Viscelli szerint a kikötői ökoszisztémában a kamionsofőröket rakományonként, nem pedig óránként fizetik, így ők a legkiszolgáltatottabb munkavállalók közé tartoznak. Más kikötői dolgozók túlórapénzt kapnak, és szakszervezethez tartoznak, de a kamionosok független vállalkozóknak minősülnek. Mint ilyenek, nem számítanak alkalmazottnak, és nem kapják meg az ezzel a státusszal járó juttatásokat vagy védelmet.
„A teherautó-vezetők a lengéscsillapítók a rendszerben” – mondta. „Ha a daruk lemaradásban vannak, akkor a kamionosokat egyszerűen ott lehet tartani üresjáratban. Órákig ott lehet őket tartani, mert ők a várakozásért nem kapnak fizetést”.
A besorolásuk és díjazásuk miatt a teherautó-vezetők addig várakoznak, amíg szükség van rájuk, a szállítmányozó cégek számára pedig ez nem kerül semmibe, azaz paradox módon a globális piacgazdaság vérkeringése ma kiszolgáltatott dolgozók ingyenmunkájára épül.
Viscelli szerint ez azt jelenti, hogy kevés az ösztönzés a változtatásra és a hatékonyabb gazdálkodásra.
Ezzel szemben a kikötők más területein a hatékonysági hiányosságok csökkentésére irányuló erőfeszítések folytatódnak, és sikeresek is voltak. A Los Angeles-i és Long Beach-i kikötők például a múlt hónapban bejelentettek egy tervet, amely szerint bírságot szabnak ki azokra a hajózási társaságokra, amelyek túl sokáig hagyják a rakományukat a dokkokban. A bírságok ígérete rendkívül sikeresnek bizonyult: érdekes módon immár minden szállító cég hatékonyabbá vált hirtelen, és leállt az infrastruktúra önkényes túlterhelésével (amiből persze extraprofitja származik).