De hát Csehov már csak ilyen, közhely vagy sem, tényleg mindent tud a folyton valódi kapcsolódásokra vágyó, mégis végtelenül magányos és kiszolgáltatott emberi lélekről. A férfiéról különösen, aki – mint általában a Csehov-művekben – most is addig sajnálja és siratja magát, az elveszett vagy annak hitt lehetőségeit, amíg a nagy önsorsrontásban szépen a szakadékba nem löki azokat is, akiknek még lenne némi jogos elvárásuk, netán vágyuk az élettel szemben.
Harsányi Attila pedig tökéletes az archetípus Ivanov szerepében. Már az első, frottírköpenyes megjelenésével eléri, hogy szeretve utáljuk, és az érzés végigkísér a csaknem három órán át; az embernek hol megölelni, hol jól megrázni lenne kedve – visszafogott játéka bőven túlmutat a megúszhatatlan életközépi válság tüneteinek illusztratív felvonultatásán. Ő a zuhanni készülő kisbolygó, amely körül szorgosan, de hasztalan keringenek a többiek, és ami nagy szó, mégis mindenki egyenrangú ebben a Szabó Máté által feszesen megrendezett előadásban. Nincs gyenge pont szinte egy sem, értve ezalatt az össz-színészi munka mellett a kifejező díszletet (Khell Csörsz), jelmezeket (Füzér Anni) és szöveget is (a dramaturg Perczel Enikő). A szinte a talán feloldásnak szánt, burleszkszerűre hangolt végre vonatkozik. Ez a helyszínen kevésbé tetszett, de az azóta eltelt néhány hétben megengedőbb lettem; talán nem baj, ha az a bizonyos csehovi puska nem mindig úgy sül el, ahogy azt várnánk.
Anton Pavlovics Csehov: Ivanov. Miskolci Nemzeti Színház. Rendezte Szabó Máté. A szöveget Gáspár Ildikó és Páll Antal szövegkönyvének felhasználásával átdolgozta Perczel Enikő és Szabó Máté.