Minden izgatott vita ellenére, amely arról szól, hogy a külföldi ellenfelek arra kényszerítik a dollárt, hogy veszítsen globális dominanciájából, ez soha nem fog megtörténni, mert egyetlen más ország sem hajlandó vállalni azt a túlzott terhet, amelyet a zöldhasú az amerikai gazdaságra ró.
Hogyan hatna Kínára a dollár szerepének csökkenése?
Ha az Egyesült Államok – és feltehetően a többi angolszász gazdaság is – nem működne a külföldi megtakarítások nettó felvevőjeként, akkor a világnak 75-85 százalékkal kellene csökkentenie a közös kereskedelmi többletét, ami az export és a gazdasági kibocsátás mérséklését is jelenti.
Ez rendkívül fájdalmas lehet azoknak az országoknak, amelyek strukturálisan a kereskedelmi többletekre támaszkodnak.
Nagyjából öt módja (vagy ezek kombinációja) létezik annak, hogy egy strukturális kereskedelmi többletbe szorult gazdaság kiigazítsa, újra összhangba hozza a megtakarításokat és a beruházásokat.
1. A munkanélküliség megugrása. A kereskedelmi többlet összeomlása valószínűleg az export összeomlásával járna, ami a feldolgozóipari munkanélküliség megugrását okozná. A munkanélküliek megtakarításai természetesen negatívak, a munkanélküliség növekedésének sokkal nagyobbnak kellene lennie, mivel a megtakarítások csökkenésének fel kellene gyorsulnia ahhoz, hogy a beruházások csökkenését utolérje. Ez a lefelé irányuló spirál volt látható az Egyesült Államokban az 1930-as évek elején.
2. A fogyasztói hitelezés fellendítése a belföldi kereslet élénkítése érdekében, hogy a külföldi keresletet helyettesítsék a hazaival. Ez viszont a háztartások növekvő adóssága miatt fenntarthatatlan lenne. A fogyasztói adósság Kínában a háztartások jövedelmének arányában már meghaladja az USA és a legtöbb más nagy gazdaság adósságát.
3. A kormányzati kiadások (a költségvetési hiány) megugrása a kereslet élénkítése érdekében. A magasabb költségvetési kiadások a közvetett fogyasztás fellendítését célozhatnák. A jelenleg a GDP mintegy 5 százalékát kitevő és növekvő kereskedelmi többlet mellett ez a költségvetési hiány évenkénti jelentős emelését igényelné. Ez szintén fenntarthatatlan, különösen Kína már most is veszélyesen magas adósságszintjét tekintve.
4. A kormányzati és állami tulajdonú vállalatok beruházásainak megugrása. A magánszektor nem valószínű, hogy az export összeomlására a beruházások növelésével reagálna, sőt. Normális esetben Peking az ingatlanfejlesztés és az infrastrukturális kiadások gyors bővülésére támaszkodna, de 2021 óta az ingatlanfejlesztés és az infrastrukturális kiadások nagy része nem produktív, és csak az ország adósságterheinek megugrását eredményezi.
5. A jövedelem újraelosztása. Kína megtakarításai egészséges módon csökkennének, ha a kormány képes lenne a jövedelem jelentős mértékű újraelosztását megvalósítani a hétköznapi háztartások felé. Ez lenne fenntartható. Kína legalább 2007 óta próbálja elérni, hogy a háztartások jövedelem- és fogyasztási részesedése a GDP-ből növekedjen, igen csekély sikerrel. Ez utóbbi azonban rendkívül nehéz kiigazítás, amit egyetlen ország sem volt képes sikeresen végrehajtani, kivéve nagyon hosszú távon, talán azért, mert számos hazai intézményben politikai szempontból bomlasztó változásokat von maga után.