Valóban környezettudatosabbak az elektromos autók? – a lítium-ionos elektromos járművek szénlábnyomának feltárása

2021. július 03. 14:05

A Jefferies áprilisban publikált egy kutatási feljegyzést, amely „Az elektromos járművek olyan zöldek-e, amilyennek látszanak?” címet viseli.

2021. július 03. 14:05
null

A kutatás azt a tényt vizsgálja, hogy egy elektromos járműnek 200 ezer km-t kell megtennie, mielőtt az „egész életen át tartó” szén-dioxid-kibocsátása megegyezne a belső égésű motoréval.

A Natural Resource Investors kutató cég szintén készített egy nagyon hasonló elemzést, amely részletezi a lítium-ion akkumulátorok gyártásához szükséges hatalmas energiaigényt (kiterjesztve a CO2-t). Sőt, rámutatnak, hogy egy tipikus elektromos jármű átlagosan 50 százalékkal nehezebb, mint egy hasonló belső égésű motor, és ehhez több acélra és alumíniumra van szükség a kivitelezésben. Megállapították, hogy a „beágyazott szén” az elektromos járműben, azaz amikor a jármű lebomlik, 20–50 százalékkal több, mint egy belső égésű motorban.

A Natural Resource Investors elemzése szerint egy modern lítium-ion akkumulátor hatótávolsága megközelítőleg 217 ezer kilométer, mielőtt leépülne, használhatatlanná válna. A kibővített hatótávolságú Tesla Model 3 82 kWh-ás akkumulátorral rendelkezik, és 160 kilométerenként körülbelül 29 kWh energiát fogyaszt. Feltételezve, hogy minden töltési ciklusnak körülbelül 95 százalékos oda-vissza hatékonysága van, és az akkumulátor 500 ciklust képes elérni, mielőtt elkezdene romlani, arra a következtetésre jutnak, hogy a 3-as modell 216 ezer kilométert képes megtenni, mielőtt drámaian vesztene a hatótávolságból. Egyébként a Tesla 3 típusú garanciája az akkumulátort nyolc évre vagy 193 ezer kilométerre rövidebb időtartamra vonatkozik, és csak akkor érvényes, ha az akkumulátor legalább 30 százalékkal leromlott.

Márciusban a The Wall Street Journal egy hasonló jelentésben szintén azt vizsgálta, hogy az elektromos autók jobbak-e a környezet számára. A szerzők egyetértenek abban, hogy az elektromos autókba beágyazott szén sokkal nagyobb a gyártás pillanatában, de azzal érvelnek, hogy csak 32 ezer kilométerre lenne szükség ahhoz, hogy egy belső égésű motorral egyezzenek meg. Noha ez a jelentés pontosan azonosítja a gyártási folyamatban nagy mennyiségben beágyazott szenet, mégis két hibát elkövet. Először egy Tesla Model 3-at (egy szedán) hasonlít össze egy Toyota Rav4-gyel (egy SUV). A belépő szintű Honda Civic, amely véleményük szerint megfelelőbb összehasonlítás, 20 százalékkal javítaná az ICE (belsőégésű motor) üzemanyag-hatékonyságát.

Ezután, a lábjegyzetek áttekintése után A Wall Street Journal cikke 80 kg CO2-kibocsátást feltételez akkumulátoronként. Úgy tűnik, hogy ez a becslés a Svéd Energiaügynökség 2019-es jelentéséből származik, amelyben felére csökkentik szén-dioxid-intenzitásukat az előző évhez képest. Becsléseik csökkentésének motivációja a „közel 100 százalékos fosszilis szabad energiafelhasználása volt, amely még nem általános, de valószínűleg a jövőben megtörténik”. Tehát, a lítium-ion akkumulátorok költsége és szén-intenzitása a megújuló energiákra támaszkodik, amelyekhez önmagában olcsó és széntakarékos lítium-ion akkumulátorokra van szükség. Még akkor is, ha a The Wall Street Journal adatai pontosak, a legtöbb befektető még mindig nem értékeli, hogy a lítium-ionos elektromos járművekből származó potenciális szén-dioxid-megtakarítás milyen méretű.

A 209 ezer mérföldes akkumulátor élettartamot feltételezve az elektromos autó 40–50 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint egy hasonló ICE, a The Wall Street Journal nagyon nagylelkű adatai szerint. Minden szállítás a globális CO2-kibocsátás körülbelül 25 százalékát teszi ki, az utashasználat pedig ennek kevesebb mint a fele (10,8 százalék). A The Wall Street Journal adatait felhasználva, ha minden személygépkocsit holnaptól elektromos járműként használnánk, a globális CO2 valószínűleg 5 százalékkal csökkenne. A Jefferies adatai és az ezzel összhangban álló Natural Resource Investors kutatásai szerint a különbség tehát elhanyagolható lenne, nem csökkenne a CO2-kibocsátás.
 

Összesen 10 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
diodoro
2021. szeptember 06. 14:18
"Az ember is okozója, de biztosan egy természetes folyamatra segített rá." Az egér és az elefánt mennek a hídon. Megszólal az egér: - Hallod Artúr hogy dübörgünk! És itt mi az egérnél is kisebbek vagyunk.
Emery4919
2021. július 21. 14:38
Egyszerű az egész. 1. Csak akkor környezetkímélő, ha az autók táplálására "zöld" energiát fognak használni. 2. Még így is csak akkor igaz, ha feltalálják a szupravezető rezet, és az örvényáram nélküli transzformátorvasat (vagy valami veszteségnélküli izéket). Ezek a hatások kb. ugyanúgy melegítik a légkört, mint a tagadhatatlanul létező CO2 szennyezés. 3. Jelenleg nincs "zöld" energia. Ahhoz fel kellene találni a szennyezésmentesen lebomló napelemeket, amelyek előállítása egy kevés CO2 mentes energiát igényel (lényegesen kevesebbet, mint amennyit termelnek). Még a legjobbak talán a tengerben lévő szélerőművek, vagy az atomerőművek, ezeknél viszont jelenleg is küszködünk a hűtővíz melegedésével, és a kimerült fűtöelemek tárolásával, nem is szólva most a baleseti veszélyről. 4. Mit fognak csinálni a rengeteg döglött, erősen környezetszennyező akkuval? 5. Ha már annyira fontos a környezet, akkor inkább a túlnépesedés visszaszorításával kellene foglalkozni (pl. Afrika), mint, ahogyan azt pl. Japánban megoldották. Ceterum censeo: az egész egy átb@szás, egyszerűen több drága autót akarnak eladni.
matykox
2021. július 12. 12:43
A jogos érvedihez még hozzátenném, hogy az akkumulátor egy rendkívül szar energiaforrás - az akkuk töltésének 15-20%-a az, ami munkavégzésre ténylegesen fordítható. Az egész talán csak akkor lesz működtetehető, ha lesznek biztonságos és gazdaságos tüzelőanyagcellák - a nagyon kellemetlen H2 gázzal hajtva ... lásd a Hindenburg léghajó történetet. Ha, ha, ha ...
matykox
2021. július 12. 12:42
Lepontoztalak, bár sajnos elkapkodtam. Bocs. Van igazságod a szemfényvesztésben - én inkább egy tudatos manipulációnak tartom. Érthető üzleti okokkal. A klimaváltozás ügy meg nagyjából teljesen független az emberi biszbaszoktól. Nagyságrendekkel alatta vagyunk a természeti hatások energia- és környezetváltozásainak. Persze a dolgoknak van egy olyan része, ami lassan egyre irracionálisabb lesz - idevéve a környezet pusztítását is.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!