Fogyóban a homok
Már 2019-ben jelent meg az Egyesült Nemzetek Környezetvédelmi részlegének (UNEP) jelentése, miszerint a homok és a kavics iránti globális kereslet elérte 40-50 milliárd tonnát, rámutatva, hogyan a változó fogyasztási minták, a növekvő népesség, a növekvő urbanizáció és az infrastruktúra fejlődése háromszorosára növelte meg a homok iránti keresletet az elmúlt két évtizedben.
Erre mondta Joyce Msuya, az ENSZ környezetvédelmi részlegének ügyvezető igazgatója, hogy
„gyorsabban költjük el a homokkészletünket, mint ahogyan azt felelősségteljesen elő tudjuk állítani”.
A nemzetközi szervezet felhívja a figyelmet, hogy a homok és kavicskészlet a víz után a második legnagyobb mennyiségben kitermelt és értékesített erőforrás. Egy esszenciális, de nagyon alábecsült eszközről van szó, hiszen a cement készítésén át – amiből utak, hidak, házak, stb. épülnek – még a laptopok, az ablakokon és okostelefonokon található üvegekig de még a chipgyártáshoz is szükséges alapanyag.
A hiány nagy részéért az elemzők Kínát hibáztatják, ahol 2020-ban a globális építőipari tevékenység 32 százaléka zajlott, több cementet és betont gyártva, mint a világ többi része együttvéve. Ráadásul, az a megdöbbentő statisztika is létezik, hogy 2003 óta Kína háromévente több betont öntött, mint az Egyesült Államok a 20. század során.
A 21. század egyik legnagyobb kihívása?
Míg nem sokat hallunk a „homokválságról”, a klímatudósok szerint ez a 21. század egyik legnagyobb fenntarthatósági kihívása. Pascal Peduzzi, az ENSZ klímatudósa kiemelte, hogy
soha nem gondoltuk, hogy kifogy a homok, de néhol ez már elkezdődött.
A szakértő hozzátette, hogy bár az emberek többsége úgy véli, hogy a homok mindenhol található, de ez nem pontosan van így. Például a sivatagi homokszemcsék, amelyeket inkább a szél erodál, mint a víz, túl simák és lekerekítettek ahhoz, hogy építési célokra tudjuk használni. A nagyon keresett homok szögletesebb, és jobban összeáll – jellemzően tengerfenékből, partvonalakból, kőbányákból és folyókból bányászák ki a világ minden tájáról.
Az ENSZ szerint, a homok és kavics nemzetközi kereskedelme a helyi homok- és kavicskészletekkel nem rendelkező régiókban tapasztalható nagy kereslet miatt növekszik, és az előrejelzések szerint évi 5,5 százalékkal emelkedik az urbanizáció és az infrastruktúra-fejlesztési tendenciák miatt.
Például sok közel-keleti ország akár Ausztráliából és Kanadából importálja homokkészleteit, míg a szingapúri, de dubai mesterséges homokszigetek is importált homokból építették fel.
homokkészleteit, míg a szingapúri, de dubai mesterséges homokszigetek is importált homokból építették fel. Menedzsment és környezeti problémák
Emiatt is jelentkezik sok probléma a „homokválságra” figyelmeztetők szerint. „Kitermelése” ugyanis különböző szociális, környezeti, illetve gazdasági hatással járhat. Például, a homok eltávolítása a strandokról veszélyeztetheti a helyi turizmus fejlődését, míg sok esetben a folyókban végzett sóderkitermelés szennyezéshez, áradásokhoz, és az aszályok súlyosbodásához vezetett, mutat rá az ENSZ.