Elárulta a MÁV főigazgatója, mi lesz a vasútállomásokkal
Fekete Zoltán kijelentette, első a közlekedési, a vasúti funkció megtartása, ennek rovására fejleszteni nem lehet, de a helyi közösségek ellenében sem.
Az oltottak számának növekedésével, a vírus visszahúzódásával és a korlátozások feloldásával visszatérni látszik az élet az utakra és a repterekre. Újra felélénkül az utazási kedv és indulnak a nyári szabadságok is. De mi a helyzet a vasúttal?
2020 tragikus év volt a vasúti személyszállításban
Számos vasúttársaságot sújtott a járvány okozta pénzügyi krízis és az utasszámok drasztikus csökkenése. Ezeknek a vállalatoknak meg kell találniuk azokat a módszerek, amivel vissza tudják csábítani az utazókat a vasúthoz. Japánban például a legfrissebb adatok szerint 2020-ban a Japan Railways szolgáltatásait igénybevevő utasok száma 68 százalékkal csökkent az előző évhez képest. Japán két legnagyobb vasúttársasága hatalmas veszteséggel számolt a március 31-én véget érő pénzügyi évre. A Kelet-Japán Vasúttársaság 4 milliárd dolláros, míg a Nyugat-Japán Vasúttársaság 2,2 milliárd dolláros hiánnyal kalkulált. Svájcban pedig a nemzeti vasúttársaság, a Schweizerische Bundesbahnen naponta 1,32 millió utassal kevesebbet szállított 2020-ban, ezáltal elesett a viteldíjakból származó bevételeinek 28,9 százalékától.
Franciaországban azokra is gondolnak, akik folytatják a home office-t
A vasút fellendítésére és az utasok visszahódítására csábító kedvezményekkel és intézkedésekkel rukkolnak elő a társaságok. A Société nationale des chemins de fer francais, a francia állami vasúttársaság, többféle kedvezményes kártyát vezetett be. Például az Advantege kártya ára 49 euró és 30 százalékos kedvezményt biztosít a gyorsított járatokon egy éven keresztül. Készül egy éves bérlet is azok számára, akik otthonról dolgoznak és csak heti két-három alkalommal használják a vasutat.
Olaszországban a biztonságra helyezik a hangsúlyt
A szomszédos Olaszországban az állami vasúttársaság bejelentette, hogy számos állomásán létesít Covid vizsgálati zónákat. Ezekben fogják ellenőrizni az utasok védettségi igazolását, ugyanis a Trenitalia utasainak rendelkezniük kell az indulás előtti 48 órában készített Covid-teszttel. Természetesen csak negatív eredmény esetén engedélyezik az utazást, de a pozitív eredménnyel rendelkezők visszakapják a teljes viteldíjat.
Kazahsztán bízik a nemzetközi járatok újraindításában
Keletebbre, Kazahsztánban annak ellenére, hogy a kazah Temir Zholy nemzeti vasúttársaság forgalma már 2019-ben csökkenni kezdett, mely tendencia 2020-ban tovább folytatódott. A vezetők optimisták, és komoly lépéseket tesznek az utasszám növelésének érdekében. A KTZ máris elindította a vasutat népszerűsítő kampányát, melyben olyan fejlesztésekre hívják fel a figyelmet, mint az új ágyneműk használata, a vagonok fokozott takarítása, vagy a felújított, több esetben bio WC-k telepítése. A vállalat vezetői úgy gondolják, hogy a 2020-as 8,1 milliós utasszám idén felszökhet egészen 10,9 millióig is. Ha időközben a nemzetközi járatokat is újraindítják az utasszám 2021-ben elérheti a 13,4 milliót.
Az USA-ban jelentős kedvezménnyel csalogatják az utasokat
Az Egyesült Államokban az Amtrak utasainak száma 2020-ban felére csökkent az előző évhez képest, és a pénzügyi évre 800 millió dolláros veszteséget jelentett. Kaliforniában három útvonalon is 50-80 százalékkal esett vissza az utasok száma, és a legnépszerűbb Pacific Surfliner útvonalon tavaly decemberben naponta csupán 1.300 utast szállítottak, ami 80 százalékos csökkenés az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Az Amtrak idén bejelentette a USA Rail Pass újraindítását, amely lehetővé teszi az utasok számára, hogy 10 alkalommal kedvezményesen utazzanak a vállalat járatain. Ahogyan Devarajan Koushik, az Amtrak árképzési és bevételkezelési osztály vezető alelnöke elmondta, a társaság reméli, hogy ez a bérlet majd csábító lesz mind az új, mind a visszatérő utasok számára.
A június 22-ig 299 dolláros áron kapható Rail Pass jelentős akciót jelent az utazók számára, hiszen ugyanez a szolgáltatás a kedvezmény nélkül legalább 200 dollárral kerülne többe. Koushik elmondta, hogy az akciót azért hirdették meg, mert szeretnék, hogy az amerikaiak többet utazzanak, és a nyári szezon indítása is indokolta a kedvezmény bevezetését. Az alelnök arra számít, hogy nagy lesz az utazási kedv, és szerinte az amerikaiak jelentős része a belföldi utazás mellett fog dönteni ebben az évben. Az alelnök elmondása szerint a Rail Pass-on kívül más intézkedésekkel is igyekeznek visszacsábítani az utasokat. Ilyen intézkedés például, hogy újra napi rendszerességgel közlekednek a távolsági járatok, és étkezőkocsikat is újra biztosítanak a nyugati távolsági vonatokon, valamint az országos útvonalakon 15 százalékos diákkedvezményt ajánlanak fel.
Ezek mellett arra is törekszik az Amtrak, hogy megkönnyítse a hozzáférést termékeihez. Az új Rail Pass esetében például több korábbi hibát kijavítottak, így ezt a bérletet már a weboldalon vagy mobiltelefonos applikáción keresztül is meg lehet vásárolni, míg korábban ez lehetetlen volt. Bár Koushik szerint még korai lenne a Rail Pass újraindítását sikeresnek mondani, de bízik abban, hogy kelendő lesz a kedvezményes bérlet. A kezdeti eladási számok mindenképpen bíztatóak, így a szakember szerint van ok az optimizmusra.
Az Egyesült Államokban is vannak, akik nehezebb helyzetben vannak
Más a helyzet a magántulajdonban lévő Floridai Brightline vasúttársaságnál, mely jelenleg csak az állam déli részén üzemeltet vonatokat. Illetve jelenleg nem üzemeltet ott sem, mivel szüneteltetni kényszerültek szolgáltatásaikat a járvány idején. Ettől függetlenül Ben Porritt, a miami székhelyű vállalat üzemeltetési alelnöke bizakodó. Ugyanis a leállást arra használták, hogy felmérjék az utasok igényeit a szolgáltatásukkal és annak részleteivel kapcsolatban, így egészen pontos kép alakult ki a cég vezetésében, hogy milyen elvárások mentén indítsák újra járataikat néhány hónapon belül.
Tervezik egy felnőtteknek szóló első ingyenes próbautazásra vonatkozó ajánlat és a gyerekek ingyenes utazására vonatkozó ajánlat meghirdetését. Biztosak benne, hogy ezek a kedvezmények igen népszerűek lesznek. Azonban néhány csábító ajánlattól eltekintve, nem valószínű, hogy képesek lesznek tartani a lépést olyan komoly és nagy vasúttársaságok intézkedéseivel, mint az SNCF. Porritt is úgy gondolja, hogy náluk nem lesz megvalósítható, hogy a járványra való tekintettel másik időpontra cseréljék az utazás időpontját vagy visszatérítsék a viteldíjat.
Van ok a derűlátásra
A Brightline mégis optimistán tekint a jövőbe, és örömmel várja a megnövekedett utasszám által nyújtott kihívásokat. Már csak azért is, hiszen a leállási idő alatt végig azon dolgoztak, hogy a jegyértékesítést és az ügyfélkapcsolatokat érintő technológiát, a weboldalt és saját mobiltelefonos alkalmazásukat fejlesszék és tökéletesítsék. A pozitív hangulatot igazolja az is, hogy 2022-re szolgáltatásaik kibővítését tervezik, és Orlandóban is elérhetőek lesznek a vasúton utazók számára.
Amennyiben ilyen sok vasúttársaság igyekszik kedvezményekkel, a biztonság és higiénia megteremtésével csalogatni az utazóközönséget, talán idén népszerűbb lehet a vasút, mint a járvány előtt volt.
A cikk szerzője Papp Helga.