Honvédő háború eseten ötszáz, külső háborúba száz katonát tartoztak kiállítani,
a hadjáratra induló és rajtuk keresztül vonuló király ellátásáról háromszor, az erdélyi vajdáéról pedig kétszer kellett gondoskodniuk.
Papjaikat szabadon választhatták, akik maguk szedhették be az egyháznak járó tizedet. A románok és a besenyők erdőit és vizeit velük való közös használatra kapták meg, ezek mind a közösség használatába kerültek.
A király megígérte, hogy területükből semmit sem adományoz el.
Kereskedőik vámmentesen közlekedhettek az országban, vásárjaik után sem tartoztak vámot fizetni a királynak.
Maradtak kérdőjelek az Andreanum értelmezését illetően?
Ma már csak egyetlen rendelkezés értelmezése bizonytalan:
nem tudjuk, hogyan kell érteni, hogy a szász terület keleti határa a székelyföldi Barót,
sőt, bizonyos-e egyáltalán, hogy a mai Barótról van itt szó. Az oklevél eredetije nem maradt ránk, legrégibb példánya I. Károly király 1317-es átírásából származik. Arra való hivatkozással, hogy hiányzik az oklevélből az a rész, ahol a hivatalban levő országos méltóságokat szokták felsorolni, tartották már hamisnak is. Szövegezése, például az ország főembereire használt jobbágy szó, azonban kétségtelenné teszi hitelességét. Ezt olvashatjuk ugyanis a két évvel korábban kelt Aranybullában is.
Végleg a múlté II. András rossz hírneve? A szászok jó szívvel emlékeznek rá?
Az Andreanum elnevezés András király latin névalakjából, az Andreasból származott, és a latin nyelvű András-féle privilégium szóösszetétel rövidítésével keletkezett.
A király emlékét tehát a hagyományos szász történeti gondolkodás nagyon is megőrizte.
II. András rossz hírnevét a 19. század eleji romantikus magyar történetírás teremtette meg, és hagyományozta tovább az utódokra vagy két évszázadon keresztül – ma már tudjuk, teljesen alaptanul. A szászok részben épp az Andreanumnak köszönhetően őrizték meg különállásukat, ezt az erdélyi magyar nemesség is elfogadta.
Az oszmánokra a szászok egy percig sem tekintettek felszabadítóként.
Az Erdélyt ért oszmán hadjáratok elsőként a dél-erdélyi szász területeket pusztították. A ma is álló szász erődtemplomokat épp ellenük emelték.