Betiltják az egyik svéd cégnél a „Boldog karácsonyt!” kifejezést
Az esetre a Svéd Demokraták párt is reagált, nem is akárhogyan.
Mindannyian hallhattuk az Országos tisztifőorvos intelmét arról, hogy amennyire csak lehet, idén kerüljük a zsúfolt plázákat és bevásárlóközpontokat, és karácsonyra is vásároljunk tudatosan. A törekvés nyilván szükséges és érthető, de talán sokakban felvetődött a kérdés, hogy „jó, de mégis hogyan?” A megoldást alig néhány napra rá két magyar vállalkozás szállította. A fejlesztés hátteréről és az alkalmazás használatáról az egyik, a Helix Consulting megoldásért felelős vezetőjét, Hegedüs Tamást kérdeztük.
Hogy sikerült egy ilyen honlapot néhány nap alatt „kihúzni a kalapból”, ráadásul ingyen? Bizonyára rengetegen dolgoztak rajta a cégnél.
Egyrészt nem egyedül csináltuk, hanem két cég fogott össze, a Helix Consulting, tehát a saját cégünk mellett a CBRE magyarországi irodája a partnerünk ebben a projektben. Nélkülük ez a felület sem jöhetett volna létre. Ugyanakkor nem szeretnénk úgy tenni, mintha 2-3 nap alatt fejlesztettük volna ki az oldalt. A LocSight alapvetően nem arról szól, hogy az emberek a bevásárlóközpontok látogatottságát kövessék rajta.
amelyet már régóta fejleszt a két cég együtt és külön. Ez, amit most „közkinccsé tettünk”, ennek csak egy vetülete, a rendelkezésre álló lehetőségek egyfajta felhasználása. Adta magát ez a felhasználási mód, ezért megcsináltuk, de messze nem a „nulláról” kezdtük. A LocSight egy működő rendszer, amit számos ügyfelünk már használ.
Több szakember szerint is limitálni kellene a vásárlók számát a plázákban, de lehet egy alkalmazás is elég?Akkor informatikai értelemben meglévő „alkatrészekből” építkeztek?
Mondjuk inkább, hogy van egy sok mindenre használható rendszerünk, rengeteg adattal, és ezeket úgy szűrtük, hogy követhető legyen rajta a bevásárlóközpontok látogatottsága.
Biztos, hogy nemcsak engem érdekel, de milyen adatok ezek?
Ehhez az alkalmazáshoz konkrétan azokat a jeleket használjuk fel, amit különböző szenzorok, köztük a mobil eszközök hagynak úton-útfélen. Nem tudjuk, kinek az eszköze, ki járt arra és miért, és nem is fontos. Csak azt tudjuk, hogy itt és itt, ekkor és ekkor tartózkodott egy készülék.
Ezt ábrázoljuk a honlapon színekkel. Persze ez csak a logikája, műszakilag ennél bonyolultabb, mégiscsak egy innovációról van szó. Még azt sem osztjuk meg, hogy mennyi a sok vagy a kevés. Kizárólag a konkrét üzlet átlagos forgalmához képest mutatjuk meg, ennyi is elég ahhoz, hogy működjön.
A karácsonyi vásárlás rendkívül sok embert vonzhat egyszerre a bevásárlóközpontokba.Mire jó ez az üzleti életben, és mire használható a civileknek?
Civilek helyett mondjunk inkább közhasznot, vagy közérdeket. Most például arra, hogy megnézhetik az emberek, mikor a legzsúfoltabb a kedvenc plázájuk vagy hipermarketjük, és akkor intézzék a karácsonyi bevásárlást, amikor a legkevésbé zsúfolt, vagy ha csak abban a pár órában érnek rá, kereshessenek egy olyan plázát, ahol kevesebben vannak.
Ez nyilván soha nem lesz így, de segíthet dönteni, és nem a legzsúfoltabb órákban hömpölyögni a tömeggel. Amúgy nem ez az első eset, amikor a LocSight-tal megpróbáltunk segíteni. Az első hullám idején térképre tettük az önkormányzatoknak, hol élnek a területükön feltehetően rászoruló idősek. Ezt is név nélkül persze, személyes adatokat soha nem kezeltünk, és szükségünk sincs rájuk.
Életmentő lehet, ha a kevésbé forgalmas idősávokban vásárlunk. Fotó: MTI/EPA/Ronald WittekÉs az üzleti életben?
Ott rengeteg mindenre. Egy túlegyszerűsített példa: kevesen járnak a boltomban szerdánként, és nem értem, miért? Hova tűnnek a vevőim, ha kedden és csütörtökön hozzám járnak?
és oda. Sok példát hozhatnék, de az már egy másik beszélgetés lenne.
Nem régóta már a vidéki bevásárlóközpontokat is felvették a térképükre. Hogy kell egyáltalán elképzelni a használatát?
Felmegyek az oldalra bármilyen online eszközről, és találok két lenyitható ablakocskát. Az egyiken kiválasztom a város, ahol keresek, a másikban kiválasztom a listából a boltot. Csak az adott város üzletei jönnek fel, nem kell mind a 104-et végigtekergetni.
A világossárga a ritka, a sötétnarancs a zsúfolt, közte pedig az árnyalatok. Ennyi az egész, bárki tudja használni, aki amúgy magát az internetet használja.
A LocSight rendszer működés közben. Minél sötétebb az egyes időintervallum rubrikája, annál zsúfoltabb a bevásárlóközpont.Sokan használták már eddig?
Már akkor is 10 ezer felett járt a látogatottság, amikor még csak Pest Megye és Budapest volt kereshető. Azóta csak bővült a kör.
Ezek szerint megérte a munkát.
de úgy tűnik, ez most tényleg valós igényeket szolgál, aminek persze, hogy örülünk.
Fotó: MTVA/Bizományosi: Oláh Tibor