Jöjjön el a vallások piaca: mondd, te kit választanál?
2017. október 03. 09:49
Kutatók bizonyították, hogy a vallás és a hit anyagilag is gazdagabb társadalmat eredményez. De mi vár a gazdaságra ha elveszítjük hitünket, és hogyan előzhetjük meg a károkat? – teszi fel a kérdést Fernando Lozano.
2017. október 03. 09:49
p
0
0
6
Mentés
A vallásos társadalmak anyagilag is gazdagabbak
A közgazdasági kutatások egy izgalmas csoportja a vallások és a gazdasági növekedés kapcsolatával foglalkozik. Erre tesz kísérletet Fernando A. Lozano is, aki szintén rámutat a nemzeti össztermék és a vallásosság kapcsolatára. Sok más kutatóhoz hasonlóan arra az eredményre jut, hogy 2000 és 2015 között átlagosan nagyobb GDP-növekedést könyvelhettek el azok a gazdaságok, amelyekben többen hittek a pokol létezésében.
Hogy miért? Mert a munkamorál, a becsületesség és az együttműködés jellemzőbb a vallásos dolgozókra. Az is előfordulhat persze, hogy a vallásos élet miatt nem jut elég idő a munkára és más hasznos időtöltésre, bár ez csak egy-egy országban meghatározó tényező.
Lozano szerint számos korábbi elemzés kimutatta, hogy a vallásos emberek körében magasabb a foglalkoztatottság, de iskolázottságuk és iskolai eredményeik is jobbak a nem vallásos társaikhoz képest. Ráadásul – talán épp a pokolban való hit miatt – általában kerülik a káros, kockázatos viselkedést.
A vallásosság kedvező hatásai fokozottan érvényesülnek a hátrányos helyzetű társadalmi csoportokban: számukra a felemelkedés, vagy a társadalmi mobilitás támogatója is lehet a vallásos hit. A közgazdaságtanban egyre több tanulmány bizonyítja tehát, hogy
a vallásos aktivitás és a hit a társadalmi és humántőke fontos gyarapítója.
Az ábrán a vízszintes tengelyen szerepel, hogy a lakosság hány százaléka hisz a pokol létezésében, a függőleges tengelyen pedig a 2000 és 2015 közötti GDP-növekedés látható.
Az ábrán az is látszik, hogy mi, magyarok ebből a szempontból a legnyugatiasabb országokhoz tartozunk, hiszen a népesség megközelítőleg 20 százaléka hitt a pokolban az ezredfordulón, szemben a románokkal vagy a lengyelekkel, ahol ez az érték sokkal magasabb. Nem is beszélve a törökökről. Vajon ez lehet a török gazdasági csoda titka?
Mit veszítünk még el hitünkkel együtt?
Az elmúlt évtizedekben azonban a nyugati világ egyre szekulárisabbá válik, elveszti a vallásos hitét. Lozano felteszi a kérdést, hogy vajon a vallásnak köszönhető gazdasági és társadalmi előnyöket is elveszítjük-e a szekularizációval. Van rá bizonyíték, hogy igen:
amikor az USA egyes államaiban visszavonták a vasárnapok „erkölcsös" eltöltését segítő úgynevezett kék (vagy vasárnapi) törvényeket, akkor ezt egy tanulmány szerint a legmagasabb iskolai végzettség és a fizetések csökkenése követte.
(E törvények korábban sok esetben a bárok vagy üzletek vasárnapi zárva tartását írták elő.)
Hogy a szekularizáció miatt ne veszítsük el a vallásos hit társadalmi-gazdasági előnyeit, a szerző a vallásszabadság garantálása mellett érvel, amely szerinte a kormányok fontos feladata. A vallásosság társadalmi jótéteményei megőrizhetők, ha a vallások számára is létrejön egy jól működő szabad piac, ahol mindenki szabad akarata szerint döntheti el, hogy mely hitet kívánja követni.
Elemzések szerint azonban egy államvallás, még ha a vallásos életben való részvételt növeli is, a hitet egyáltalán nem. A vallások közötti választás lehetősége versenyre kényszeríti az egyházakat és más „szolgáltatókat”, ezáltal javítva a vallásos szolgáltatások színvonalát. Márpedig ez a kulcs a vallásosság megőrzéséhez. Míg egy államvallás képviselői elkényelmesednek, addig a teljes vallásszabadság esetén a vallások képviselői ösztönözve lesznek arra, hogy válaszoljanak a kor lelki kihívásaira, és több erőfeszítést tegyenek vallásuk terjesztéséért.
***
Ne maradjon le a legfontosabb gazdasági vitákról és legfrissebb elemzéseinkről! Kedvelje a Makronóm Facebook-oldalát ide kattintva!
Sok fiatal férfinek lett elege abból, hogy egyre több protestáns templom előtt lógnak a pride-zászlók és a Black Lives Matter transzparensek, ezért úgy érezték, lépniük kell.
A szolgálatok közlése szerint a nehéz időszakokban még többen csatlakoznak soraikba. Erre volt példa a vörösiszap-katasztrófa, az ukrajnai háború kitörését követő menekülthullám vagy idén ősszel a dunai árvíz.
Vallásról, hitről és választásról veszélyes a nagyközönségnek nyilatkozni vagy akár szónokolni, mert könnyű belefutni abba a hibába, hogy alaptalanul valótlanságokat állítunk.
Olyan szakadék, ami ma sok nyugati társadalmon belül van, a vallásháborúk óta nem volt. Ez szinte már közhely, de a miértet a szakadék egyik oldalán sem nagyon próbálják megérteni – néhány kivételtől eltekintve.
Nagy tervezgető vagyok. Tervezgető és álmodozó. Ez az álmodozás nem egy jó hírű kifejezés, mert leginkább valami olyasmit értenek alatta, ami felesleges, értelmetlen és hiábavaló. Elálmodozgat az ember, na persze. De nagyon ráérsz!
p
0
0
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 6 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
annamanna
2017. december 02. 20:19
A szöveg szerzője szerintem vagy idióta, vagy tudatosan hazudik.
A fenti ábra legrosszabb helyére sorolta a legjobb helyzetben levő gazdaságokat, és felülre került Románia... hát ja, a román gazdasági csoda.
Az pedig valóban vicces, hogy Indiában többen hisznek a pokol létezésében, mint Magyarországon; Szlovákiában sokkal többen, mint Magyarországon.... ez nevetséges, hasraütésből eredő táblázat, semmi értelme.
A dél-amerikai országokban biztosan nagyon sokan hisznek a pokol létezésében, meg is lehet nézni, milyen sikeresek.
A gazdaság sikerességének nem a rettegés a motivációja, hanem annak a biztos tudata, hogy a munkámnak eredménye van; ha valamit megcsinálok, azzal biztosan előbbre jutok.
Van egy ún. tanult tehetetlenség, amikor az ember feladja; sok országban az emberek egyszerűen tehetetlenek, mert teljesen hiába dolgoznak, nem jutnak előbbre vele.
Ez összefügg a kizsákmányolással - minél erősebb egy országban a középosztály, annál sikeresebb gazdaságilag, és minél több a nyomorban tartott ember, annál sikertelenebb.
Másik ok a tanulatlanság - egyébként pont a tanulás időszaka az, ami segítheti (vagy gátolhatja) a sikerre törekvést; ott lehetne hozzászokni ahhoz, hogy ha valamit megcsinálok, annak eredménye (jutalma van) - vagy éppen nincs.
A harmadik ok a patriarchális gazdaságszerkezet; ha a nők nem vesznek részt a termelésben, az egyrészt túlterheli a férfiakat, másrészt el is lustítja őket.
Ezeket az okokat a pokollal helyettesíteni - ehhez vagy ostobaság kell, vagy rosszindulat.
Egy gyerek sem azért kezd járni vagy beszélni, mert fél a pokoltól. Jujj, mi lesz, ha nem teljesítek, biztosan a pokolra jutok!
Ez a szerző viszont valószínűleg tényleg oda fog jutni, ha még sok ehhez hasonló ostobaságot szövegel.
A pokolra nem azért jut valaki, mert gazdaságilag sikertelen.
A vallásos szabad piac (new age) pedig pontosan azoknak a kultuszoknak kedvez, amik tagadják a túlvilági büntetést, és helyette új lehetőségeket, új életeket, újjászületést ígérnek. Tehát a szöveg még ebből a szempontból is elképesztően ostoba.