Ennél sokkal egyszerűbb és súlyosabb módszer a tőzsdén kívüli kereskedelem. A brüsszeli találkozók egyik magyar eredménye az volt, hogy az Energia Tanács beleírta a tervezetbe: az OTC, vagyis tőzsdén kívüli piacokra nem vonatkozik az ársapka, így a vállalatoknak nincs más dolga, mint magánügylet formájában lebonyolítani a kereskedelmet, kikerülve ezzel a brüsszeli plafont és annak esetleges mellékhatásait. Az LNG-kereskedelem tekintetében sok vállalat már eleve a tőzsdén kívüli megoldást választja, így az ársapkának semmilyen ráhatása nincs ezekre az ügyletekre. Ahogyan a tőkepiaci befektető folyamatokat analizáló SEB elemzője, Ole Hvalbye kissé nyersen megfogalmazta: „az ársapka pusztán politika, a jelenlegi formájában pedig gyakorlatilag lényegtelen”.
Az Európai Bizottság indoklása szerint a gázársapka megelőző intézkedés, hogy elkerüljünk egy olyan extra árkiugrást, mint ami augusztusban következett be, amikor az európai gázárak 340 euró fölé emelkedtek. Erre jegyezte meg cinikusan Szijjártó Péter Brüsszelben, hogy egyrészt már a fűtési szezon közepén járunk, úgyhogy röhejes az időzítés, másrészt – és ebben az elemzők nagy része is hasonlóan gondolkodik – elég valószínűtlen, hogy ez az áremelkedés újra bekövetkezzen. Az akkori összeomlás oka ugyanis az orosz gázellátás hirtelen zuhanása, és az utánpótlás megoldatlansága volt – ehhez képest ma már mindenki az orosz gáz hiányával és az gázellátási infrastruktúra bővítésével kalkulál, utóbbi esetében egyértelműen az LNG-kapacitások brutális fejlesztésével, ahogyan azt Németország, Hollandia és Lengyelország teszi.
A magyar külgazdasági és külügyminiszter egyébként arra is felhívta a figyelmet, hogy míg Brüsszel rendkívül elégedetten hátradől az LNG-fejlesztések miatt, mintha megfeledkezett volna azokról országokról, amelyek a kontinens belsejében, tengerpart nélkül kénytelenek megoldani az energiaellátást. Ahogyan Szijjártó fogalmazott: a folyamatos szerencsétlenkedés helyett inkább ezekre az infrastrukturális, gyakorlati megoldásokra kellett volna az Európai Bizottságnak összpontosítani, ám ez ügyben semmiféle eredmény vagy előrelépés nem született.
. Az akkori összeomlás oka ugyanis az orosz gázellátás hirtelen zuhanása, és az utánpótlás megoldatlansága volt – ehhez képest ma már mindenki az orosz gáz hiányával és az gázellátási infrastruktúra bővítésével kalkulál, utóbbi esetében egyértelműen az LNG-kapacitások brutális fejlesztésével, ahogyan azt Németország, Hollandia és Lengyelország teszi.
Otthagyni az egészet
Az EU-s döntés legnagyobb kérdőjele az, hogy az árplafon nem vonatkozik a tömbön kívüli piacokra. A kereskedők minden további nélkül megtehetik tehát, hogy egyszerűen másik piacra költöznek, ahol nem érzik a mesterséges, torzító hatást. A holland gáztőzsdét üzemeltető vállalat máris belebegtette ezt a lehetőséget, ez pedig már önmagában elég szépen rávilágít arra, hogy az Energia Tanács döntése mennyire átgondolatlan, hatásaival nem foglalkozó, győzelmi szólamnak kiváló, másra nagyjából alkalmatlan határozat lett.
Szijjártó Péter folyamatosan utalt arra, hogy az ársapka léte már önmagában árdrágító hatással bírhat, már csak azért is, mert harsogva kiabálja bele a világpiacba, mennyivel vagyunk hajlandóak többet fizetni a jelenlegi árfolyamoknál. Bár ez a gondolat a spekulációra utal, az áremelkedés lehetősége más okból is valószínűsíthető: az Aurora Energy Research éppen arra hívja fel a figyelmet, hogy