Magyar Oscar nem született, de díjat ért hazánk képzelt fiának az eljátszása – kiosztották az idei Oscar-díjakat!

2025. március 03. 05:28

A teljes polgárpukkasztás szerencsére elmaradt. Ahogy Demi Moore sem kapott díjat. Összefoglalónk!

2025. március 03. 05:28
Varga Mátyás Zsolt
Varga Mátyás Zsolt

Legjobb film: Anora

Legjobb rendező: Sean Baker (Anora)

Legjobb színész: Adrien Brody (A brutaista)

Legjobb színésznő: Mikey Madison (Anora)

Legjobb férfi mellékszereplő: Kieran Culkin (Rokonszenvedés)

Legjobb női mellékszereplő: Zoe Saldaña (Emilia Pérez)

Legjobb külföldi film: Én még itt vagyok! (Brazília)

Ismerik azt a viccet, amikor bemegy a zsidó prostituált, az interszexuális pápa és a transznemű drogbáró a kocsmába? Nem? Bármennyire is furcsa, az Oscar-díj idén majdnem egy ilyen viccé vált, ugyanis többek között ez a három film – sorrendben: Anora, Konklávé és Emilia Pérez – voltak a legesélyesebbek az aranyszobrocskára 2025-ben.

Végül nem lett „ennyire” polgárpukkasztó az idei Oscar-díjátadó: a „gonoszmosdató” Wicked a tíz jelöléséből mindössze kettőt tudott díjra váltani – a legjobb produkciós dizájn és a legjobb jelmez díját kapta meg –, míg a „transzméltató” Emilia Pérez a tizenhárom jelöléséből összesen kettőt nyert el: a legjobb eredeti dal és a legjobb női mellékszereplő díját. Ez sem igazán ideális, ugyanis Zoe Saldaña helyett sokkal jobban megérdemelte volna a legjobb női mellékszereplő díját Felicity Jones, aki Tóth Erzsébetet játszotta a Brutalistában. Már itt is érezhető volt, hogy „reagált” az Akadémia a legtöbbet jelölt filmek körül kialakult woke-botrányra.

Ezt is ajánljuk a témában

Az összesen tíz díjra jelölt Brutalista nem kapott végül annyi elismerést, mint amennyi járna neki, valószínűleg a félreértett AI-használat miatt. A fiktív magyar építészről szóló film mindössze három díjat szerzett – de mindhármat megérdemelten. Adrien Brody hazavihette az aranyszobrocskát az Amerikába emigráló ám az „amerikai álomból” gyorsan kiábránduló Tóth László eljátszásáért, Lol Crawley a legjobb fényképezés díját nyerte el, Daniel Blumberg pedig a legjobb filmzene díját. 

Itt kanyarodnék rá az interszexuális pápa történetére, vagyis a Konklávéra. Sajnos a film bemutatása óta Ferenc pápa megbetegedett, így a konklávé – a pápaválasztás – procedúrája még fontosabbá vált, és még több embert érdekel, mi is történik ilyenkor a Vatikán falai között. Talán ezért is kifejezetten ártó a Konklávé üzenete, a film tanulsága: arról próbálja meggyőzni a nézőt, hogy bárki, bármilyen ember lehet pápa, csak épp győznie kell a konklávén. A film végére ugyanis így lesz pápa a méhhel és petefészekkel született Benitez érsekből, aki mindvégig titkolta állapotát, miközben „egyházpolitikai” okok miatt fokozatosan kihullottak körülötte a lehetséges jelöltek. „Szerencsére” ez a film csak a legjobb adaptált forgatókönyv díját nyerte el.

Ezt is ajánljuk a témában

Egy film viszont nagyot tarolt az idei Oscaron – teljesen megérdemelten, és még csak botrány sem övezte: az Anora. A szeretetre vágyó, annak árnyékába is vetődő szexmunkás története hat jelölést kapott, és egy híján mindet díjra is váltotta. Ez a film kapta meg a legjobb film, a legjobb rendező, a legjobb női főszereplő, a legjobb eredeti forgatókönyv és a legjobb vágás díját is, ezzel elhappolva az utóbbit a magyar Jancsó Dávidtól – aki egyébként Jancsó Miklós fia.

És hát az a helyzet, hogy az Anora is megérdemelten nyert, nem csak a Brutalista. A kifordított Hamupipőke-történet egyrészt keserédes: a főszereplőnő – az alakításáért Oscar-díjat kapott Mikey Madison – rádöbben, hogy teljesen elrontotta az életét, és a villámgyorsan hajszolt szeretetet meg törődést nem az első jöttment orosz oligarchafiacska két szép, ám üres szava között kell keresnie. Bár már évek óta áruba bocsátotta a testét – és talán a lelkét is –, rájön, hogy többet ér annál, semhogy csupán eszközként szolgáljon egy elkényeztetett srácnak, aki a feleségül vételével akarna bemutatni a szüleinek.

Mindezt Sean Baker őszinte és teljesen valószerű forgatókönyve és rendezése, a főhőst játszó Mikey Madison hiteles alakítása, valamint a helyzet abszurditását jól bemutató vágás teszi igazán erőteljessé. Így született meg az a film, amely egyrészt a legtöbb díjat kapta idén, másrészt – és talán fontosabban – megmutatta, hogy bár az Akadémiánál olykor „mintha” elgurulna a gyógyszer, és a jelölések során hajlamosak az ultrawoke irányba elmenni (hiszen összesen 31 jelölést kapott valamilyen szempontból „woke” film!), a társadalom erőteljes kiakadása esetén még mindig képesek korrigálni. 

Ma különösen fontos, hogy az Anora az üzenetében is felvállalja, nem a szexuális önkizsákmányolás a jó megoldás a szeretetéhségre, hanem az, ha az ember egyszerűen értelmes, érző kapcsolatokat épít ki. Egy évtizeddel ezelőtt ez még magától értetődőnek tűnt, de sajnos most jól jön a megerősítés.

Nyitóképen az Anora stábja, pillanatokkal az után, hogy megkapták a legjobb filmnek járó szobrocskát
Fotó: Patrick T. Fallon / AFP

Összesen 21 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
NovaTerra
2025. március 03. 14:11
Mennyire érdeklenné vált ez is. Pedig volt idő, amikor nagy esemény volt.
akkkkorki
2025. március 03. 09:51
LMBTQ kupa díjátáadója. Nagy taps!
DFK
2025. március 03. 09:46
Nem is volt magyar jelölt. Jancsó ugyebár az egy tájidegen errefelé.
zerotolerancia666
2025. március 03. 09:30
szarok minden jenki filmre , mind burkolt propaganda . Bemászik az agyadba hogy szép lassan átformálja az érzéseidet, és tudat alatt egy zombi majmot csináljon belőled, aki úgy akar élni mint egy filmhős ,pedig valójában egy senki, de annak legalább menő, mert elfogadja a zsidók felsőbb rendűséget.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!