerint cselekszik, és láthatóan élvezi azon szerepét, hogy befolyást tud gyakorolni a NATO összes politikájára a Földközi-tenger keleti térségében és a Fekete-tengeren, amelynek a hozzáférését ellenőrzi
– köszönhetően az 1936-os montreaux-i szerződésnek. Legújabban Svédország NATO- belépésével játszadozik.
Luongo szerint Erdogan újraválasztásával és az ország pénzügyeinek javulásával Törökország jelentősége nőni fog. Az elemző úgy véli, a török elnök nem hagyja el önként a NATO-t, ehelyett a vétójogával lassítja a neokonok, az eurokraták és a globalisták igyekezeteit, akik nemcsak őt, de Törökországot is elárulták.
Ezek után még több akadályt fog gördíteni a NATO tervei elé a szélesebb körű konfliktusokkal kapcsolatban Ukrajnától Iránon át Örményországig, egészen addig, amíg a Nyugat ki nem rúgja Törökországot, vagy valaki meg nem gyilkolja.
Mindeközben Erdogan továbbra is orosz, iráni és kínai pénzt fog bevonzani Törökországba azzal a céllal, hogy csökkentse a függőségét a dollárban elszámolt külföldi energiakereskedelemtől. A török nép további öt évet adott neki, hogy a nyugattól független kereskedelmi központtá változtassa az országot. Luongo úgy véli, ha a Nyugat okos lenne, akkor nem erőltetné tovább a vele folytatott ellenségeskedést.
A szerző beszámol arról, hogy a május 28-i választás napját megelőző időszakban a török líra soha nem látott nyomás alá került a pénzügyi óriáscégek részéről. Például a két nyugati bank, a JPMorgan Chase és az HSBC Holdings elemzői elkezdték terjeszteni az információkat a líra elkerülhetetlen gyengüléséről, egészen a 24-25 líra/dolláros szintre, de más nyugati pénzügyi befektetőt is láthattuk shortolni a török fizetőeszközt.
Ugyanakkor az is igaz, hogy a lírát már 2018 nyara óta folyamatosan támadják a külföldi aktorok (akkoriban egy dollárért 2 lírát adtak). Csak az vetett véget akkor ennek a nyomásnak, hogy az olasz és a francia bankok beismerték, komoly, dollárban denominált török vállalati adósságot halmoztak fel, és ez kockáztatná a mérlegeiket.
Erdogan ekkor látta elérkezettnek a helyzetet, hogy átvegye az irányítást a jegybank felett, amivel el tudja venni az IMF-től a monetáris politika irányítását. Mielőtt lépett volna, a török jegybank 30 százalékra akarta emelni a kamatot, hogy megszelídítse az inflációt. Nem volt sok mozgástere, a lírát hiperleértékelődésre szánták a dollárral szemben, Törökország nettó devizakötelezettsége pedig 2018-ban meghaladta a 240 milliárd dollárt.
A Bank of Turkey legfrissebb adatai szerint ez a szám mára 80 milliárdra csökkent. Bár a helyzet láthatóan javult, Erdogan még mindig emiatt a legsebezhetőbb.
Az is a török elnök javára írandó, hogy 2022-re újjáépítette az ország devizatartalékait, miközben erre senki sem adott kölcsönt, emellett több mint 300 tonna aranyat is bevitt az ottani bankrendszerbe.
Erdogan természetesen megkérdőjelezte az IMF hagyományos kamatemelési politikáját, hogy ezzel vonzza a külföldi befektetőket. Miért is akarná visszacsalogatni ugyanazokat az embereket, akik korábban kivonták a pénzüket az országból, destabilizálva azt. Szerinte a külföldi tőkebeáramlás ebben a modellben csak zsarolás, vagyis ha nem tetszik nekik a kormány politikája, akkor kihúzzák a pénzüket, és összeomlik a valuta. Abban reménykednek, hogy a törökök a kedvük szerint hajtják majd végre a politikai reformokat.
Mindenesetre Erdogan cselekedetei furák voltak az elmúlt három évben.
A világ többi részével pontosan ellentétes módon folytatta a monetáris politikáját: vágott, miközben a Fed szigorított, és akkor szigorított, amikor a Fed enyhült, most pedig enyhít, miközben a Fed szigorít.
Erdogan tehát nem hiába csábítja a kínai és az orosz tőkét Törökországba. Ezek után sincs sok pénzügyi lehetősége, folytatnia kell a dollárcsökkentést.
Ez tulajdonképpen egy gazdasági bérgyilkolás, aminek a következtében megjelent a pénzügyi és monetáris instabilitás, a líra megsemmisítő hiperinflációja, emellett pedig a megkérdőjelezhető geopolitikai beavatkozások aláásták Erdogan népszerűségét, annyira, hogy rákényszerült a választás második fordulójára. Luongo szerint a Nyugat jelentős támogatást tolt be ellenfele, Kemal Kilicdaroglu és társai mögé, akik egy Not Erdogan-féle „hatos asztal” koalíciót hoztak létre.
A „Not Erdogan” kijelentés volt az egyetlen, amiben az összeverbuvált koalíció egyetértett, és ez igencsak emlékezteti a szerzőt a tavalyi magyarországi Not Orbán-koalícióra.
Luongo szerint Biden és Európa azt akarja, hogy Törökország legyen lojális a NATO-hoz és a programjukhoz, hogy maximálisan szembeszálljon az Oroszország/Kína/Irán tengellyel. A török elnök 2015 vége óta szálka a szemükben, amikor Oroszország szíriai beavatkozása feltárta a Nyugat bűnrészességét annak balkanizálásában.
Törökország sok lépése megkérdőjelezhető. Bár mindkét oldalt kijátszotta egymás ellen, a viselkedése érthető, mivel független utat szeretne kialakítani a maga számára – véli az elemző. Az Ukrajna és Oroszország közötti békemegállapodás megkötésére tett tavalyi kísérletei a Nyugat szemszögéből valószínűleg az utolsó cseppek voltak a pohárban.
Akár tetszik a Nyugatnak, akár nem, minden jel szerint Erdogan még legalább négy évig hatalmon marad, és nagy feladat vár rá országa pénzügyeinek stabilizálása során. Sikeresen kifejtette, hogy a NATO hátat fordított Törökországnak, most pedig az a feladata, hogy ezt végleges politikává alakítsa. Luongo szerint Erdogan újraválasztásával Törökország még nem ért ki az erdőből, de a gazdasági adatok javulnak, sőt ennek mértéke egyes területeken, mint például a gyártási bizalom és a kapacitáskihasználás, meglehetősen biztató.