Öt évvel ezelőtt Siniša Mali (Szinisa Mali) pénzügyminiszter arról számolt be, hogy
a szerbiai folyami infrastruktúra kiépítése mintegy 204 millió euróba, mai árfolyamon több mint 78 milliárd forintba kerül.
A pénzügyminiszter már akkor megfogalmazta, Szerbia számára rendkívül fontosak minősülnek a kikötők, a folyami utak és az intelligens közlekedési rendszerek (ITS), valamint a folyami közlekedést kiszolgáló szárazföldi infrastruktúra fejlesztése, hiszen a folyami szállítás a legolcsóbb – és ez már az energiaválság előtt is így volt, és ma még inkább így van.
A 100 millió eurós hitelből eredetileg azt tervezték, hogy teljesen hajózhatóvá teszik a Duna és a Száva szerbiai szakaszát. Az egyik beruházás, aminek költségeit ebből kívánták fedezni, a második világháborúban elsüllyesztett német hajók kiemelése volt a Prahovó-kikötőnél.
Ugyanakkor a pénzügyi tervek azóta valamelyest megváltoztak, ugyanis a hajóroncsok kiemelése, illetve a Parhovó-kikötő kapacitásainak bővítése – amit összesen 30 millió euróra becsültek és tavaly októberben megkezdődtek a munkálatok.
Emellett ez a hitel fedezte volna a Smederevoi (Szendrői) Kikötő fejlesztésének költségeit is. A smederevoi kikötő fejlesztési tervei szerint egy úgynevezett Új kikötő épülne, azaz úgy bővítenék ki a meglévő kapacitásokat, hogy azt kizárólag teherszállításra használnák, míg a Régi kikötőt utasmólóvá alakítanák, vagyis a meglévő rakománykezelő berendezések is átkerülnének az Új kikötőbe, ami ipari vágány megépítése után csatlakozhatna a vasúti hálózatra is.
Ennek a projektnek a megvalósítása ugyan 2019-ben elkezdődött, ugyanis a munkálatok kivitelezőjének megválasztására az illetékes minisztérium kiírta a pályázatot, ám az eljárást felfüggesztették, mert az építkezéshez szükséges összeg meghaladta a rendelkezésre álló pénzügyi forrásokat.
Mindemellett a Vaskapu 1 és a Vaskapu 2 zsilip felújítására és korszerűsítésére is sort kellett volna már keríteni abból a 100 milliós hitelből, ám ezek a munkálatok is még váratnak magukra.
Elsősorban kőtörmeléket szállítanak
Egyes becslések szerint Szerbia a folyami közlekedésben rendelkezésre álló kapacitásainak csupán 5 százalékát használja ki.
A 2021-ből származó adatok alapján továbbra is elsősorban kavicsot, homokot és különböző kőtörmeléket szállít az ország a folyókon. A Kikötőkezelő Ügynökség (Agencija za upravljanje lukama) legutóbbi adatai alapján 2021-ben a teherszállítmány közel 31 százalékát tette ki az ilyen rakomány. A rakományok 15 százaléka kőolaj- és kőolajszármazékok voltak, 13 százaléka gabona, míg 13 százaléka szén. Ezen adatok alapján ebben az évben 15,9 millió tonna rakomány fordult meg a szerbiai kikötőkben, ami valamennyivel kevesebb volt, mint 2020-ban (amikor több mint 16 millió tonna áru szállítását szervezték meg), de jelentősen több, mint a korábbi években, ugyanis 2017-ben például csupán 11 millió tonnáról beszélhettek.
Az ország legaktívabb kikötője a smederevói, a pancsovai, illetve az újvidéki, valamint a prahovói kikötő. Mindegyik a Duna mentén található.