Nem mindenhol érdemes enni a karácsonyi vásárokon – a NÉBIH elárulta, mik az aggasztó jelek!
Nyitnak a karácsonyi vásárok: ezekre érdemes figyelni
Érettségi nélkül, cukrászként indította el karrierjét Biros Levente, aki mára egy évi négymilliárd forintot generáló e-kereskedelmi vállalat tulajdonosa. Tapasztalatlansága és a 2008-as válság csődközeli helyzetbe hozta a ma már sikeres vállalkozót, aki úgy tudott kimászni a gödörből, hogy többé már nem a cégében dolgozott, hanem a cégén. Az Online Márkabolt tulajdonosa rossz szemmel nézi a külföldi e-kereskedelmi multik káros térnyerését, mivel szerinte sok hazai vállalkozást tehetnek tönkre. A vállalkozó különböző törzsvásárlói programokkal bíztatja a magyar fogyasztókat a hazai webáruházak választására.
Nem egyik pillanatról a másikra érte el cége a négymilliárd forintos árbevételt. Korábban óriási adósságai voltak, mégsem adta fel. Miért tartott ki a saját vállalkozás és a kereskedelem mellett?
A kereskedelem a véremben van.
Az iskola után rövid ideig cukrász voltam, de be kellett vonulnom katonának, ami után édesapám vállalkozásában dolgoztam szőnyegtisztítóként.
Nem éreztem magaménak a szőnyegtisztítást, ennek ellenére néhány évig még csináltam. Idővel úgy döntöttem, hogy üzletkötőként szeretnék dolgozni, amiből szerelem lett. Ezután 1997-ben indítottam el a konyhastúdiómat szinte minden tapasztalat nélkül. Ennek meg is volt a hatása:
A globális gazdasági válság miatt került csődközelbe vagy a tapasztalatlansága miatt?
A válság csak felgyorsította a folyamatot. Békeidőben lehet valami rosszul csinálni, mert a piac úgyis fenntartja, de ez egy nagyon kockázatos játék.
Rengeteg pénzzel tartoztam a bankoknak, beszállítóknak, szinte mindenünkön jelzálog volt. A mai napig döbbenettel tekintek arra, hogy ebből a mély gödörből ki tudtam mászni.
Nem lehetett egyszerű. Mi volt a megoldás?
Néhány nehéz és elmondhatatlanul stresszes hónap után rájöttem, hogy vállalkozói szemléletváltásra van szükségem. Én foglalkoztam az ügyfelekkel, én mértem fel a konyhákat, de
Ki kellett emelkednem a cégemből és fel kellett ismernem a valós értékeket annak érdekében, hogy el tudjam helyezni magamat és a vállalkozást a piacon.
Vezetővé kellett válnia?
Még nem tartottam ott, csak azt ismertem fel, hogy nem a cégemben kell dolgozzak, hanem a cégemen.
Ennek a folyamatnak a részeként
aki nagyon ismerte az internet rejtelmeit és a Google keresések első helyére repített minket,
Ez így nagyon egyszerű forgatókönyvnek tűnik.
Még csak a konyhastúdiót működtettem ekkor, de nagyon jó kapcsolatot ápoltam a beszállítóinkkal.
Kitaláltam, hogy legyünk mi a legolcsóbbak – bár azóta tudom, hogy ez hibás döntés volt – és létrehoztuk a „netolcsóbb” nevű márkát. Nagyon kezdetleges volt a webshop, netes kosár se volt, telefonhívással lehetett rendelni, mégis beindult az üzlet, bár nagy nyereségünk nem volt. Ugyan már ki tudtuk fizetni a számláinkat, tudtam, hogy a 40 milliós tartozásaimból nem fog kihúzni, így alapítottam meg a különböző online márkaboltokat, ahol már nem a minél alacsonyabb ár volt a cél. Ezekből a Bosch márkabolt hihetetlen eredményeket ért el, imádták az emberek, de a Bosch fél éven belül jelezte, hogy nem használhatjuk a márkanevet a weblap domain nevében, így született meg 2010-ben a ma is ismert „Online Márkabolt” név.
A konyhastúdió továbbra is működik?
2018-ban bezártuk. Egy évben mindössze ötvenmilliós árbevételt generált, míg az online márkabolt 3 milliárdot, így már nem volt értelme fenntartani. Ha valami nem működik, akkor a hosszú múltra visszatekintő üzlet és kötődés miatt sem szabad az időnket rá pazarolni.
Jelenleg mennyit dolgozik a cégében és a cégén?
Már egyiket sem csinálom.
Van egy fantasztikus csapatom és ők viszik a cég ügyeit. Azt szokták mondani: „miénk a cég”. Én azt vallom, hogy nem szabad bennragadni a cégbe. Az általam kidolgozott kilenc szakaszos vállalkozói evolúciós modellnek az utolsó szakaszaiban van az életünk szerintem legfontosabb része, amit én csak szabadság-elméletnek hívok.
Említette, hogy már nem az alacsony ár az elsődleges. Hogy sikerül így megfogni a vásárlókat?
Ha összevetjük a piaci árakat, akkor nem vagyunk a tíz legolcsóbb webáruház között, de ez nem is célunk többé, nem az árérzékeny fogyasztókat célozzuk, hanem elsősorban a 35 év felettieket, akik már megégették magukat olcsóbb vásárlásokkal. A termék mellett nagyon magas minőségű szolgáltatást nyújtunk, fontos, hogy egyediek legyünk akár a garancia vagy a szállítás tekintetében. A rendeléseink több mint 40 százaléka továbbra is telefonon keresztül érkezik, de a vevővel online rendelés esetén is telefonon keresztül vesszük fel a kapcsolatot, hogy segítsünk a döntésben.
Harcban áll az online globális cégekkel, akik a marketingerejükkel visszaélve torzítják a piacot. Itt mely cégekre gondol?
Túlzás azt mondani, hogy harcban állok velük, inkább
Nagyon jól működnek itthon a piac- és fogyasztóvédelmi szabályok, de egyszerűen nem tudnak mit kezdeni azokkal a tőkeerős külföldi cégekkel, amelyek piacszerzés és a jövőbeni nyereség miatt veszteségesen működnek. Ezek
A Kifli.hu, az Emag, Alza, valamint a Mall.hu kiváló szolgáltatást nyújtanak, de ezt a minőséget csak veszteségesen tudják fenntartani, a magyar kereskedők kárára. Nekem nem az a célom, hogy ezek eltűnjenek, csak azt akarom elérni, hogy ne hozzák nehéz helyzetbe a magyar kereskedőket. Ennek érdekében vezettük be az online pénztárca nevű törzsvásárlói programot, ami a korrekt magyar webáruházakat köti össze. Ez azt jelenti, hogy ha egy vevő például nálunk vásárol az Online Márkaboltban, akkor kap egy ajándék összeget a rendszertől, amit levásárolhat a 330 programban résztvevő webáruházban.
Külföldön is ilyen trükkökkel szereznek piacot a nagy webáruházak?
Igen, mindenhol így megy. A magyar tulajdonú – mára a román Emagba olvadt – Extreme Digital is megpróbált külföldön megjelenni, csak végül nem sikerült.
Önök is jelen vannak külföldön?
Nem, mivel a nagy háztartási gépek távolra történő szállítása nem jövedelmező. Mi inkább Magyarországon terjeszkednénk franchise rendszerben, amit később lehetőségek szerint külföldre is kibővíthetünk, de ez csak a jövőbeni terveink egyike. Nagyon sok cég abba a hibába esik, hogy hazai dominancia nélkül egyből a külföldi piacokban gondolkodik. Szerintem először itthon kell tökéletesíteni a működést és csak utána lehet külföldön terjeszkedni fókuszvesztés nélkül.
A globális webáruházak, mint például az AliExpress, a Wish is veszélyt jelentenek a magyar kereskedőkre?
Ezek a kereskedők közvetlen gyári kapcsolatokkal rendelkeznek így nagyon alacsony áron hozhatják be a kisértékű termékeket, ami ugyancsak nehéz helyzetbe hozza a hazai kereskedőket, tehát igen.
A fogyasztóknak is káros lehet a kereskedők között kialakult árverseny?
Erre a legjobb példa a bútorpiac. Régebben rengeteg üzlet közül lehetett vásárolni, ma pedig már az IKEA diktálja a piacot. Elvette a színességet és egyediséget a piacból, bár
Említettük már a GVH munkáját, de személyes véleménye szerint kell védeni a fogyasztókat?
Szükséges a központi védelem, mert a fogyasztók nagyon könnyen elhiszik a hamis reklámokat. Legutóbb az Emagot büntették meg az árakkal való trükközés miatt. Az Emag kuponokat adott a vásárlóknak, valamint kedvezményes megjelenési lehetőséget biztosítottak a kis webáruházaknak.
Miképp értékelné a magyar e-kereskedelem struktúráját?
Forgalomban a nagyok uralják a piacot, de darabszámot tekintve sok a kis magyar kereskedő, akik nagyon rossz irányból közelítik meg a marketinget. Mindenki árral akar versenyezni, de
inkább magas minőségű szolgáltatással vagy egyediséggel kellene fejlődni.
A koronavírus milyen hatással volt az online kereskedelemre?
Már a járvány előtt is dinamikusan nőtt a webáruházak száma, de a koronavírus következtében lépcsőzetes ugrás következett be számosságukat illetően. Azt lehet mondani, hogy még mindig bőven van hely ezen a növekvő piacon.
A gombamód születő webáruházak megnehezítik az ön helyzetét?
Nem. Balogh Leventével, a Szentkirályi ásványvíz vezérigazgatójával beszéltük, hogy az erős márkát már nem lehet megrángatni, mi pedig már 12 éve a piacon vagyunk, több mint 200 ezer vásárlóval.
Milyen volt a kétezres évek elején vállalkozni és milyen most?
Szinte mindent megvettek az emberek az induláskor, a kereslet irányított mindent, nem voltak multinacionális vállalatok. Amint betörtek a multik és megjelentek az online áruházak, sokkal nehezebbé vált a helyzet. Nem foglalkozom politikával, de
aminek hatására folyamatosan nőtt a kereslet és nem történt meg az, mint ami 2008-ban.
Mit javasolna egy mondatban a hazai vállalkozóknak?
A Mindig többet ADNI című könyvem utolsó mondatát: „Tanulj, fejlődj, változz, de ne akarj senkinek se megfelelni. Egyszerűen csak éld a saját életed.”