„Németország gyorsan csökkentette függőségét az orosz gáztól” – persze azt nem említik, hogy helyette más, drágább függőségeket alakítottak ki. „Az LNG-terminálok sietős építése hozzájárult az energiabiztonság növeléséhez” –
a biztonságról szóljanak Robert Habeck gazdasági miniszter szavai, aki szerint Németország kénytelen lesz felszámolni vagy akár le is kapcsolni az ipari kapacitásait, ha Ukrajna és Oroszország közötti gáztranzit-megállapodást nem hosszabbítják meg a jövő év végi lejárta után. Ugyanis ebben az esetben Németországnak gázt kellene exportálnia Kelet-Németország és Kelet-Európa ellátásának fenntartásához, a hiány ellensúlyozására.
„Az utolsó atomreaktorok áprilisi leállításáról szóló döntés és a megújuló energiaforrások lassú bevezetése azonban azt jelenti, hogy Németország energiaszükséglete továbbra is az importra és a fosszilis tüzelőanyagokra támaszkodik, valamint még mindig ki van téve a változékony világpiaci áraknak” – írják, ami igaz is, hiszen azóta a francia atomerőművekből fedezik a hiányt.
„A gazdaság diverzifikálása is kihívást jelent. A termelés mintegy negyedét a feldolgozóipar adja. Az autógyártás, a kiemelt iparág, 2018 óta csökkenő tendenciát mutat. Németországnak a belső égésű technológiákra való specializálódását kihívás elé állítja az elektromos járművekre való átállás, ahol Kína meghatározó szereplő” – ebben a megállapításban viszont kétségkívül igazuk van, Németország, mondjuk úgy, egy kicsit bealudt.
„A Kínával – a legnagyobb áruforgalmi partnerével – való kapcsolatok megszakítása sem lesz egyszerű, mivel sok vállalat számára létfontosságú piac és a köztes termékek beszállítója” – a Financial Times mindezt úgy írja, mintha szükségszerű volna megszakítani a németeknek a gyümölcsöző kapcsolatot a kínaiakkal. Persze angolszász szemszögből más a leányzó fekvése.