Hatalmas eredmény: a Semmelweis Egyetem munkatársa az ország első hivatásos űrorvosa
Dr. Nagy Klaudia Vivien szakterülete a kardiológia, ezen belül az elektrofiziológia.
A NASA több mint 50 év után nem csak, hogy vissza akar térni a Holdra, hanem ott folyamatos emberi jelenlétet kíván megvalósítani. Az Artemis program keretében most egy 2,9 milliárd dolláros szerződést kötöttek a SpaceX-szel, hogy a feltörekvő cég folytassa a fejlesztését egy emberek szállítására is alkalmas leszállórendszernek.
A SpaceX egyre nagyobb sikereket ér el
Az elmúlt években szaporodnak az együttműködések Elon Musk cége és a NASA között, mely része lehet annak a törekvésnek, hogy az Amerikai Űrügynökség nagyobb mértékben támaszkodjon küldetései során a magánvállalati szektorra. A SpaceX eredeti célja, hogy bárki számára meghódíthatóvá tegyék a világűrt, és ez a cél egyre kevésbé tűnik elérhetetlennek.
A mostani szerződésben szereplő Startship űrhajóval például embereket szeretnének majd a Marsra szállítani, de kezdetnek bizonyára a Hold is megteszi majd, a Nemzetközi Űrállomásra pedig már tavaly sikeresen teljesítettek ilyen típusú küldetéseket.
Újra meghódítani a Holdat
Az Artemis misszió lehet az első, mely 1972 után újra embert juttat a Holdra. Bár Donald Trump korábbi ígérete az volt, hogy a küldetést 2024-ig megvalósítják, Joe Biden valamivel későbbi időpontot lát reálisnak a rendelkezésre bocsátható források fényében. Azonban ez lehet az a program, melynek keretében végre az első nő és az első színesbőrű űrhajós is Holdra szállhat.
Összetett feladat vár a megvalósítókra
Az első küldetés során, a tervek szerint, a NASA a saját fejlesztésű Space Launch Systerm (SLS) rakétával jutatt el négy asztronautát az Orion kapszula fedélzetén, mellyel majd a Lunar Gateway űrállomáson kötnek ki. Ezt az űrállomást szánják a holdutazások állandó megállójának. Ez lesz a Hold körüli pályán keringő Lunar Gateway fő funkciója. Innen folytatják majd az űrhajósok az utazást, a valójában 100 fő befogadására is alkalmas, Starshippel. Tervezik azonban, hogy a Starship és az Orion közvetlenül is csatlakoztatható legyen egymáshoz. Az asztronauták egy hetet töltenek majd a Holdon, ahonnan aztán ugyanezen az útvonalon térnek vissza.
Drága üzlet, mégis van konkurencia
A NASA tavaly három céggel kötött szerződést a leszállóegység első tervezési munkáira vonatkozóan. A SpaceX mostani sikere azt jelenti, hogy a küzdelemben alul maradt a Dynetics, illetve Jeff Bezos Blue Originje is, melynek különösen fájdalmas lehetett a kudarc, hiszen már évekkel ezelőtt bemutatott egy leszállóegységnek tervezett űrhajót. Ezzel szemben a Starship eddigi tesztjei mind kudarccal zárultak, de Dél-Texasban folyamatosan zajlik a prototípus tesztelése. Elon Musk ígéretet tett arra, hogy 2023-ig készen fognak állni az űrhajósok biztonság szállítására a Starshippel. Talán ezért is döntött úgy a NASA, hogy a megbízási díj kifizetésének feltétele egy sikeres próbaút és landolás. Nyilván a 2,9 milliárd dollárért cserébe, mely egyébként meghaladja a SpaceX korábbi egész éves bevételeit, biztosak akarnak lenni a küldetés sikerében.
A cikk szerzője Papp Helga.