A Portfolio és a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) idén is megszervezte közös járműipari konferenciáját, amelynek célja az autóipari kihívások és a lehetséges megoldások azonosítása volt. A kihívás jelentős, hiszen a benzines és dízel autók aránya a globális autóeladásokban 2030-ra 50 százalék körüli szintre csökkenhet.
Salgó András, a BMW Group Hungary vállalati kommunikációs igazgatója prezentációjában négy trendet emelt ki, amelyek befolyásolják majd az autóipart a jövőben: az emissziós célszámoknak való megfelelés, azaz a szén-dioxid kibocsátás csökkentése, az urbanizációs folyamat erősödése, a digitalizáció és az ügyfeleknek nyújtott szolgáltatásokat érintő elvárásoknak való megfelelés kényszere.
Az alábbi ábrával Salgó András az alternatív hajtásláncok elterjedésére vonatkozó várakozásokat szemléltette a BCG felmérése alapján. Alternatív hajtásláncok kifejezés alatt azon járműveket értünk, amelyek nem benzin- vagy dízel üzemanyagot fogyasztanak. Jó példa erre többek között az elektromos, a hidrogén vagy a hibrid gépjárművek. A BMW Group Hungary a jövőben az akkumulátoros-elektromos, illetve elektromosított, hibrid gépjárművek elterjedésére számít – hangsúlyozta Salgó András.
Az ábra alapján megállapítható, hogy míg 2017-ben a globálisan eladott csak benzines vagy dízel autók az összes eladott gépjármű 95 százalékát tették ki, addig 2030-ra várhatóan mindössze 52 százalékot adnak majd. Azt is láthatjuk, hogy 2030-ra a BEV-ek (akkumulátoros-elektromos járművek) lesznek a legnagyobb számban eladott járművek a benzines hajtású járművek után.
A konferencián Ács István, a BOSCH Rexroth Kft. ügyvezető igazgatója úgy fogalmazott, hogy az Ipar 4.0 a valós gépi világunk összekapcsolása a virtuális világgal az IoT (Internet of Things) segítségével, továbbá automatikus információcserét is jelent a gépek és a humán tőke, vagyis az emberek között.
Az Ipar 4.0 szerinte támogatja mind a humán erőforrásokat, mind a kis szériás termelést és az egyedi termékek létrehozását is és szorosan összekapcsolódik a digitalizációs folyamatokkal. A jelenleg fejlődő digitalizációs folyamatokkal párhuzamosan a gyártási rendszereknek átláthatóvá is kell válniuk, ezt biztosíthatja az Ipar 4.0. E változás előnye továbbá, hogy a begyűjtött adatok a folyamatok továbbfejlesztését is segítik.
A konferencián szó esett még a magyar autóiparban látható bérfejlődésről. Ezzel kapcsolatban Nagy Mihály, a magyarországi Continental csoport országkoordinátora elmondta, hogy a bérnövekedésnek a termelékenység növekedésével szükséges együtt járnia. Ez biztosíthat a hazai járműipari szereplőknek kedvező piaci pozíciót, a külső környezet változásaihoz való folyamatos alkalmazkodás mellett.