Nem szabad alábecsülni
A Time szerint, bár sokszor az emberek túlzásba vihetik a dolgokat, a fentiekben, ahogyan az oxfordi esetben is, van valami gyanús.
Ami a 15 perces városok koncepcióját illeti, a kritikusok azt állítják, hogy e kezdeményezésnek nem az a célja, hogy a világot „zöldebb hellyé” tegye, vagy valamiféle társadalmi méltányosságra törekedjen – a cél az irányítás.
Ebben pedig az autó komoly akadályt jelent, ugyanis
feljogosítja az embereket, hogy önállóan közlekedjenek, emellett lehetővé teszi számukra, hogy elkerüljék a zsúfolt városi létet.
Ezzel szemben a sűrűn lakott közösségekbe bezárt és a tömegközlekedéstől függő lakosokat könnyű irányítani, főleg, amikor kontrollálható a mozgási képességük.
Az aggodalom nem alaptalan: a szabadságot korlátozó lezárások politikája mellett kiálló Világgazdasági Fórum természetesen támogatja a 15 perces város koncepcióját – sőt, erősen ajánlja is.
Ez nem lehet annyira meglepő, hiszen a davosi szervezet nyilvánvalóvá tette, hogy nem nagyon szereti a szabadságot és a magántulajdont: egy 2021. februári Twitter-bejegyzésével például komoly felháborodást váltott ki, ezért később le is szedték azt a szervezet hivatalos oldaláról. „A lezárások észrevétlenül teszik jobbá a városokat szerte a világon” – állt az említett bejegyzésben.
Továbbá akkoribban került újra napvilágra a szervezet egy 2017-es videója, amelyben felvázolták, hogy szerintük 2030-ra milyen lesz a világ. Ebben olyan állítások is szerepeltek, mint hogy „semmi sem lesz a tulajdonodban, mégis boldog leszel”.
Mindennek fényében nem lehet meglepő, hogy néhányan nem tekintenek túl nagy optimizmussal az oxfordihoz hasonló „környezetbarát” törekvésekre.