Júliusban jelent meg a hír, hogy a sertéspiacon tevékenykedő hajdú-bihari Kurucz-csoport három cége, a Kurucz Agro Mezőgazdasági Szolgáltató Kft., a Kurucz Farm Mezőgazdasági Kft., valamint a Pig-Trade Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. egyszerre jelentett csődöt. Noha a cégcsoport nem tartozik a legnagyobb hazai élelmiszeripari szereplők közé, a maga 10 milliárd forint feletti forgalmával közel sem kispályás. Mivel nyár óta csak rosszabb lett a cégek helyzete, megkérdeztük Éder Tamást, a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnökét, mit tapasztal az ágazaton belül, és kell-e csődhullámra számítanunk.
„A húsipari cégeket is csak úgy, mint a gazdaság minden szereplőjét érdemben és negatívan befolyásolja mindaz, ami elsősorban az energiapiacon történik. Mind az állattenyésztés, mind a feldolgozás energiaigényes ágazat, már a vágás során is jelentős az energiafelhasználás, és a húsokat utána hűteni kell, ami szintén nagy fogyasztású művelet. Ráadásul a szállítási költségek emelkedése is érinti az iparágat, hiszen az eladás helyére el kell juttatni az árut. Gyakorlatilag a teljes termékpályán végigmegy az energiaárak növekedése” - húzza alá Éder Tamás. Azt azonban nem tudta megmondani, hogy egy kilogramm húst alapul véve az ár mekkora részét teszi ki a szállítási költség, a felhasznált gáz és villamos energia vagy a munkaerő ára.
A Szövetség elnöke a Makronómnak azt is elmondta, hogy a húsipari cégek kétféle állami támogatást is igénybe vehetnek. Az egyik azoknak a feldolgozóiparban tevékenykedő kis és középvállalkozásoknak lett kitalálva, amelyeknek a tavalyi évben a kiadásaik 3 százalékát meghaladták az energiaköltségek. Az ő plusz kiadásaik felét kaphatják meg egy pár hónapos intervallum alatt. A másik pályázaton alternatív energiaforrások beépítésére lehet támogatást szerezni.
„Örömmel fogadtuk mindkét lehetőséget, de sajnos az első eleve egy időszakos támogatás, amely a KKV-kra szorítkozik, miközben a magyarországi vágások döntő többsége nyolc-tíz nagyobb méretű vágóhídon történik, amelyek ehhez a forráshoz nem tudnak hozzájutni. A másodiknak pedig csak hosszú távon látszik majd meg az eredménye, egyik napról a másikra ennek nem fog megjelenni a hatása a termékpályán” - fűzte hozzá Éder Tamás.