Mától lehet fizetni Kincsemmel – mutatjuk, mennyit ér az új magyar forint
Keddtől hivatalos fizetőeszköznek minősülnek az örökös futamgyőztes ló születésének 150. évfordulója tiszteletére kibocsátott ezüst emlékérmék.
„Az árverések ma is kiemelkedő társadalmi események, éppen ezért nem mindegy, milyen helyszínen rendezik meg ezeket” – véli Pintér Péter, a Pintér Galéria és Aukciósház vezetője. Ezért is költöztek most egy időre a Kincsem-palotába; karácsonyi aukciós tárlatukon 20. századi művek, kortárs magyar művészek munkái és ékszerek is szerepelnek.
Nyitókép: Csernus Tibor nagy méretű Aktok című képe a Kincsem-palotába. (Pintér Geléria és Aukciósház)
Előkelő családok látogatták valamikor a Reáltanoda utcai neoreneszánsz Kincsem-palotát, amely ma a budapesti belváros kiemelkedő rendezvénytere, és amelyben most néhány hétig a Pintér Galéria és Aukciósház ünnepi aukciós tárlata látható. A galériavezető Pintér Pétertől nem állnak távol a hasonló alkalmak, aukciósháza többször rendezett már „kihelyezett aukciókat”, nyaranta például a balatonfüredi Vaszary-villában szokott erre sor kerülni, de volt már korábban karácsonyi árverésük a Four Seasons hotelben is.
„Fontos változtatni a kiállítások és az árverések helyszínén,
hiszen ezek az alkalmak társasági események, így határozott karaktert kell adni nekik.
Annál is inkább, mert egyre több van belőlük Budapesten az adventi időszakban” – indokolja meg Pintér Péter, miért kell kilépni időnként a megszokott keretek közül.
Mint ahogyan most is, amikor a műtárgyak a Kincsem-palotában kapnak új fényt, már csak az ingatlan múltja miatt is méltó díszletek között; az épület egykor Kincsem tulajdonosának városi lakhelye volt, a csodaló istállója a belső udvarban állt. A legendás állat most sem hiányozhat innen, az aukciós tárlaton ifjabb Vastagh György 1942-ben, megrendelésre, vándordíjnakkészült bronzszobra idézi meg.
„A Kincsem-palota tényleg varázslatos helyszín, a klasszikus és a kortárs műalkotások jelenléte pedig a termek és a folyosók egykori hangulatába vezet vissza” – mondja még Pintér Péter.
Arról az örvendetes tapasztalatáról is beszél,
hogy a kortárs képzőművészek munkái egyre keresettebbek.
„Arra külön büszke vagyok, hogy a középgeneráció néhány festőművésze, köztük Péterfy Ábel, Osgyányi Sára, Bereczki Kata vagy Naomi Devil rendszeres szereplői az árveréseiknek, mi több, gyakran direkt ezekre készítenek munkákat. Jó érzés azt is látni, hogy néhány képzőművész befuttatásában szerepünk volt. Pillanatnyilag úgy látom, hogy a műtárgypiac stabil, ami megdöbbentett, hogy pont a pandémia éve volt nagy ugrás, amikor erősödött az eladásunk” – teszi hozzá a galériavezető.
A Kincsem-palotában most három egységben rendezték a karácsonyi aukciós tárlatot, az istállóba, a Rózsaszín terembe és az emeketi hat díszterembe, A művek körülbelül egyharmada kortárs, nagyjából a fele 20. századi modern és klasszikus művészek munkája, és mintegy tizenöt százalékban vannak jelen az ezüstök, ékszerek és a Zsolnay manufaktúra alkotásai.
Mindjárt a belépéskor, az előtérben a Kisfaludi Strobl Zsigmond szobra, a Vénusz születése fogad; ez 1929-ben a barcelonai világkiállításon aranyérmet nyert.
Az itt látható akt a később Kaliforniába, Santa Barbarába került mű első öntése, a második szobor Nyíregyházán, a Benczúr téren áll. A kiállított öntvény hat példányban készült a szobor eredeti gipszmodelljéről, amelyet az öntéshez az örökösök bocsátottak rendelkezésre a Magyar Nemzeti Galériából. A szobor sorszámozozott, ez a hatodik példány.
Ugyancsak ritka műalkotás Vaszary János Téglagyár című, 1913-as munkája,
ami az életműtől eltérő, teljesen atipikus, ipari tájat ábrázoló kompozíció
– Vaszary 1912-től 1939-ig élt és dolgozott a tatai Vaszary-villában.
A jelenkoriak közül a Kossuth-díjas Fehér László Metrón című festménye (1975) szintén igazi különlegesség, hiszen ebből az időszakból jószerivel semmi nincs már a piacon tőle. Csernus Tibor nagy méretű, olaj-vászon Aktokja is kiemelt tétel; az 1982-es datálásű szürnaturalista munka nem véletlenül foglalja el a palota felső szintjeinek központi falát.
A tárlaton látható még a Lehajló akt Szentgyörgyi Istvántól; a szecessziós és art deco szobrászat egyik legjelesebb magyar képviselőjének alkotásaival csak nagyon ritkán lehet árveréseken találkozni.
Kelemen Károly közelmúltbeli halála szomorú aktualitást ad Édes savanyú című, korai képének. Amikor ez a Pintér Galériába került, szerették volna megmutatni neki, mivel ebből a korszakból már alig kerülnek elő munkái, de erre már nem kerülhetett sor.
A fiatal és a középgeneráció (harminctól a kilencvenévesig) mostanra befutott alkotóitól is találhatunk izgalmas dolgokat, például Péterfy Ábeltől a kevert technikával készült Ikon laptoppal-t.
A kiállítás megtekinthető az árverés időpontjáig mindennap 11 és 20 óra között a Kincsem-palotában (1053 Budapest, Reáltanoda utca 12.). Az aukció időpontja december 19., csütörtök 19:00.