Min dolgozik éppen?
Elkezdődött a Móricz Zsigmond regényéből készülő Úri muri forgatása. Az első heteket egy Kecskemét melletti tanyán töltjük, amely varázslatos hely. A puszta végtelennek tűnő látványa, az állandó birkabégetés észrevétlenül kisimítja az ember lelkét. Az enyémet legalábbis biztosan, de szerintem a stáb többi tagja sem érez másképp; nem csupán térben, időben is folyamatosan utazunk.
Hogyan lehet felkészülni az efféle utazásokra?
Bármilyen témájú vagy korban játszódó filmre kérnek fel, mindig ugyanazt a módszert követem. Ha van irodalmi alap, akkor előbb elolvasom azt, majd természetesen a forgatókönyvet, és párhuzamosan igyekszem minél több forrásból megismerni az adott kort. Közben szép lassan elkezdem látni a szereplőket, és hogy én a magam eszközeivel mit tudnék hozzátenni ahhoz, hogy minél megjegyezhetőbbek, markánsabbak, figyelemfelkeltőbbek legyenek. Egy szép nőt még szebbre sminkelni, az soha nem érdekelt igazán. A karakterépítés izgat. Persze a film soha nem egyéni játék, az én elképzeléseimnek össze kell simulnia a rendező és az operatőr gondolataival, illetve a szerepekre kiválasztott színészek külső-belső jellegzetességeivel. Csak így születhet meg egy olyan alak, amelyik – függetlenül a pozitív vagy negatív tulajdonságaitól – képes már az első megjelenéskor magára vonni a néző figyelmét. A maszkoscsapatnak nem kis felelőssége van ebben:
az arcnak, a testnek rögtön, szavak nélkül is tudnia kell mesélni szívről-lélekről.
Itt van például az Úri muriban Csörgheő Csuli figurája, akit Kovács Frigyes játszik csodálatosan. Csuliban első blikkre nincs semmi őrülten izgalmas, de közösen elértük, hogy ránézve bárki azonnal értse, ez a férfi mindennek az origója, ő mondja meg, merre menjenek a többiek. Szakhmáry Zoltánt Berettyán Sándor alakítja, az ő esetében pedig azt kellett kitalálnunk, hogyan tudjuk már a külsejével is érzékeltetni, hogy ez az ember nem fekete vagy fehér, jó vagy rossz, ide vagy oda tartozik, hanem magával kapcsolatban is tele van kétellyel, kérdőjellel. Ehhez minden eszközt bevetettem.
Például milyeneket?
Szőrt főleg. A fiatalabb színészek gyakran ódzkodnak a parókától vagy attól, hogy szakállt ragasszunk rájuk, mert a rossz régi mintákat látva félnek a nevetségessé válástól. Pedig nem kellene, hiszen ma már olyan minőségi alapanyagok és technológiák vannak, hogy a végeredményről senki nem mondaná meg, hogy nem az illető saját szakállát, bajuszát vagy haját látja. Történelmi filmek esetében gyakran nem is nagyon lehet ezeket a trükköket kikerülni, hiszen a különböző korokban más haj- és arcszőrzetviselet dívott; egy egész filmet hitelteleníthet, ha ezt legalább utalásszerűen nem jelenítjük meg. Annál inkább is, mert a régi divatok sokkal egységesebbek voltak, a férfiak meg, a parasztemberek is, mintha sokkal fessebbek, a nők meg nőiesebbek lettek volna.