(ebbe természetesen nemcsak a gyárakban dolgozók, hanem a termelési részfolyamatokban részt vevő munkavállalók is benne vannak), ami komoly kihívást fog okozni a munkaerőpiacnak.
Ennél is szerencsétlenebb az alapanyagok helyzete. A kínai hegemónia nem fog megdőlni egyhamar, márpedig a nyersanyagok piacát egyértelműen Peking uralja, azzal fenyegetve Európát, hogy az orosz függőségből egy kínaiba zuhan át. „2030-ra tizenötször több lítiumra, négyszer több kobaltra és grafitra, háromszor több nikkelre lesz szükségünk” – mondta Breton, rámutatva arra, hogy az EU átállási terveiben nem szerepel konkrétan, honnan fogja (Kínán kívül) előteremteni a szükséges alapanyagokat.
A biztos – aki csapatával piaci felméréseket végez 2026-ig, hogy annak alapján lehessen esetleg módosítani az átállási határidőkön – végül egy egészen meglepőt mondott.
Azt tanácsolta az uniós autógyártóknak, hogy ne vonuljanak ki a belsőégésű motorok piacáról,
hiszen a világ nagy része még sok évtizeden át fog hagyományos járműveket használni, így továbbra is óriási kereslet lesz a technológiájukra.
Ami azt illeti, az Unió a jelek szerint megint fejest ugrik a kérdőjeles vödörbe. És teljesen igaza van azoknak, akik megkockáztatják a felvetést: mi tartott ennyi ideig, és miért csak most derül ki, hogy mi van a palacsintában?
Ahogyan Várkonyi Gábor fogalmazott: „mindezt pontosan lehetett tudni öt vagy tíz éve is. Mindenki, aki nem totálisan és fanatikusan elvakult, figyelmeztette a döntéshozókat a kínai függőségről, a munkahelyek megszűnéséről, az egész projekt kivitelezhetetlenségéről. Nem kellene 2026-ig várni azzal, hogy értelmes keretfeltételeket teremtsünk az iparnak, amely egyrészt védi az európai cégeket és munkavállalókat a kínai dömpingtől, másrészt versenyelőnyt jelent az itteni gyártóknak. Technológia-semlegesen, az innovációra helyezve a hangsúlyt, alternatív hajtások fejlesztése, belsőégésűek fejlesztése és ütőképes elektromos autós kompetencia egyidejű kialakítása lenne a cél”.
Címlapkép: 123rf