Két magyar fiatal alapította meg a borkóstolók Booking.comját

2022. február 22. 16:28

Egyre több borkóstolóra járnak a magyarok, személyesen szeretnék megtapasztalni a borvidékek nyújtotta élményeket – véli Szabó Máté és Láng Levente, a Borindex alapítói. A két magyar fiatal célja, hogy a borkóstolókkal közelebb hozzák a fogyasztókat a magyar borokhoz és borászatokhoz. A Borindex a szervezést és a marketing feladatokat vállalja át a pincészetektől, amelyek vezetői így nagyobb hangsúlyt fektethetnek a szőlőbirtok és borászat irányítására.

2022. február 22. 16:28
null
Takács Zsolt

Láng Levente: Malajziában médiát, Hollandiában pedig közgazdaságtant tanult. 12 év turisztikai tapasztalattal rendelkezik. Gyakornokból lett igazgató-helyettes egy karib-tengeri sziget egyik legnagyobb turisztikai cégénél, majd saját online utazási irodát alapított. Jelenleg egy dubaji turisztikai cég igazgató-helyettese, ahonnan a Borindex fejlesztését is irányítja.

Szabó Máté: Diplomás szőlész-borász mérnök. 6 év borértékesítési tapasztalattal és az ez idő alatt felhalmozott kapcsolati tőkével rendelkezik. Üzletkötői tapasztalatának köszönhetően sok magyar borászt személyesen ismer. Új-zélandon és Angliában vezető pincészeteknél dolgozott borászként. Több hektár területen termeszt szőlőt és saját bort is készít.

A 2021-es Concours Mondial de Bruxelles nemzetközi versenyen a Jammertal Borbirtok 2015-ös Cassiopeia Merlotját választották az esemény legjobb vörösborának. Ezt sokan óriási sikernek könyvelték el. Önök szerint melyik a legjobb bor a világon?

Szabó Máté: Óriási szakmai elismerés a díj és

szerencsére egyre több magyar sikerről lehet hallani.

Nem a mi tisztünk megmondani, hogy melyik a világ legjobb bora, de nagyon jó mérce rá az eladott palackszám. A legjobban sikerült borokat a fogyasztók vásárlással hálálják meg. A legtöbbet vásárolt bort pedig a borász abszolút sikernek könyvelheti el.

Láng Levente: Nekem nincsenek különösebb elvárásaim és nem is szeretnék sommeliert játszani. Gyöngyösiként természetesen a mátrai borok felé húzok, ami elég nagy borvidék ahhoz, hogy bárki, bármilyen alkalomra megtalálja a számítását.

Mitől lesz jó egy bor?

SzM: Számomra fontos, hogy legyen mondanivalója, valamint könnyed, gyümölcsös ízjegyeket hordozzon, ugyanakkor szeretem a mély, testes, gondolkodós borokat is.

LL: Az a jó bor, amelyik észrevétlenül és vég nélkül itatja magát egy jó beszélgetés során, de ezt

másnap reggel nem kell megbánnunk.

Honnan jött a bor szeretete?

LL: Leginkább Mátén keresztül. Fiatalabb koromban a borral való ismerkedésem nekem is inkább az alsóbb polcokon kezdődött, de azoktól a boroktól érthető módon nem voltam elájulva. Aztán 12 éve lettünk közelebbi barátok Mátéval, aki belevitt a boros világba.

SzM: A családom már generációk óta foglalkozik szőlészettel, így már gyerekkorom óta érdekel a szakma. Szőlész-borász mérnökként végeztem Budapesten, Új-Zélandon és Angliában dolgoztam   borászatoknál, valamint a munkám során nagyon sokat tanultam a szőlész és borász barátaimtól, akik szintén ezt a szakmát tapossák.

Van borászata is?

SzM: Egyelőre még nincs. Tervben van, de jelenleg minden időmet a Borindex tölti ki.

2021 nyarán élesedett a weboldal és ugyanebben az évben elnyerték az Év Honlapja különdíját és a közönségszavazatok alapján a Borindex lett a legnépszerűbb weboldal turizmus kategóriában, valamint kockázati tőkebefektetők is beszálltak a cégbe. A piaci értelemben vett siker is hamar jött?

SzM: Két éve indítottuk el önerőből a fejlesztést Leventével, akinek már volt tapasztalata a webfejlesztésben. 2020 decemberben csatlakozott hozzánk kockázati tőkebefektetéssel az MFB csoporthoz tartozó Hiventures, majd tavaly augusztusban indult el az oldal. Már az első héten is voltak megrendelések és nagy eléréseink is voltak egy induló vállalkozáshoz képest.

Elégedett vagyok az első évünkkel és nagyon pozitívan várjuk 2022 nyarát.

Ez árbevételben mit jelent?

LL: Néhány hónapja üzemel még csak a weblap, így árbevétel szempontjából csupán pár millióról beszélünk. Viszont egy startup életének ilyen korai szakaszában, nem is ez a fontos. Sokkal inkább az ügyfelek és vásárlók visszajelzései. Eddig a weblap teszt fázisban volt, aminek során sikeresen érvényesítettük az ötletet a piacon. Ennek köszönhetően megkaptuk a következő kör kockázatitőke befektetést is, szintén a Hiventurestől. Most rengeteg nagyobb fejlesztésen dolgozunk, amelyek idén nyárra érnek be és ez várhatóan már az árbevételben is meg fog mutatkozni.

Senki sem foglalkozott még Magyarországon online szervezésű borkóstolókkal?

LL: Voltak és lesznek is hasonló próbálkozások, de ilyen részletes, borkóstolókkal foglalkozó weboldal még nem volt Magyarországon. Valamint ami fontos, hogy nekünk az üzleti modellünk is teljesen más. Míg a konkurenciánál a pincészet fizet a megjelenésért, nálunk a csatlakozás teljesen ingyenes és csak az oldalon keletkezett forgalom után kapunk jutalékot. Épp ezért, mivel mi jutalékos rendszerben működünk, nekünk is az az érdekünk, hogy folyamatosan fejlődjünk és növeljük a pincészetek felé a vásárlásokat. Ezzel szemben a konkurenciának nem érdeke fejlesztésre és marketingre többet költenie az abszolút minimumnál, ha a pince már úgyis kifizette a csatlakozási díjat.

Külföldön már elterjedt ez a szolgáltatás?

LL: Hasonló a helyzet nemzetközi tekintetben is. Van már számos hasonló weboldal, de az igazi áttörést még senkinek sem sikerült elérnie. Egyelőre még egy weblap sem tudta magát meghatározni úgy, mint a „borkóstolók Booking.com-ja”. Ezek szeretnénk lenni mi és az év második felében már megkezdjük első külföldi terjeszkedésünket is.

Hogyan működik hagyományos módon egy borkóstoló foglalása?

SzM: Általában telefonon kell egyezkedni a pincészetekkel, borászokkal, de ez nagyon körülményes és lassú folyamat. Mi ezt szeretnénk megreformálni és megkönnyíteni mindenki munkáját azzal, hogy a vásárló online és könnyedén foglalhat időpontot a számára szimpatikus borászathoz.

A borászok nyitottak az együttműködésre?

SzM: Alapvetően szeretettel fogadják a Borindexet. Már több mint 120 borászat csatlakozott a weboldalhoz. Egy komplett marketingcsomagot ajánlunk fel nekik teljesen ingyen és ez nagyon csábító.

Mi az üzleti modell?

LL: Teljesen ingyenes a csatlakozás és a tartalomgyártás, jutalékos rendszer szerint működünk.

Könnyű a borászokkal történő egyezkedés?

LL: Nem mindig könnyű, de semmivel sem nehezebb, mint bármilyen más üzleti megbeszélés. Az egész Borindexet úgy építettük fel, hogy az a legkevesebb energiát igényelje a borász részéről. Egy rövid megbeszélés után mi elkészítjük az adatlapjukat, megírjuk helyettük a szövegeket, fényképeket készítünk a pincészetükről. Ezeket felhasználva pedig mi magunk készítjük el a közösségi média kampányokat. Nekünk az a célunk, hogy levegyük a terhet a pincészetek válláról, nem pedig az, hogy plusz munkát adjunk nekik.

Szabó Máté
Szabó Máté

Ki a Borindex célközönsége?

LL: Sok ember fejében a mai napig az a gondolat él, hogy a borkóstolás egy sznob, unalmas hobbi, ahol pár ember egy dohos pincében bort szagolgat. A Borindexen keresztül mi

élményként mutatjuk be a borkóstolást,

ami bármikor remek ötlet lehet párok, baráti társaságok vagy céges csoportok számára.

Külföldiek is látogatják a weboldalt?

SzM: Foglaltak már kóstolót Erdélyből, Felvidékről, de a Google adatai alapján Japánban és az Egyesült Államokban is nézik az oldalunkat.

LL: Éppen ezért most azon dolgozunk, hogy nyáron már angol, német és lengyel nyelven is elérhető legyen az oldal.

Miért pont lengyel?

LL: Amikor a lengyelek az Adriára mennek nyaralni, akkor több magyar borvidék is útba esik nekik és szeretnek beugrani egy-egy borászathoz egy villám-kóstolóra. A lengyel közönség megcélzása mindenképp egy kiaknázatlan piaci rés.

SzM: A borászok is nagyon szeretik a lengyeleket, mivel náluk még csak felfutóban van a borfogyasztás, így nagyon szeretik a magyar borokat és

egy borkóstoló után kartonszámra veszik a palackos tételeket,

hogy utána otthon is vissza tudják kóstolni.

Melyik a legkedveltebb hazai borvidék?

SzM: Piackutatások szerint az Egri borvidék kiemelkedően ismert, de úgy gondolom, hogy minden területnek megvan a maga szépsége és szezonja. A Mátrai borvidék – ahol az én szőlőim is vannak – kevésbé ismert célpont, viszont a Borindexen nagyon népszerű lett, mivel szinte teljes a lefedettség, így a borkedvelők gyakrabban foglalnak mátrai pincéknél borkóstolót.

Mitől különleges a hazai bor a külföldiek és a magyarok számára egyaránt?

SzM: Lehet párhuzamot vonni a magyar borvidékek között, de mindegyik egyedi jegyekkel rendelkezik, más terroir mutatkozik meg a borokban, így nagyon különleges ízeket próbálhatunk ki hazánkban.

Egy borvidéken belül miben különböznek az egyes borászatok?

LL: Nálunk elérhetőek a legnagyobb pincészetek, a kis családi borászatok, valamint az újdonságokkal kísérletező úgynevezett garázsborászatok borkóstolói is. Tapasztalataink alapján a kisebb családi borászatoknál sokkal személyesebb élményben van részük a látogatóknak. Míg egy több millió bort palackozó pincészetnél már-már üzemlátogatásnak hat egy borkóstoló, ami kicsit elvesz az egész bájából.

A kis pincészetek nyitottabbak az önök szolgáltatására is?

LL: Igen. A nagy borászatoknak megvan a kialakult marketingstratégiája és értékesítési csatornái, míg ennek kiépítése házon belül a kicsik esetében óriási költséget és szakmai tudást igényelne. Ezt mi átvállaljuk helyettük.

Erős a magyar bor, mint márka?

SzM: Erős és sikeres.

A fiatalok nagyon szeretik és tisztelik a borokat és ebben az államnak is nagy szerepe van.

Elindították a bor.hu-t, valamint a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa is folyamatosan a borfogyasztás fellendítésén dolgozik. Persze rengeteget kell még dolgozni, hogy külföldön is legalább ennyire sikeres legyen, és mi is ezen dolgozunk, szerintem nagyon jó úton haladunk.

LL: Ebbe a sorba szeretnénk beállni mi is a Borindex.hu-val. Célunk, hogy a borkóstolás élményként való bemutatásával a kevésbé szakmabeliek számára is közelebb hozzuk ezt az életstílust.

A kannás bortól elszakadva eljutottunk arra a szintre, hogy az ár helyett inkább a minőséget keresik a magyar fogyasztók?

SzM: A nyers adatok alapján

a gyengébb minőségből még mindig több fogy.

Ez egy hosszú és rögös út, amit csak a borász-társadalommal közösen fogunk tudni megfordítani.

Dr. Szűcs Róbert a Jammertal borbirtok tulajdonosa korábban a Makronómnak adott interjújában elmondta, hogy a borászoknál nem jellemző az önkritika. Ezzel egyetértenek?

SzM: Nagyon sok borásszal találkozom országszerte és vannak öreg-motorosok a piacon, akik

szeretik magukat fényezni.

De nincs ezzel semmi baj, nekik ez a marketingjük. Egy szakértőt viszont úgy sem lehet becsapni, mert a bor mindig magáért beszél.

Kis borászatok esetében is így van?

SzM: Nem. A kis pincészetek megosztják egymással a tudást és így együtt fejlődnek. Fontos megtanulni azt, hogy

a piacra készítünk borokat és nem magunknak és a barátainknak.

Mi a véleményük az egész szakmát megosztó naturális borokról?

SzM: Fiatal eljárásról van szó, így konklúziót még nem lehet levonni. Sokkal természetközelibb szőlőművelést igényelnek a naturális borok, ezáltal sokkal drágább lesz egy kilogramm szőlő megművelése. Ausztriában már nagyon elterjedt és kedvelt borfajta, de itthon is egyre többen keresik a natúr borokat.

És a technológiai borokról?

LL: A technológiai borok piaca sokkal nagyobb, mint a natúr boroké. Ezeknek a boroknak az a célja, hogy minden család asztalára megfizethető bor kerülhessen.

A hiedelmekkel ellentétben a technológiai borok minősége teljesen jó.

Milyen volt a 2021-es évjárat?

SzM: Nehéz év volt, mivel nagyon kevés csapadék esett, így alacsonyabb lett a szőlők létartalma. Kevesebb bor erjedt ki a tartályokban, viszont a minőségük nagyon magas és jó beltartalommal rendelkeznek.

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!