Tél tábornok nem vett részt a háborúban
A gazdasági helyzet annyira magabiztossá tette Putyint, hogy előbb csak belengette az Európába irányuló gázszállítások csökkentését, majd meg is tette azt. Júniusban 75 százalékkal húzta le az EU-ba irányuló mennyiséget, egy hónappal később 10 napra – éves karbantartás címén – teljesen lezárta a vezetékeket, amikor pedig újranyitotta, a 170-ről eleve 40 millió köbméternyire csökkentett gázmennyiség helyett már csak napi 20 millió köbmétert engedett átcsorogni a csöveken. A helyzet gyorsan és drasztikusan véglegesedett, amikor szeptember 26-án „ismeretlenek” felrobbantották az Északi Áramlat vezetékeket, ezzel pontot téve az északi gázszállítás történetének végére.
Németország számára ezzel törvényszerűvé vált a diverzifikáció fénysebességre kapcsolása, ezzel együtt az orosz energiahordozókkal kapcsolatos óvatos álláspont teljes feladása. Európa azon része, amelynek – földrajzi adottságai vagy pénzügyi tartalékai révén – lehetősége volt rá, gyakorlatilag fél év alatt igyekezett függetleníteni magát az orosz gáztól, és méregdrágán ugyan, de feltöltötte tározóit. A mostani siker és az, hogy az európai gázmennyiség megbízható szinten maradt, óriási részben köszönhető az enyhe időjárásnak és a rekordokat döntő magas hőmérsékletnek, amely drasztikusan csökkentette a felhasznált energiamennyiséget. És igen, az orosz gáznak is, amelyből jócskán volt még elraktározva a szankciók előtti időkből.
Úgy tűnik tehát, hogy az Oroszországból Európába irányuló vezetékes gázszállításnak majdnem mindenhol vége – Magyarország a szerződéseknek megfelelően kapja a mai napig a földgázt –, Putyinnak tehát az egyik legfontosabb dolga az LNG-termelés kapacitásának növelése, amelyet aztán szépen tud értékesíteni az EU-s piacokon, valamint az eddigi útvonalak átállítása az ázsiai országok felé. Az orosz gázexport megsínylette a szankciókat (és az év legcinikusabb terrorcselekményét), de Moszkva alternatív megoldásaival el tudta érni, hogy mindez ne befolyásolja érdemben háborús gépezetét. Miután kész tények elé állították, az orosz energiakereskedelem elkezdte a kiskapuk kiszélesítését. A legfontosabb feladat az eddig az európai keresletet kiszolgáló gázmezők összekötése Kínával, a Power of Siberia vezeték ugyanis teljesen más területről szállítja az energiát Pekingnek.
Olajra lépve
Egészen a nyárig kellett várni arra, hogy a hatodik szankciós csomagban az EU meghozza az orosz kőolajra vonatkozó tiltó rendelkezéseket. (Ez az, amelyet Magyarország csak azzal a feltétellel szavazott meg, ha mentességet kap alóla.) A határidőkkel azonban így is nagyon rugalmasan bánt Brüsszel: míg az importtilalom a nyers kőolajra december 5-én lépett életbe, addig a finomított származékok tiltásának dátuma február 5-e volt. A kőolajkereskedelmi tilalom diszkrét kiskapuja pedig az a (harmadik országokba szállítandó) hordónként 60 dolláros árplafon lett, amely körül a mai napig folyik a vita a tagországok között: míg egyesek (Görögország, Ciprus) alacsonynak tartják, mások (Lengyelország, balti államok) nevetségesen magasnak.
A 60 dolláros plafon valóban nem ingatja meg annyira Oroszország kereskedelmét, mint amennyire vehemensen foglakozott a G7 és az EU a kiszabásával. A Kreml eleve 70 dolláros árral kalkulált 2023-ra, Putyin ráadásul annyira biztos a dolgában, hogy még azt is beígérte: nyár közepéig egy csepp olajat sem szállít azokba az országokba, amelyek az árplafonhoz akarják tartani magukat. Hogy ki jár jól? Ismét Kína és India, amelyek a Brent olajhoz képest olcsó Ural olajat
még nyomottabb áron tudják beszerezni, miközben piacot biztosítanak Oroszországnak,
amely megint csak az eladott mennyiséggel fogja kompenzálni a bevételkiesést. A 60 dolláros árplafon – bármennyire abszurd – valójában mindenki számára jó megoldás. Oroszország tovább tud kereskedni, a Nyugat megnyugtatta a lelkiismeretét, az ötletgazda G7-es országok pedig biztosították, hogy az olajárak ne kezdjenek piacrengető táncba.
A kritikusok a plafon összegének a felét, vagyis nagyjából 30 dolláros hordónkénti limitet tartanának elfogadhatónak annak érdekében, hogy azt az orosz gazdaság valóban megérezze. Ahhoz, hogy Putyin tartani tudja horribilis, a GDP 6,3 százalékát kitevő védelmi költségvetését, nyilvánvalóan ragaszkodnia kell az előzetesen kalkulált energiabevételi számokhoz. Az Ural olaj pillanatnyi ára 53 dollár felett van valamivel. Hogy a kijevi közgazdászoknak igaza legyen, és Oroszország elkezdje felélni tartalékait, a számítások szerint huzamos ideig 25-35 dollár körül kellene mozognia az orosz olaj árának, erre azonban szinte csak elméleti lehetőség van, ilyen mélyre az árplafont sem a G7-ek, sem Brüsszel nem hagyná süllyedni, akkora piactorzító hatása lenne.
Azt pedig mondani sem kell, hogy Oroszország, amely rengeteget tanult Irántól a szankciók kijátszásáról, remekül alkalmazza az ismert gerillamódszereket is annak érdekében, hogy elkerülje a csapdát. Az óriástankerek helyett Moszkva kisebb hajókból álló, zavaros tulajdoni háttérrel rendelkező hajókat vásárolt, vagy egyszerűen papíron eladta a sajátjait nem orosz vállalatoknak, (hogy aztán ugyanúgy használja azokat), és az így felépített árnyékflottával szállítson kőolajat mindazon országok felé, amelyek örömmel élnek a szankciós politika által tálcán nyújtott lehetőséggel.
A nagyobb trükkök mellett persze számtalan apró is létezik az olajkereskedelmi szankciók kijátszására: a sima papírozási bűvészkedéstől a hajók átnevezésén át egészen az orosz és a más jellegű kőolaj keveréséig. A titkos piac egyelőre működik: 2023 egyik nagy kérdése lesz, hogy képes-e folyamatosan ereje teljében működni, kiküszöbölve ezzel teljesen a szankciók okozta nehézségeket.
A vadászat folytatódik
Brüsszel változatlanul ragaszkodik a szankciós csomaggyár működtetéséhez. A háború kitörésének első évfordulójára időzítve fogják bejelenteni a tizedik tilalmi lista tervezetét, a harc tehát folytatódik. Bár immár egyre több európai kormány teszi fel a kérdést arról, van-e bármiféle értelme ennek a küzdelemnek, egyelőre – az USA irányításával – Brüsszel merev álláspontja előtt fejet hajtanak.
Látva azonban az egy esztendő alatt elért eredményeket és kudarcokat, a szankciós politika kontraproduktív hatásait, a minden mindegy alapon folytatott offenzívát, Oroszország gazdasági alkalmazkodóképességét és ellenszankciós lépéseit, valóban nehéz már megállapítani, valójában kinél van a puska ebben az abszurd és az elemi logikának ellentmondó vadászatban. Eddig ugyanis úgy fest a helyzet, hogy Oroszország nem csak kilép a zsákmányszerepből, de át is öltözik vadásznak. Ha pedig a fegyvert is csőre tölti, akkor száz százalékban igaza lesz a magyar miniszterelnöknek, aki pár napja úgy fogalmazott: a szankciókkal Oroszországot célozták meg, de Európát találták el.
Fotó: 123RF