Magyarozás miatt szívnak nagyot a románok
Mindemellett tetemes pénzbírságot is fizetniük kell az UEFA döntése értelmében.
Jogsértőnek találta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Szallas.hu működési gyakorlatát, a szálláskereső ugyanis sürgető üzeneteivel pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra, a versenyhatóság ezért összetett intézkedéscsomagra kötelezte a szolgáltatást működtető vállalkozást. A cég a döntést követően az MTI-vel közölte: elfogadják a döntést, és végrehajtják a kötelezettségvállalásokat.
A versenyhivatal keddi közleménye szerint vizsgálatuk feltárta, hogy jogsértőnek minősülnek a Szallas.hu weboldalán és mobil applikációjában megjelenő, sürgető jellegű tájékoztatások, például a „négyen tervezik, hogy itt foglalnak”, „épp 38 ember nézi”, „már csak 2 szoba maradt oldalunkon”.
Megjelenési módjuk miatt ugyanis az üzenetek pszichés nyomásgyakorlással közvetítették a fogyasztóknak, hogy az általuk keresett szálláshelyek csak korlátozottan elérhetőek. Ez az agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősülő módszer megzavarja a felhasználók döntéshozatali folyamatát, így jelentősen korlátozhatja lehetőségüket a tájékozott választásra – hangsúlyozta a GVH.
A szállásfoglalási oldalt és applikációt működtető Szallas.hu Zrt. az eljárás során együttműködött a versenyhivatallal, elismerte a jogsértést és felhagyott a kérdéses gyakorlattal. A GVH ezért bírság kiszabása helyett egy összetett – a jogszabályokhoz igazodást, a piac iránymutatását és a fogyasztók tájékoztatását egyaránt szolgáló – intézkedéscsomag végrehajtására kötelezte a céget.
A tájékoztatás szerint ennek keretében a társaság egyebek mellett átalakítja online felületeit, valamint fogyasztói tájékoztató kampányba kezd, amely felhívja a figyelmet a pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas magatartásokra, felismerésük fontosságára és elkerülésük lehetőségeire. A cég emellett piacfelmérést és fogyasztói kutatást folytat a témában, amelynek eredményéről tájékoztatja a többi piaci szereplőt, például szállásadó partnereit, illetve e-kereskedelmi vállalkozásokat.
A versenyhivatal közleménye szerint a pszichés nyomás gyakorlásával együtt járó kereskedelmi módszerek az utóbbi időben elszaporodtak, tisztességtelenségük azonban nem mindig ismerhető fel a fogyasztók számára, mivel részben a tudatalattira hatnak. A GVH felidézte, hogy több más, jogellenes gyakorlat mellett hasonló módszert tárt fel a Booking.com szálláskereső portál esetében is. A holland céggel szemben azonban a Szallas.hu elismerte a jogsértést és önként felhagyott a kifogásolt üzenetek alkalmazásával.
A vállalkozás számára előírt hatósági kötelezettség-csomag ezen a területen segíti a piac öntisztulását, illetve a fogyasztói tudatosság növelését, így hatékonyan szolgálhatja a káros gyakorlatok visszaszorítását – jelezte a GVH.
A cég az MTI-vel közölte, hogy a versenyhivatal kifogásaihoz konstruktívan és együttműködően viszonyultak. Önként vállalják továbbá: a teljes marketing és reklámkommunikációt, valamint a webes és applikációs felületük szöveges tartalmait azzal a reprezentatív piackutatással összhangban alakítják ki, amelyet a felhasználók körében készítettek. Ez a hazai online szállásfoglalási piac mellett a teljes magyarországi e-kereskedelmi piac egészére vonatkozik – írták. A szállásfoglaló portál továbbá alapít egy ellenőrző jogi testületet, melyben versenyjogász, reklámpszichológus és fogyasztóvédő közösen döntenek a marketingkommunikációs üzeneteik elbírálásáról.
(MTI)