Trump odacsapott az autóiparnak: brutális vámemelés jön a külföldön gyártott gépjárművekre

Az intézkedés célja, hogy az Egyesült Államokba vonzzák az autógyártókat, ami építőipari, majd később járműipari munkahelyeket jelent.

Spanyolország egy olyan, még fejlesztés alatt álló terv finanszírozására szánta el magát, mellyel növelhetik az elektromos járművek és azok akkumulátorainak gyártási kapacitását.
„A projekttel olyan cselekvésterv kidolgozására kerülhet sor, ami a megfelelő infrastruktúrával és mechanizmusokkal garantálja az elektromos járművek versenyképes gyártását” – mondta.
A partnerek közt találjuk a Seatot, mint a Volkswagen leányvállalatát, az Iberdrolat, A Caixabank pénzügyi csoportot és a Telefónica mobilszolgáltatót. Együttműködésük legfőbb célja az ország vezető autóipari szerepének megtartása a fenntartható mobilitás terén.
A Volkswagen elnöke, Herbert Diess abba is beleegyezett, hogy a Seat a katalóniai Martorell közelében egy új akkumulátorgyártó létesítményt hozzon létre.
Választható lokációk az autógyártáshoz
Sanchez Pérez-Castejón spanyol miniszterelnök és Diess a spanyol király kíséretében meglátogatták az új helyszínt, megünnepelve a Seat 70 éves évfordulóját. Maga a látogatás és a bejelentés azért volt jelentős, mert a főváros közelében egy másik nagy autógyártó cég, a Nissan került szélsőséges helyzetbe.
A Reuters értesülései szerint a 2020-as tavaszi korlátozások során a Nissan 3 üzemének bezárására kényszerült. Azonban most úgy tűnik, hogy nincs minden veszve, hiszen üzemeik 6,8 milliárd eurós költséggel átalakíthatóak, így bevonhatóvá válnak az akkumulátorgyártásba. Az összeg a 2023-ig megérkező, európai helyreállítási alapból kerülne finanszírozásra.
Ez azért is lehet kifizetődő, mert a francia Schneider Electric és a dél-koreai LG Energy Solution is érdeklődést mutat a Nissan üzemeiben tervezett akkumulátorgyártás felé.
A Seattal kötött egyességükben az Iberdrola vállalta, hogy 5 éven belül 150 000 elektromos töltőállomást alakít ki, ezzel támogatva a Volkswagen nyolc, tisztán elektromos autóinak bevezetését.
A részleteket még nem tisztázták
Az Ipari-, Kereskedelmi és Idegenforgalmi Minisztérium szóvivője egy emailben reagálva elmondta, hogy a projektnek még nincsenek meg a részletei, ami azt mutatja, hogy az elektromos-jármű stratégia még a tervezési szakaszban van. Ezen kívül az Iberdrola sem volt hajlandó a kormány által közzétett információknál többet mondani a projektben betöltött szerepéről.
De mások is érdekeltek az akkumulátorgyártásban. A Phi4Tech nevű spanyol startup nemrég bejelentette, hogy lítium-ionos akkumulátorgyártásba szeretne kezdeni Spanyolország délnyugati részén a Lithium Iberia bányavállalattal együttműködve.
Bár Spanyolország európai társaihoz képest eléggé le van maradva az akkumulátorgyártás területén, azonban a portugál határon lévő lítiumnak köszönhetően idővel akár a piac vezetőjévé is válhat.
A cikk szerzője: Pál Fanni