Ahogy arról szintén többször írt a Makronóm korábban: az Oroszország elleni szankciók nyomán szűkül a kínálat, és mivel a kereslet nő, ez az új esztendőben növekvő olajárakhoz vezethet. Szintén a retorziók hatása, ahogy arra Grád Ottó is felhívta a figyelmünket, hogy ami a magyarországi fogyasztók számára messze a legfontosabb, hogy a gázolaj ára miként alakul. Az itthon forgalmazott üzemanyag kétharmadát ebből adják el, és ez jelen pillanatban is lényegesen magasabb árszinten mozog, mint a benzin. Ez a soha eddig nem tapasztalt mértékű különbség amiatt van, hogy
az európai piacról hiányzik az orosz kőolaj, és a közvetlen orosz gázolajexport, ami az európai gázolaj-felhasználás 25 százalékát fedezte.
A kiesése durva egyensúlytalanságot okozott a gázolajpiacon, ezért vannak az egekben az árak. A szakértő arról is beszélt, hogy még ha valami csoda folytán véget is érne a háború, akkor jelentősen és pillanatok alatt az sem tudná csökkenteni a világpiaci árakat, mivel a bezárult kereskedelmi csatornák újraindítása időigényes. Persze egy békekötéssel lassanként konszolidálódhatna a helyzet, hosszú távon igen jót tenne a piacnak a fegyveres konfliktus befejezése.
5. Mennyire lesz erős idén a forint?
A magyarországi benzináraknak – a nemzetközi olajárakon túl – van egy másik fontos eleme, ami nem más, mint nemzeti fizetőeszközünk árfolyama. Minél erősebb a forint az euróhoz, de főképp a dollárhoz képest, annál kevesebb pénzt kell a töltőállomáson hagynunk. Már csak ezért is örömhír, hogy az elmúlt egy hónapban hosszas gyengélkedés után végre erőre kapott a forint, és bár az euró kurzusa ősz végén a 430-as szint felett is járt, és sokan már 500 forintos eurót vizionáltak, december óta – január első hetében – egészen 394 forintig csökkent. Így most már inkább azon megy a piaci találgatás, hogy mikor megy le 390 alá a kurzus. A dollár esetében még jobb a helyzet, míg októberben 445 fölött is volt egy ideig az árfolyam, mára