Japán jelenti az ázsiai piac kapuját?
Az iroda Japánon kívül Thaiföldön, Dél-Koreában, Vietnámban és a Fülöp-szigeteken is jelen van. A délkelet-ázsiai országok folyamatosan a japán trendeket követik, így
ha Japánban jelen tudunk lenni, akkor a környező országokhoz is megnyílik a kapu.
Japánban közel 125 millió ember él, de ha a délkelet-ázsiai országok lakosságát is belevesszük, akkor az iroda közel 500 millió embert fed le. Éppen azért nyitottuk meg az irodát Japánban, mert ha minden országban külön lennénk jelen, akkor az nagyon költséges lenne, de így a japán piac magával tudja hozni a közeli országokat.
Milyennek mondható a japán gazdaság?
Japán a világ harmadik legnagyobb gazdasága és sokkal nyitottabb, mint Kína. A második világháború előtt Japán egy nagyon zárt gazdaság volt, de a háborút követő 40-50 évben az ország szinte teljesen kinyitotta a kapuit a külföldiek előtt. A második világháború után - amerikai hatásra –
a globalizáció szinte elsodorta Japánt, ennek hatására azonban ma már sokan nem tisztelik kellő mértékben saját hazájukat.
Kulturálisan van közös a japánokban és a magyarokban?
Mindkét népnek nagyon fontos a bizalom. Ha megvan a bizalom, sokszor egy kézfogás is elegendő egy üzlet megkötéséhez.
Mik a legnagyobb előnyei Magyarországnak?
A tiszta szív. Békés időszakban sokat tudnak vitázni a magyarok, de igazi problémában nagyon szorosan összefognak. Magyarország másik nagy erénye, hogy folyamatosan tanul másoktól és azt a saját előnyeire fordítva építi be a működésbe.
Mik a jövőbeni terveik a japán irodával?
A koronavírus hatására jelentősen lelassult a magyar márkaépítés folyamata, mivel nagyon kevesen jártak éttermekbe és kávézókba, csak október elsejétől lazítottak az egyébként nagyon szigorú járványügyi szabályokon. Nehéz megmondani, hogy a jövőben kell-e további korlátozásokat bevezetni, ezért nagyon rugalmasan kell működni.
Felismertük, hogy egyre többen vásárolnak otthonról különböző webshopokon keresztül. A Japánba történő exportálás egyik legnagyobb akadálya a raktározás, ez a koronavírus hatására még jobban felerősödött. Ezért a HEPA, a tokiói partneriroda a magyar kormány támogatásával és együttműködésével azon dolgozik, hogy a magyar exportőröknek felépítsünk Japánban egy raktározási hálózatot, amivel a magyar cégek ki tudják szolgálni a kisebb mennyiségben rendelő japán és délkelet-ázsiai lakosságot is. Most az átlagos szállítási idő 2-3 hónap, de a fogyasztók legfeljebb néhány napot várnak a megrendelt termékükre. A szállítási időt jelentősen csökkentené a Japánban létrehozott magyar logisztikai központ, vagy japán partnerekkel való raktározási együttműködés.