Leadja a hagyományos gyártást régiónkba a Nyugat
A Cseh Köztársaság, Szlovákia és más kelet-közép-európai országok gazdasága ugyanis nagymértékben függ a gépjárműipar termelési teljesítményétől, különösen a belsőégésű járművek esetében, mondta, és aktuális példaként a Volkswagen Wolfsburg melletti Trinity gyárát és a Tesla Berlin melletti Gigagyárát említette.
A benzin- és dízelüzemű személygépkocsik gyártását pedig ezzel egyidejűleg Kelet-Közép-Európába helyeznék át.
A VW Passatot például már nem Németországban, hanem Szlovákiában gyártják.
„Ez egy nagyon kockázatos stratégia a fogadóországoknak”, hívta fel a figyelmet Pavlinek, „veszélybe sodorja ugyanis autóiparuk versenyképességét”. A kormányoknak azonban csekély befolyásuk van a transznacionális vállalatok döntéseire. Csak abban reménykedhetnek, hogy meg tudják tartani pozíciójukat az anyavállaltok bedolgozóiként.
Szlovákia kifejezetten kockázatos helyzetben van.
A Volkswgen, a PSA, a Kia és a Jaguar Land Rover főleg személygépkocsikat gyárt ottani gyáraiban, buszokat és teherautókat viszont alig. Szlovákia ezért még inkább ki van szolgáltatva az iparág megatrendjeinek, tette hozzá Sona Muzikárová. A személygépkocsik gyártása a teljes szlovákiai ipari termelés 54 százalékát teszik ki.
A csehek úgy érzik, nem befolyásolhatják a multik döntéseit
A Cseh Köztársaságban szintén aggodalommal figyelik, hogy az országban nem épülnek új nagyüzemek.
Michal Hruby, a prágai Europeum Intézet kutatója ezt elsősorban a kormányzati érdeklődés hiányának tulajdonította. Kifejezte viszont a reményét, hogy a fejlemények ismeretében ismét lendületet vesznek a nagyberuházások. „A szükséges beruházási döntéseket a lehető leghamarabb meg kell hozni”, tette hozzá Muzikarova.
Pavlinek viszont ebben a tekintetben nem túl bizakodó. Utalt a cseh kormány azon tagjainak nyilatkozataira, akik elfogadhatatlannak és képtelenségnek nevezték a belső égésű gépjárművek 2035-től történő uniós szintű betiltását. De hogy végül hogyan alakulnak a dolgok, az úgyis a Volkswagen fogja eldönteni, nem pedig a cseh kormány, hívta fel a figyelmet Pavlinek. A Cseh Köztársaságnak ugyanis,
más kormányokhoz hasonlóan csak a bérszínvonalra és a munkaerő-kínálatra van befolyása, másra nem.
Átalakul az autógyártás: a magas hozzáadott értékű termelést kell bevonzani
Doris Hanzl-Weiss, a bécsi wiiw gazdságkutató intézet közgazdásza arra a kockázatra is rámutatott, hogy Csehország, Szlovákia, Lengyelország és Magyarország a hozzáadottérték-termelési lánc alján reked meg, még azzal együtt is, hogy az ezekből az országokból exportált e-autók száma 2020-tól szintén jelentősen emelkedett.