Mint például az ön által megálmodott új Néprajzi Múzeum?
Akár. Hiszen ha nem merült volna fel valakikben a gondolat, hogy ideje lenne végre méltó helyszínt találni az intézménynek, nem lett volna pályázat, így tervezés és építkezés sem. És itt nem csupán a mostani döntéshozókra célzok. A Néprajzi Múzeum megszületésével Széchenyi István százötven éves álma vált valóra, azaz hét-nyolc emberöltő kellett hozzá, hogy a vízióból valóság legyen. Ezt a távlatot megértve, befogva hogyan is gondolhatnám, hogy egyes-egyedül az enyém a dicsőség? Csupán közvetítőként vagy még inkább szolgálóként igyekeztem beteljesíteni több nemzedék közös vágyát.
Úgy látszik, sikerrel, hiszen a városligeti épület eddig több mint harminc nemzetközi díjat nyert, és ami talán fontosabb, találkozási, közösségi ponttá vált. Mi a titok?
Minden építész ugyanazt szeretné: adni. A legjobb képességei által valami olyat belekódolni egy épületbe, ami jobb emberré teszi az odalátogatókat, akik az ajtón kijőve legalább egy fokkal szebbnek látják a világot. Hogy mi a titok? Először is magának a helynek a szelleme, ami sok mindent meghatároz. Ez nem üres frázis, komolyan hiszek a létezésében. Egyetemistaként sokszor felmentem a budai Várba, vagy körbejártam a Hősök terét, és minden alkalommal megborzongtam tőle, hogy az építészet és a természeti környezet harmonikus együttese milyen óriási hatást gyakorol a lélekre.
A Néprajzinál mi volt ez a sok mindent meghatározó hely szelleme?
Az az óriási, történelmi sűrítettségű mátrix, ami körülveszi. A lehető legméltóbb formát kellett megtalálni, ami egyszerre illeszkedik a nemzeti origó Hősök teréhez, a mindenkori névtelen magyar hősöket szimbolizáló 1956-os emlékműhöz, arról nem is beszélve, hogy ugyancsak itt van a Városliget kapuja, ahova a szórakozni, feltöltődni vágyó pesti nép már kétszáz esztendeje jár. Amikor mi is meghívást kaptunk a Néprajzi építésére kiírt pályázatra, két kérdés körvonalazódott bennem. Az egyik, hogy szárnyra tudom-e szökkeltetni valahogy ezt a rengeteg tragikus történetet is őrző területet mint nemzetünket összefogó „kultúrkehelyt”, a másik, hogy miként lehetne itt 21. századi módon egy olyan találkozási pontot létrehozni, ahol a közönség ugyanazt az emelkedettséget érezheti, mint Széchenyiék, amikor a Néprajzi Múzeum létrehozásáról kifejezték akaratukat. És ahogyan az általában lenni szokott, a kérdésekben rögtön benne rejlett a válasz is.
Azaz?
Hogy a teret magát kell megemelni. A horizont megnyitása amúgy is az emberi szellem alapvető szükséglete, ezért másszuk a sziklát, megyünk a hegyre, vágyunk a vízpartra. És ahogy a külvilág nehézségeit rétegről rétegre kizárva haladunk felfelé a Néprajzi két zöld „karján”, miközben egyre csendesedik a város zaja, a levélzörej, a szélzúgás, a madarak hangja meg erősödik, hitem szerint egy-egy pillanatra önmagunkra találhatunk. Fent pedig a csoda fogad: a budai hegyek szintén végtelenséget sugalló vonulata, amely felett Gábriel arkangyal szobra lebeg – mintha örökre magába szeretné sűríteni az összes itt születő érzést és gondolatot. Ez az egész egyben a folyton szabadságra vágyó, szenvedélyes magyar lélek szimbóluma is.
És ha lefelé megyünk?
Ugyanúgy végtelenre tágul a tér, hiszen a homlokzaton is jelezve ezer rétegben sorakoznak múltunk üzenetei. A múzeumi tartalom nem csupán egy óriási tárgygyűjtemény, hanem az identitásunk, életerőnk eleven alapja, nélküle nem ilyenek lennénk – vagy rosszabb esetben talán már nem is lennénk. Ezért fontos úgy megmutatni mindezt, hogy bárki a világon akár előzetes tudás nélkül is kapcsolódni tudjon hozzá, érezze a tárgyakból és az egész épületből áradó „üzenetet”. És úgy tűnik, jó úton járunk, hiszen a visszajelzések alapján egyre több látogató érkezik a ligetbe kifejezetten a Néprajzi Múzeum különlegesnek vélt tartalma, látványa és hangulata miatt.