Hihetetlen leletből színpompás kiállítás: Vaszary János művei a Nemzeti Galériában
2022. október 13. 18:00
Szenzációs felfedezésre, Vaszary János (1867-1939) eddig nem ismert negyven (!) festményére bukkantak 2016-ban egy múzeumi raktárhelyiségben. A fő műveket is tartalmazó leletegyüttesből most huszonnégy festmény tekinthető meg a Magyar Nemzeti Galéria reprezentatív Vaszary-kiállításán.
2022. október 13. 18:00
p
24
0
17
Mentés
Írta: Kéri Gáspár; festményfotók: MNG, MTI
Vaszary János a magyar festészet egyik legizgalmasabb, legsokoldalúbb alkotója; művei közgyűjtemények és kereskedelmi galériák magasra értékelt darabjai, ám festészete a nagyközönség körében is kiemelt népszerűségnek örvend. Festészeti tanulmányait a dualizmus korának szokásai szerint a pesti Mintarajziskolában – a Magyar Képzőművészeti Egyetem elődjében – kezdte, majd Münchenben folytatta, végül Párizsban, a Julian Akadémián fejezte be az akadémizmus szellemében.
Alkotói gondolkodásmódja már a franciaországi években meghaladta a 19. századi polgári társadalom általános művészetszemléletét. A historizáló, megcsontosodott és addigra megfáradt művészeti kánonoktól eltávolodva
nyitott az impresszionizmus és a posztimpresszionizmus nyomán kibontakozó festészeti törekvések felé.
Magyarországon ezt az irányzatot legmarkánsabban a nagybányai iskola testesítette meg, mely Vaszaryra is nagy hatást gyakorolt lokális stílusjegyeivel.
Vaszary János mindvégig azokhoz az útkereső és stílusteremtő magyar festőkhöz tartozott, akik a századforduló és a századelő erjedő művészeti folyamataiban zászlóvivőknek bizonyultak, miközben alkotói gondolkodásmódja végig, a stílusvátások közepette is koherensnek bizonyult. Ahogy a szecesszió, úgy a szimbolizmus is megérintette Vaszary festészetét, ám az első világháború és az azt követő évek általános társadalmi kataklizmája – amikor szemvillanás alatt süllyedtek el örökre a végtelennek ható boldog békeévek – egy időre a pesszimizmussal vegyes expresszionizmus bűvkörébe vonta a festőt.
Az általános depresszióból történő kiszakadás vágyát a két világháború között leginkább az art deco mindenre – a tárgykultúrától az öltözékeken át a képzőművészetig és az építészetig – terjedő vizuális világa határozta meg, ami az ekkor már az ötvenes éveiben járó Vaszary témaválasztásaira is nagy hatást gyakorolt. A modern polgári gondolkodás, a nagyvárosi élet, a női szerepek megváltozása, a hedonizmus, a szexualitás és a testi vágyak nyílt vállalása mind feltűnnek a festő világában, ám fontos hozzátenni, hogy idővel a kritikai gondolkodás sem marad el e korszak vásznairól.
Vaszary életének és munkásságának utolsó periódusában ugyanakkor meghatározóak azok a személyes hangvételű vásznak is, melyek tatai házában és annak kertjében, valamint az Adria és az olasz Riviéra nyaralóhelyein készültek. Tatán a Művész közben ma is áll a ház, melyet a festő felkérésére Toroczkai Wigand Ede tervezett, s épült fel 1906-ra. Az erdélyi építészet sajátos stílusjegyeit hordozó szecessziós épület
Vaszary haláláig menedék, valamint számos festményének ihlető forrása volt enteriőrjeivel,
és az épülethez tartozó kerttel, ahová előszeretettel vonult el a budai Attila úton élő és alkotó festő. Hasonlóképpen meghatározóak voltak azok a Földközi-tengeri, főként itáliai nyaralások, melyek könnyed eleganciájú, lazúrosan megfestett tengerparti életképeinek ihlető forrásai voltak.
Amikor a festő hetvenegy éves korában, 1939-ben váratlanul elhunyt, majd nem sokkal később özvegye is távozott az élők sorából, a hagyaték pedig a Szépművészeti Múzeumhoz került. Az intézmény 1957-ben történt átszervezésekor a magyar gyűjteményi anyagot leválasztották, így a festményeket és grafikákat tartalmazó Vaszary-kollekció is átkerült az újonnan alakult Magyar Nemzeti Galériához. Az intézmény 1975-ben költözött a Budavári Palotába, ahol a mai napig működik. Miután 2012-ben összevonták a Szépművészetit és a Galériát, a Liget Budapest Projekt keretében elindult az új restaurálási és raktározási központ előkészítése. A hatalmas mennyiségű műtárgyanyag átköltöztetésének megszervezése jelentős feladatokat rótt az intézmény munkatársaira, kezdve az állapotfelmérésekkel és a raktárhelyiségek alapos átvizsgálásával.
Aztán egy hihetetlen felfedezés történt: a Galéria munkatársai 2016-ban bukkantak egy Dexion polcsor mögött elhelyezkedő szekrényre, amiben két, spárgával átkötött és pecséttel lezárt vászontekercset találtak: rajtuk kézzel írott VASZARY felirat volt olvasható.
A tekercsek egyenként 20-20 festményt rejtettek,
méghozzá Vaszary János eddig ismeretlen munkáit, köztük fő műveket. A vásznak egytől egyig illeszkednek az életmű számos meghatározó időszakához, ám egyiküket sem sorolták a múzeum törzsleltárába, miután egy meghatározhatatlan időpontban elkülönültek a hagyatéktól, majd hosszú évtizedekre feledésbe merültek.
A Magyar Nemzeti Galéria új időszaki kiállítása, melynek kurátora Gergely Mariann művészettörténész, már címében is – Vaszary. Az ismeretlen ismerős – utal a szenzációs leletre. A hetven festményt és grafikát felvonultató tárlat anyagából huszonnégy mű a hat éve előkerült két tekercsből származik. A festmények egy része ismert művek vázlata, de találunk köztük olyan alkotásokat is, melyek Vaszary legjobb munkái között foglalták el méltó helyüket, de sem a szakma, sem a művészettörténészek nem tudtak eddigi létezésükről.
Az eddig ismeretlen festmények a kiállításon a különféle festői korszakok jegyzett műveivel szerepelnek együtt, így foglalva el méltó helyüket az életmű egészében. A tárlaton magángyűjteményekből kölcsönzött, így a nagyközönség előtt túlnyomórészt ugyancsak rejtett munkák is láthatók, valamint olyan grafikai lapokat is megismerhetünk a hagyatékból, melyek szintén kevéssé ismertek.
A kiállítás anyaga az életmű egészére ad rálátást,
így a korai, az impresszionizmus hatásait megjelenítő időszaktól az avantgárd felé nyitó expresszív hangvételű képeken át jutunk el a két háború közötti évekig. Itt az art deco jellemzően francia hatásai keverednek Vaszary jellegzetes Duna-korzó vásznaival, valamint a tatai kert idilli világával és a mediterráneum vibráló atmoszférájával. A kiállítás katalógusa részletesen beszámol a rejtett kincsek napvilágra kerülésének izgalmas történetéről, valamint művészettörténeti elemzéseken keresztül mutatja be az életmű egymást követő korszakait.
A Magyar Nemzeti Galéria 1961 és 2007 után harmadszor szentel tárlatot Vaszary János életműve számára, ám minden kétséget kizáróan e mostani egészen különleges jelentőséggel bír: az eddig lappangó művek a festőművész halála óta időkapszulába zárva várták, hogy teljesebbé tegyék az életművet.
Vaszary. Az ismeretlen ismerős.
A kiállítás 2023. január 15-éig tekinthető meg a Magyar Nemzeti Galériában.
Ki sem derül, ha nincs a botrány: ez az alak, Lakatos Márk járja az országot és előadásokat tart művelődési házakban a kultúra nevében... Ungváry Zsolt írása.
Ha az Egyesült Államok civilizációjáról beszélünk, akkor érdemes behatóan ismerkedni azon struktúrákkal, melyek kibontakozását és fennmaradását lehetővé tették. Pogrányi Lovas Miklós írása.
A nyugati civilizáció egy 19. századi találmány, hasonlóan a vasúthoz és a távíróhoz; Európa már a bronzkorban a globalizáció középpontja volt – állítja az Oxfordi Egyetem régészprofesszora.
Felelősségteljeségről beszélt a JP Morgan vezetője.
p
0
0
1
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 17 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Agnieszka
2022. október 16. 14:53
Az is érdekes, h. a "jó" milyen sokféle lehet. A a kor a magyar festészet egyik aranykora volt, egymás mellett Aba-Novák, Szőnyi, Bernáth, Berény és a nagyjából ismeretlen Nagy. A teljesség igénye nélkül.
NEM is tudtam, h. az életmű ilyen számos. Érdekes, h. vannak, akik általánosan nagyon magas szinten tudnak életművet létrehozni, Nagy nekem ilyennek tűnik, Vaszary nem. Fantasztikus volt az a sok portré, különösen, h. csak a nemzeti Galéria expresszív erdélyi hegyoldalait ismertem.
Az általad írtakra nem igazán emlékszem, de a 3.5 millió reális. Biztosan jó boltot csinált, aki meg tudta venni.
Igazán az járt jól, aki a festő életében tudott vásárolni.
Nem egészen értem a három képet együtt és a licit nélkült sem. Gondolom, a kikiáltási ár 350.000.- lehetett, bár az három képért (grafikáért?) nem nagyon sok a Nagy Istvántól, kikiáltási áron sem.
Annak örülök, h. a Nagy Istvánt láttam a Kieselbachnál. Rengeteg képet összegyűjtöttek, nagyon szép volt. A Galériában csak kevés képe van, azok voltak az egyik kedvenceim és is tudtam, h. az életmű ilyen számos.
Láttam a volt Kúria épületben a 61-es kiállítást. Szeretem a színeit, a könnyedségét.
A Matisse-t nem láttam, rövid is volt és meleg és minden beutazás Pestre már expedíció.