Pénteken adott hírt róla a hongkongi South China Morning Post, hogy mik a legújabb fejlemények a kínai digitális jegybankpénz bevezetése kapcsán. A lap értesülései szerint a Kínai Népbank (PBOC) digitális valutáért felelős intézetének igazgatója, Mu Csangcsün azt nyilatkozta egy online konferencián, hogy „mindenki tudja, hogy két nagy játékosunk van a kiskereskedelmi mobilfizetési piacon, az Alipay és a Tencent Pay. Már övék a mobilfizetési piac 98 százaléka. Annak érdekében, hogy a kiskereskedelmi fizetési rendszernek egy biztonsági támaszt nyújtson, a központi banknak fel kell lépnie, és egy digitális jegybankpénz szolgáltatást kell nyújtania.”
A központi bank szerint a szuverén digitális valutára azért van szükség, hogy
megőrizzék a pénzügyi stabilitásukat akkor is, ha „valami történne” az Alipayjel vagy a Tencent Payjel.
” az Alipayjel vagy a Tencent Payjel.Azt, hogy pontosan milyen váratlan hatástól féltik a techóriásokat, a jegybank nem részletezte. Ugyanakkor nem lenne teljesen idegen a kínai módszerektől, ha véletlenül pont az állami hatóságok beavatkozása lehetetlenítené el a magánszolgáltatók tevékenységét, s terelné át az embereket a központosított, jegybanki rendszerbe. Erre enged többek közt következtetni az, hogy tavaly decemberben trösztellenes eljárás indult az Alibaba ellen, másrészt pedig az, hogy tavaly novemberben nyomtalanul eltűnt három hónapra Jack Ma kínai üzletember, akinek az érdekeltségei közé tartozik többek közt az Alipayt tulajdonló Ant Group is.
Az Ant Group és Jack Ma jelentőségéről szintén a South China Morning Post készített összeállítást:
A digitális jegybankpénz a modern jegybanki gondolkodás legújabb hívószava
Ahogy a Makronóm korábbi elemzésében írtuk, a kínai jegybank már 2014-bejelentette, hogy digitális jegybankpénz kifejlesztésébe fog. Habár ez akkoriban nem kavart túl nagy port a világsajtóban, a kínai bankárok azóta is gőzerővel dolgoztak azon, hogy mihamarabb bevezthesség a digitális jüant a mindennapi életbe. A fáradozásaik pedig kifizetődni látszanak, legalábbis ezt igazolja, hogy
az idei holdújév alkalmával a kínai állam mintegy 40 millió jüant osztott szét 200 000 ajándékcsomag keretében a lakosság számára – immár digitális formában.