„Orbán egy ikon” – letaglózta a briteket a magyar miniszterelnök
A kormányfő „újításain” elmélkedtek az angolok.
Komoly vitát váltott ki a BMW ajánlata az Egyesült Királyságban, miszerint autói első üléseinek fűtésére online elő lehet fizetni havi 15 fontért. A fűtött kormánykerék havi előfizetése 10 fontba kerülne.
Különböző funkciókra az előfizetések már egy ideje elérhetőek a BMW autóknál az Egyesült Királyságban, de a fűthető ülésekkel kapcsolatos ajánlat ebben a hónapban indult. A vállalat szerint az ügyfelek, ha úgy kívánják, egyszeri befizetés ellenében az összes hardveres funkciót engedélyezhetik.
A funkciók a BMW ConnectedDrive online áruházon keresztül vásárolhatók meg, és távolról aktiválhatóak, így nem szükséges a márkaszerviz felkeresése. Az ülésfűtéses ajánlat az Egyesült Királyságban érhető el, az elérhető előfizetések országonként eltérőek.
A gyártó a BBC-nek elmondta, hogy „amennyiben a fűtött üléseket vagy a ConnectedDrive áruházban elérhető bármely funkciót az ügyfél megvásárolta a jármű megrendelésekor, nincs szükség utólagos előfizetésre vagy fizetésre”.
A vállalat azonban azzal érvel, hogy az új funkciók hozzáadásának lehetősége hasznos lehet azon tulajdonosok számára, akik a vásárlás után meggondolják magukat. Különösen hasznos a BMW szerint a használt autók tulajdonosai számára,
„mivel most lehetőségük van arra, hogy olyan funkciókat adjanak hozzá az autójukhoz, amelyeket az eredeti tulajdonos nem választott ki”.
Az előfizetések azt is lehetővé teszik a vezetők számára, hogy „kísérletezzenek egy-egy funkcióval a rövid távú próbaverzió megvásárlásával, mielőtt elköteleznék magukat a vásárlás mellett” - tette hozzá a vállalat. De megvásárolható egy-egy funkció korlátlan használata is.
A fázós kezűek 200 fontért élvezhetik a meleg kormányt „amennyiben az adott jármű műszaki feltételei adottak”.
A hír vitát váltott ki az online térben. A The Verge híroldal szerint: „A fűthető ülések esetében például a BMW-tulajdonosok már rendelkeznek az összes szükséges alkatrésszel, de a BMW egyszerűen egy szoftveres blokkot helyezett el a funkcióikra, amelynek eltávolításáért a vásárlóknak fizetniük kell”.
A The Register szerint ez ugyan működhet, hogy a tulajdonosok úgy egészíthetik ki a funkciókat, ahogyan megengedhetik maguknak,
„másrészt viszont ez olyan érzés, mintha egy bögrét vásárolnánk, és a fülét bérelnénk hozzá”.
Számos bejegyzés megállapítja, hogy a BMW lépése egy szélesebb iparági trend része, ahol már számos autógyártó kínál előfizetéseket.
A közösségi médiában voltak negatív kommentek is, az egyik Twitter-felhasználó azt írta: „Az előfizetés a szoftverekre egy dolog, senki nem fog előfizetni fűtött ülésekre vagy bármi másra, ha az autó az enyém, akkor az enyém benne minden”.
Kurt Opsahl, az Electronic Frontier Foundation digitális polgári szabadságjogokkal foglalkozó kampánycsoport főtanácsosa pedig a Twitteren írt: „Egy szoftverrel blokkolt ülésfűtés elromlott alkatrész, és az autótulajdonosnak jogában áll megjavítani az üléseit”.
A módszert már régóta alkalmazzák a mezőgazdasági gépeknél. Egy háborús hír volt pár hónapja, amikor az oroszok által ellopott John Deereket távolról leblokkolták. A mezőgazdasági gépgyártók úgy érvelnek, hogy a gazda a többszázezer dollárért csak a gépet vásárolja meg, a szoftver továbbra is a gyártó tulajdonában marad, amivel hosszú távon hatással van a gép használatára, kizárólagossá teheti a javításokat.
Akkori cikkünkben arra is felhívtuk a figyelmet, hogy főleg a szegényebb országokban komoly üzletággá fejlődött az ilyen rendszerek feltörése, ami teljesen áthúzhatja a vállalatok elképzeléseit.