Dühösebbek és szomorúbbak lettek a dalszövegek az elmúlt évtizedekben, épp mint mi

2019. január 29. 15:42

A popzene sokat változott az idők során, és a 2019-es dalok észrevehetően különböznek az 1960-as és 1970-es évek számaitól. De nem csak a zene lett más, egy új kutatás szerint a dalszövegek is változtak: dühösebbek és szomorúbbak lettek. Mivel a zene a lélek tükre, úgy tűnik, hogy a fogyasztók mindinkább a szomorúságban lelik örömüket.

2019. január 29. 15:42
null

A michigani Lawrence Műszaki Egyetem számítógépes adattudósai kvantitatív elemzéssel vizsgálták meg, hogy az 1950-es évektől 2016-ig, több mint hét évtized alatt milyen változások történtek a popzenei szövegekben. Eredményeik szerint a düh és a szomorúság kifejezése fokozatosan nőtt, míg az örömé csökkent.

A Journal of Popular Music Studies című folyóiratban publikált kutatás két vezető szerzője, Kathleen Napier és Lior Shamir több mint hatezer dalszöveget elemzett visszamenőleg a Billboard éves százas toplistájáról, amelyen a legnépszerűbb számok szerepelnek, és így jól tükrözi a rajongók preferenciáit.

A kutatók minden számot automatikus kvantitatív érzelemelemzésnek vetettek alá, amellyel meghatározták a dalok érzelmi töltését. A toplista számainak érzelmeiből minden évre megállapítottak egy átlagot, és az éves átlagból határozták meg, hogy az egyes években egy adott érzelem kifejezése nőtt, csökkent vagy nem változott.

Az elemzés kimutatta, hogy az évtizedek során a düh folyamatosan nőtt a popzenei számokban: az ötvenes évek közepén megjelent számok voltak a legkevésbé haragosak, a düh kifejezése pedig azóta egyre nőve 2015-ben érte el csúcspontját – olvasható az Eurekalert tudományos hírportálon.

Az is kiderült a kutatásból, hogy a szomorúság, felháborodás és félelem kifejezése szintén egyre növekedett a vizsgált időszakban, bár visszafogottabban, mint a haragé.

Az öröm az ötvenes évek végén volt domináns érzelem a popzenei szövegekben, ezt követően azonban egyre csökkent és az utóbbi évekre nagyon visszafogottá vált. A hanyatlást csak a hetvenes évek közepe törte meg, amikor a dalszövegekben hirtelen kiugróan megnőtt az öröm kifejezése.

A tanulmány szerint a zenerajongók az ötvenes években az örömteli, vidám dalokat kedvelték, a mai zenefogyasztókat azonban sokkal inkább érdeklik azok a számok, amelyek szomorúságot vagy dühöt fejeznek ki. 

„A dalszövegek érzelmeiben bekövetkezett változások nem feltétlenül tükrözik azt, amit a zenészek vagy szövegírók ki akarnak fejezni, sokkal több közük van ahhoz, hogy az egyes években mit akarnak hallani a zenefogyasztók” – foglalta össze Lior Shamir.

(MTI, Makronóm)

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
nibiru
2019. január 30. 16:21
Nagyon érdekes, hogy minél nagyobb a jólét, annál rosszabbul érzik magukat az emberek. Lehet, hogy a nyugati jólét mégsem old meg mindent? Lehet, hogy elfelejtjük az emberi kapcsolatok építését, fenntartását, ami a társas támogatást a kiegyensúlyozottságot jelenti? Lehet, hogy a virtuális világ csak fokozza a dühöt és elégedetlenséget?
formaegy
2019. január 29. 20:34
Semmi jelentősége. Éppen olyan, mint a szépségkirálynő nemzetközi versenyen. Amikor mondaniuk kell valamit, kivétel nélkül mind azt mondja - világbéke. Egy jelölt elkezdte évekkel ezelőtt, most már mindegyik mondja, ki ne maradjon. A dalok szövege is egy felkapott trend. Nem is lehet csodálkozni, hogy a 70-80-90-es évek zenéi tombolnak éppen úgy eredetiben, mint feldolgozva ha az emberek valóban zenét akarnak hallgatni, és nem rikácsolást. Eltűntek a zeneszakértők, a zenét tanuló együttesek, előadók. Sajnos ki lehet mondani, hogy ha valaki semmihez nem ért akkor kezébe vesz egy gitárt - még azt sem, nyomatja a hülye szöveget - vagy leül egy szintihez és játssza az örök dallamokat minden zenetudás nélkül. Éppen úgy, mint a buzik részvétele a dalversenyeken. Tuti ő fog nyerni.)))) Majd ez is elmúlik. Jön egy emberke valami hülyeséggel, és azt fogják utánozni. Tudás hiányában nincs más választásuk. Ha visszatérne az a követelmény, hogy előadó is, együttes is csak akkor kapna engedélyt (fellépés) ha elvégzi az ehhez kötelező tanfolyamot, iskolát, nem lenne ilyen gyalázatos a zenevilág. Szerencse, hogy a régi nagyok olyan nagyságú anyagot tettek le a zene asztalára, hogy nem kell a jelen silányokat hallgatni.
katwalk
2019. január 29. 19:56
Folyamatban van egy érzelmi-kultúrális programozás. Amerikai kis rapper gyerek, már befutott, elmondta, hogy csinált egy új számot Jézusról. A kiadója megmondta neki, hogy azt felejtse el. A jelentősebb nemzetközi sajtó kevesebb, mint egy tucat befektetői körhöz tartozik, mind Bilderberg tag. Ahogy megtervezik a hírek tálalásának narratíváját, úgy a szórakoztató ipar is előre meghatározott narratívákat követ. Azért csinálják, mert működik.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!